BRATISLAVA. Jednotne sa však vo väčšine zhodli, že zvládnutie testov si vyžadovalo logické myslenie.
VIDEO: Anketa medzi študentmi, ako sa im pozdávali testy
VIDEO: Silvia Pňačková
Témy sú už známe
Témy písomnej formy internej časti maturitnej skúšky zo slovenského jazyka a literatúry sú už známe. Dnes ich v priamom prenose Slovenského rozhlasu z troch prinesených obálok vyžreboval predseda Ústrednej maturitnej komisie Peter Juráš. Na napísanie slohových prác majú maturanti 150 minút.
VIDEO: Maturantom čas stačil, veľmi si ale neverili
Študenti stredných škôl s vyučovacím jazykom slovenským a ukrajinským si môžu vybrať z nasledujúcich tém - 1. Dôkaz mojej dospelosti (Rozprávanie) 2. Volám sa Jozef Mak (Beletrizovaný životopis) 3. Ako správne zvládnuť stres? (Úvaha) 4. Don Quijotte 21. storočia (Charakteristika)
Pre školy s vyučovacím jazykom maďarským boli vyžrebované tieto témy - 1. Mobil najlepší priateľ človeka? (Diskusný príspevok o výhodách a nedostatkoch moderného spôsobu komunikácie) 2. Dievča / chlapec mojich snov (Opis skutočnej alebo vysnívanej osoby) 3. "Život neznamená žiť, ale byť zdravý." Martialis (Úvaha o zodpovednosti človeka za svoje zdravie) 4. Na prahu dospelosti (Rozprávanie).
Maturitné skúšky začali dnes o 10. hodine ich externou časťou. Na test mali študenti 90 minút.
Ďalšia externá časť a písomná forma internej časti maturít z celkovo 11 predmetov bude prebiehať do 27. marca. Po slovenčine študentov čakajú písomky z cudzích jazykov, jazykov národnostných menšín a matematiky.
Maturity zaskočili niektoré národnostné školy, tvrdia riaditelia
Maturantov z niektorých škôl s vyučovacím jazykom maďarským a ukrajinským zaskočili dnešné otázky a úlohy zo slovenského jazyka a literatúry. Ich riaditelia ČTK povedali, že testy boli náročnejšie než pri vlaňajšom skúšobnom testovaní. Samotné skúšanie, ktoré pozostávalo z centrálne zadávaných testov a slohovej práce, podľa ministerstva školstva nenarušili žiadne závažnejšie problémy.
"Otázky boli z nášho pohľadu ťažšie ako pri vlaňajšej generálnej skúške," zhrnul svoje dojmy riaditeľ gymnázia s vyučovacím jazykom maďarským v Nových Zámkoch Dénes Száraz. Študenti maďarskej národnosti pritom mali k dispozícii iný variant testov aj témy slohových prác ako zvyšní maturanti, keďže počas štúdia sa venovali slovenčine a slovenskej literatúre v menšom rozsahu.
Úplne spokojný nebol Száraz ani s úlohami slohových prác. "Témy boli v poriadku, ale vhodnejší by k nim bol iný žáner," poznamenal. Maturanti mali podľa neho napríklad napísať rozprávanie so znením Na prahu dospelosti, pričom výstižnejšia by podľa neho bola úvaha.
Podobný názor mal aj riaditeľ gymnázia s vyučovacím jazykom ukrajinským v Medzilaborciach Vladimír Tarča. "Študenti boli zaskočení viac ako vlani," poznamenal. V niektorých úlohách napríklad mali vybrať slovo, ktoré bolo pre doplnenie textu podľa nich najsprávnejšie a mali k dispozícii viac možností, povedal riaditeľ. "Otvára sa tým priestor na subjektívne hodnotenie," dodal.
Naopak, riaditeľ gymnázia s vyučovacím jazykom maďarským v Galante Ján Maršal a aj riaditeľ školy hotelových služieb v Prievidzi Štefan Gaman boli so zadaniami testov a úloh spokojní. "Priemerný žiak by to mal zvládnuť," povedal Gaman, ktorý slovenčinu aj vyučuje.
V minulosti sprevádzali písomné maturity špekulácie, či sa otázky nevyzradili vopred. Testy externej časti, ktoré vypracoval a vyhodnotí Štátny pedagogický ústav, si preto museli riaditelia vyzdvihnúť na pracoviskách krajských školských úradov. Témy slohových prác zase vyhlásili popoludní tesne pred začiatkom písania v Slovenskom rozhlase.
"Myslím, že bezpečnostné opatrenia sú prehnané," zhrnul Tarča. Učiteľom aj študentom komplikujú skúšanie, zhodli sa aj ďalší riaditelia. Študenti čakali na začiatok skúšky do desiatej doobeda, čo bolo pre nich psychicky náročné. Riaditeľ školy z Medzilaboriec zase absolvoval ráno 45 kilometrov dlhú cestu do Svidníka, kde testy prevzal. Rovnaká trasa ho čaká aj v nasledujúcich dňoch, keď maturity pokračujú cudzími jazykmi a matematikou.
Ministerstvo školstva sprísnilo bezpečnostné opatrenia pri doručení obálok s testami po vlaňajších problémoch. Vtedy sa po odložení pôvodného termínu testovania pre chrípkové prázdniny z približne 20 až 30 škôl vrátili obálky otvorené. Až do dňa skutočného skúšania však mali ostať zapečatené.

Beata
Balogová
