SME

Gyarfášová: Médiá by prebrali aj fiktívny prieskum neexistujúcej agentúry

Bratislava 6. marca (TASR) - Niektoré z médií by pravdepodobne uverejnili aj fiktívny prieskum neexistujúcej agentúry, ak by boli jeho výsledky čitateľsky ...

Bratislava 6. marca (TASR) - Niektoré z médií by pravdepodobne uverejnili aj fiktívny prieskum neexistujúcej agentúry, ak by boli jeho výsledky čitateľsky atraktívne a nejaký recesista by ho rozoslal cez internet. Po skončení stredajšej diskusie v klube Bratislavského inštitútu humanizmu (BIH) na tému prieskumov verejnej mienky to pre TASR povedala sociologička Oľga Gyarfášová.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Obávam sa, že áno," odpovedala na otázku TASR, či by sa našlo médium schopné prebrať z internetu povedzme aktuálny prieskum agentúry "Tarantus", ktorý by na prvý pohľad spĺňal formálne náležitosti a z ktorého by vyplývalo, že v súvislosti s budúcoročnými prezidentskými voľbami Ivetu Radičovú preferenčne dobieha Ivan Šimko.

SkryťVypnúť reklamu

"Už v deväťdesiatych rokoch sme sa snažili vniesť nejakú osvetu do toho, ako novinári pracujú s výsledkami výskumov. Stále však vidím množstvo nedostatkov a množstvo nekritického preberania výsledkov bez toho, že by sa niekto pozrel na to, kto je za danou agentúrou," povedala s dodatkom, že to nie je pravidlo, podľa ktorého by sa médiá správali sústavne, takéto prípady však nastávajú.

"Stále je čo naprávať, niekedy chýba elementárna znalosť o tom, čo tieto prieskumy hovoria, aké majú limity, čo nám môžu a nemôžu povedať, vládne aj určitá obsesia preferenciami. Čo nie sú preferencie, nie je zaujímavé. A objavujú sa aj manipulatívne prieskumy verejnej mienky, kde je na prvý pohľad jasné, kam to celé chce smerovať," uzatvára Gyarfášová.

SkryťVypnúť reklamu

Fiktívny prieskum neexistujúcej agentúry by mal šancu na uverejnenie aj podľa sociológa Pavla Haulíka. "Záleží aj od okolností. Ak by to bolo v období, keď, povedzme, už dlho nebol uverejnený žiadny prieskum, alebo by bol z iného dôvodu hlad po informáciách tohto typu, tak si myslím, že takéto médium by sa našlo," povedal. Médiá podľa neho majú tendenciu zľavovať z kritérií na záruky kvality prieskumu najmä vtedy, ak prináša prekvapujúce a zaujímavé závery. "Prípadne sa tieto záruky nemusia skúmať," dodal. Základné parametre, ktoré má obsahovať správa s výsledkami prieskumu, teda obdobie, v ktorom bol vykonávaný, spôsob, akým bol vykonávaný, veľkosť a reprezentatívnosť vzorky, či presné znenie otázky položenej respondentom podľa Haulíka médiá poznajú, ale nie vždy im prikladajú zodpovedajúcu dôležitosť. "Pokojne sa zverejňujú za sebou prieskumy, ktoré sú tri dni staré a tri mesiace staré a uverejnia sa vedľa seba ako rovnocenné," uvádza Haulík príklad.

SkryťVypnúť reklamu

"Najmä seriózne médiá by mali mať poradcov, ktorí im povedia, ktoré zdroje sú akceptovateľné a ktoré sú problematické. Na akadémii, na univerzitách je množstvo nezávislých odborníkov, ktorí dokážu posúdiť, či to, čo produkuje agentúra XY zodpovedá metodologickým štandardom," poznamenal Haulík s dodatkom, že každý novinár si môže jedným telefonátom overiť, či publikuje dôveryhodný prieskum. Médiá by si podľa neho samy mali vytvoriť jednotné pravidlá, podľa ktorých by potom pristupovali k prieskumom. "Podobne ako majú takéto pravidlá v iných oblastiach," uzavrel.

df pa

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 958
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 492
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 5 331
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 575
  5. Plátené tašky a opakované použitie 3 863
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 292
  7. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 3 006
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 2 766
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

Dávid Hancko (vľavo), Giorgos Vagiannidis a brankár Christos Mandas počas prípravného zápasu Grécko - Slovensko.

Druhý polčas sa mi nepáčil, musíme na tom popracovať, zhodnotil tréner Slovenska.


a 1 ďalší
Carlos Alcaraz a Jannik Sinner na Roland Garros 2025.

Obaja sú skvelí pre tenis. Ich rivalita je niečo, čo náš šport skutočne potrebuje, hovorí Novak Djokovič.


Michaela Churavá
Harry Kane (vpravo) strieľa gól v zápase Andorra - Anglicko v kvalifikácii MS vo futbale 2026.

Bod za remízu si pripísala Malta.


TASR
Christian Eriksen (vpravo) a Ethan Galbraith v prípravnom zápase Dánsko - Severné Írsko.

Rozhodujúci gól strelil Eriksen.


TASR
SkryťZatvoriť reklamu