Bratislava 7. marca (TASR) - Otvorená kniha v rukách mladého čitateľa rozvíja fantáziu, sprostredkúva literárny zážitok a formuje čitateľské návyky. V knihách nájdu deti odpovede na mnohé otázky o fungovaní sveta.
Lásku k literatúre môžu malí čitatelia získať aj prostredníctvom svojich rodičov. Práve rodič sa môže stať pre svojho potomka najväčším vzorom v čítaní kníh. Odmenou pre neho sú nielen lepšie výsledky v škole, ale aj získaná sebadôvera dieťaťa a schopnosť naučiť sa lepšie premýšľať.
Podľa informácií zo Štátneho pedagogického ústavu literatúra a čítanie na 1. stupni vedú žiakov k základnej gramotnosti a pozitívnemu prijímaniu kultúry. Cieľom vyučovania je nielen pochopenie literatúry, ale i možnosť uplatnenia vlastnej predstavivosti.
Dieťa pri čítaní knihy zažíva emócie: strach o princeznú v zajatí draka, radosť z víťazstva dobra nad zlom, napätie počas bitiek rytierov či platonické zaľúbenie sa do hlavného hrdinu. Okrem emotívnych zážitkov literatúra rozvíja komunikatívnosť, schopnosť vyjadrovať sa a gramatickú zručnosť.
V Jazykovednom ústave SAV zaznamenali, že deti na Slovensku menej čítajú, preto im chýba vizualizácia slov. Poučkami sa totiž pravopis nenaučia. Práve vizualizáciou prostredníctvom čítania kníh sa čitateľom dostane do podvedomia správna podoba slova či gramatiky. Keď čítajú, tak väčšinou texty na internete, ktoré však nemajú správnu gramatiku alebo neprešli jazykovou korektúrou.
"Aktívna slovná zásoba sa v súčasnosti zužuje, ľudia nepoužívajú dosť synoným a pravopisná stránka ide dolu vodou," uviedla pre TASR pracovníčka z jazykovednej poradne SAV Katarína Kálmánová.
Dodáva, že vyučovanie literatúry v základných či stredných školách je pre mnohých žiakov trestom. Čítajú to, čo musia a prehryzujú sa mnohými nezáživnými čítaniami zo starších období literatúry, ku ktorým si len ťažko hľadajú sympatie. Ide väčšinou o veci, ku ktorým sa musia nútiť.
Ľudské situácie v literatúre však nie sú ničím iným než odrazom skutočného sveta, ľudských vzťahov a osudov.
Učebné osnovy Slovenského jazyka a literatúry pre 1. stupeň základnej školy uvádzajú, že hlavným cieľom čítania je čítanie pre radosť.