SME

Gyarfášová: Médiá by prebrali aj fiktívny prieskum neexistujúcej agentúry

Bratislava 6. marca (TASR) - Niektoré z médií by pravdepodobne uverejnili aj fiktívny prieskum neexistujúcej agentúry, ak by boli jeho výsledky čitateľsky ...

Bratislava 6. marca (TASR) - Niektoré z médií by pravdepodobne uverejnili aj fiktívny prieskum neexistujúcej agentúry, ak by boli jeho výsledky čitateľsky atraktívne a nejaký recesista by ho rozoslal cez internet. Po skončení stredajšej diskusie v klube Bratislavského inštitútu humanizmu (BIH) na tému prieskumov verejnej mienky to pre TASR povedala sociologička Oľga Gyarfášová.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Obávam sa, že áno," odpovedala na otázku TASR, či by sa našlo médium schopné prebrať z internetu povedzme aktuálny prieskum agentúry "Tarantus", ktorý by na prvý pohľad spĺňal formálne náležitosti a z ktorého by vyplývalo, že v súvislosti s budúcoročnými prezidentskými voľbami Ivetu Radičovú preferenčne dobieha Ivan Šimko.

SkryťVypnúť reklamu

"Už v deväťdesiatych rokoch sme sa snažili vniesť nejakú osvetu do toho, ako novinári pracujú s výsledkami výskumov. Stále však vidím množstvo nedostatkov a množstvo nekritického preberania výsledkov bez toho, že by sa niekto pozrel na to, kto je za danou agentúrou," povedala s dodatkom, že to nie je pravidlo, podľa ktorého by sa médiá správali sústavne, takéto prípady však nastávajú.

"Stále je čo naprávať, niekedy chýba elementárna znalosť o tom, čo tieto prieskumy hovoria, aké majú limity, čo nám môžu a nemôžu povedať, vládne aj určitá obsesia preferenciami. Čo nie sú preferencie, nie je zaujímavé. A objavujú sa aj manipulatívne prieskumy verejnej mienky, kde je na prvý pohľad jasné, kam to celé chce smerovať," uzatvára Gyarfášová.

SkryťVypnúť reklamu

Fiktívny prieskum neexistujúcej agentúry by mal šancu na uverejnenie aj podľa sociológa Pavla Haulíka. "Záleží aj od okolností. Ak by to bolo v období, keď, povedzme, už dlho nebol uverejnený žiadny prieskum, alebo by bol z iného dôvodu hlad po informáciách tohto typu, tak si myslím, že takéto médium by sa našlo," povedal. Médiá podľa neho majú tendenciu zľavovať z kritérií na záruky kvality prieskumu najmä vtedy, ak prináša prekvapujúce a zaujímavé závery. "Prípadne sa tieto záruky nemusia skúmať," dodal. Základné parametre, ktoré má obsahovať správa s výsledkami prieskumu, teda obdobie, v ktorom bol vykonávaný, spôsob, akým bol vykonávaný, veľkosť a reprezentatívnosť vzorky, či presné znenie otázky položenej respondentom podľa Haulíka médiá poznajú, ale nie vždy im prikladajú zodpovedajúcu dôležitosť. "Pokojne sa zverejňujú za sebou prieskumy, ktoré sú tri dni staré a tri mesiace staré a uverejnia sa vedľa seba ako rovnocenné," uvádza Haulík príklad.

SkryťVypnúť reklamu

"Najmä seriózne médiá by mali mať poradcov, ktorí im povedia, ktoré zdroje sú akceptovateľné a ktoré sú problematické. Na akadémii, na univerzitách je množstvo nezávislých odborníkov, ktorí dokážu posúdiť, či to, čo produkuje agentúra XY zodpovedá metodologickým štandardom," poznamenal Haulík s dodatkom, že každý novinár si môže jedným telefonátom overiť, či publikuje dôveryhodný prieskum. Médiá by si podľa neho samy mali vytvoriť jednotné pravidlá, podľa ktorých by potom pristupovali k prieskumom. "Podobne ako majú takéto pravidlá v iných oblastiach," uzavrel.

df pa

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  2. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  4. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  5. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  6. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  7. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  8. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 363
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 505
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 12 287
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 7 335
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 940
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 5 489
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 555
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 085
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

Viktória Hrunčáková sa teší z výhry proti Rebecce Munkovej Mortensenovej z Dánska.

Slovenky po nečakane dramatickom priebehu získali prvý bod v kvalifikačnej skupine Pohára Billie Jean Kingovej.


TASR
Juraj Slafkovský (v strede) na striedačke Montrealu Canadiens.

Máme tu veľa dobrých hráčov a konkurencia je zase o niečo vyššia, vraví Slafkovský.


TASR
Zľava Martin Šviderský, Nelson Weiper a Eric Martel v zápase Slovensko U21 - Nemecko U21 na Štadióne Antona Malatinského v Trnave v rámci prípravy na EURO U21 2025.

Do predaja ide ďalších 1800 vstupeniek.


Zľava Daniel Gachulinec, Jadeon Descheneau a brankár Connor Lacouvée v zápase HK Nitra - DOXXbet Vlci Žilina v 5. semifinále play-off Tipos extraligy.

Žilinčania znížili stav semifinálovej série na 2:3 na zápasy a doma si chcú vybojovať rozhodujúci siedmy zápas.


TASR
SkryťZatvoriť reklamu