EÚ: Povedomie spotrebiteľov o ochrane tovaru je nízke

BRATISLAVA 19. marca (SITA) - Spotrebitelia by mali poznať svoje práva a uplatňovať ich pri každodenných nákupoch. Povedala to vedúca zastúpenia Európskej komisie (EK) v Slovenskej republike Andrea Elscheková ...

BRATISLAVA 19. marca (SITA) - Spotrebitelia by mali poznať svoje práva a uplatňovať ich pri každodenných nákupoch. Povedala to vedúca zastúpenia Európskej komisie (EK) v Slovenskej republike Andrea Elscheková - Matisová na dnešnej tlačovej besede. Dodala, že aj vďaka európskej legislatíve majú spotrebitelia právo na dôkladnú ochranu pred nekvalitným a nebezpečným tovarom, na zrozumiteľné informácie a na transparentné ceny. Dženšída Veliová z Európskeho spotrebiteľského centra v SR si myslí, že povedomie spotrebiteľov v oblasti ochrany je pomerne nízke. Ak je však spotrebiteľ informovaný o svojich právach, keď ide nakupovať a je si svojich práv vedomý, žiada maximum relevantných informácií od predávajúceho a "nepodpisuje zmluvy bez toho, aby nevedel, čo podpisuje," dodala. Spotrebitelia bývajú oboznámení s ustanoveniami v zmluvách, ktoré sa týkajú ceny, predmetu kúpy, ale "absolútne ignorujú ustanovenia, ktoré im umožňujú odstúpenie, resp. neumožňujú odstúpenie od zmluvy" a sankcie, ktoré môžu zaplatiť pri odstúpení od zmluvy, tvrdí Veliová.

Spotrebiteľ môže kontaktovať rôzne inštitúcie, ktoré sú zriadené na ochranu spotrebiteľov či už štátne alebo súkromné - ministerstvo, obchodnú inšpekciu alebo iný kontrolný či dozorný úrad. Jednou z nich je aj Európske spotrebiteľské centrum. "Sme zriadení na to, aby sme poskytovali informácie spotrebiteľom, aby sme im pomáhali riešiť ich reklamácie nákupov v zahraničí," povedala Veliová. Centrum spolupracuje na národnej úrovni aj s Európskou komisiou, venuje sa tiež publikačnej činnosti. Počet spotrebiteľov, ktorí sa na Európske spotrebiteľské centrum obracajú, sa zvyšuje každý rok. Tento rok riešia vyše 30 prípadov. Ako dodala Veliová, väčšinou ide o dva druhy sťažností - letecké služby a internetový obchod. Gro prípadov súvisiacich s leteckými službami sa spája s poškodenou batožinou, jej stratou alebo ide o oneskorený let. V prípade internetového obchodu ide o tovar, ktorý je neskoro doručený alebo sa jeho cena nezhoduje s tou, ktorá bola v ponuke. Najviac sťažností je z Maďarska, Nemecka a Poľska.

Európska komisia vyzvala členské štáty Európskej únie, aby zorganizovali na národnej úrovni súťaž o najlepšiu kampaň na ochranu spotrebiteľa. Ako informovala Elscheková - Matisová, kampaň bola aj na Slovensku od začiatku tohto roka do 15. marca, na kedy pripadol Európsky deň spotrebiteľov. Kampaň realizovalo Európske spotrebiteľské centrum so zastúpením EK. Víťazom slovenskej kampane sa stala relácia televízie TA3 Labyrint. Víťazi národných súťaží sa zúčastnili na celoeurópskom finále. Prvá cena putovala do Fínska za internetovú hru, cieľom ktorej bolo zvýšiť povedomie mladých ľudí pri nákupe cez internet a mobil. Iniciatíva EK podľa Elschekovej - Matisovej poskytla členským krajinám príležitosť identifikovať otázky, ktoré spotrebiteľov v členských krajinách trápia. Umožnila im tiež podeliť sa o nápady, akým spôsobom pracovať na zvýšení informovanosti obyvateľstva a poskytla im aj priestor na ohodnotenie tých, ktorí sa v tejto oblasti angažujú.


Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  7. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  8. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten
  2. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  3. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  4. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  5. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  6. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  9. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  10. IMMOFINANZ spúšťa medzinárodnú reklamnú kampaň retailovej značky
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 8 981
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 6 833
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 652
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 253
  5. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 767
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 672
  7. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 441
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 879
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 878
  10. Všetko, čo by ste mali vedieť o umelom oplodnení 845

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Účtenky frustrujú podnikateľov, no Babišovi lákajú voličov

Sociálni demokrati o registračných pokladniciach hovoria dve desaťročia. Tému aj tak pustili hnutiu ANO.

ŠPORT

Sagan na MS: má dva tituly, ale raz ho zradil žalúdok

Sagana čakajú ôsme majstrovstvá sveta.

TECH

Výmena batérií namiesto nabíjania. Elektroautá sa môžu zmeniť

Nebude zložitejšia ako tankovanie paliva.

Neprehliadnite tiež

Domov

Žiláková na fondy vplyv nemá, na ľudí okolo áno

Sekcia, ktorú vedie Denisa Žiláková, nemá priamy dosah na rozdeľovanie eurofondov. Môže však vplývať na ľudí, ktorí sa v prostredí pohybujú.

Domov

Vojenskí tajní napichnú, koho chcú, takmer vždy. Kontrola odpočúvania sa zasekla

Kontrolu odpočúvania si opozícia nevie predstaviť bez bývalého ministra SaS Galka, ktorý skončil práve pre škandál s odposluchmi. Spor o jeho nomináciu trvá už rok.

Domov

Vydavateľstvo Tatran je podľa Maďariča živým kultúrnym dedičstvom

Vydavateľstvo Tatran oslávilo 70. výročie svojho založenia.

Domov

Lekári sa znova nedohodli so štátnou poisťovňou ani s Dôverou

Ambulantní lekári sa na podmienkach ďalšej spolupráce s poisťovňami nedohodli.