SME

EÚ: Povedomie spotrebiteľov o ochrane tovaru je nízke

BRATISLAVA 19. marca (SITA) - Spotrebitelia by mali poznať svoje práva a uplatňovať ich pri každodenných nákupoch. Povedala to vedúca zastúpenia Európskej komisie (EK) v Slovenskej republike Andrea Elscheková ...

BRATISLAVA 19. marca (SITA) - Spotrebitelia by mali poznať svoje práva a uplatňovať ich pri každodenných nákupoch. Povedala to vedúca zastúpenia Európskej komisie (EK) v Slovenskej republike Andrea Elscheková - Matisová na dnešnej tlačovej besede. Dodala, že aj vďaka európskej legislatíve majú spotrebitelia právo na dôkladnú ochranu pred nekvalitným a nebezpečným tovarom, na zrozumiteľné informácie a na transparentné ceny. Dženšída Veliová z Európskeho spotrebiteľského centra v SR si myslí, že povedomie spotrebiteľov v oblasti ochrany je pomerne nízke. Ak je však spotrebiteľ informovaný o svojich právach, keď ide nakupovať a je si svojich práv vedomý, žiada maximum relevantných informácií od predávajúceho a "nepodpisuje zmluvy bez toho, aby nevedel, čo podpisuje," dodala. Spotrebitelia bývajú oboznámení s ustanoveniami v zmluvách, ktoré sa týkajú ceny, predmetu kúpy, ale "absolútne ignorujú ustanovenia, ktoré im umožňujú odstúpenie, resp. neumožňujú odstúpenie od zmluvy" a sankcie, ktoré môžu zaplatiť pri odstúpení od zmluvy, tvrdí Veliová.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Spotrebiteľ môže kontaktovať rôzne inštitúcie, ktoré sú zriadené na ochranu spotrebiteľov či už štátne alebo súkromné - ministerstvo, obchodnú inšpekciu alebo iný kontrolný či dozorný úrad. Jednou z nich je aj Európske spotrebiteľské centrum. "Sme zriadení na to, aby sme poskytovali informácie spotrebiteľom, aby sme im pomáhali riešiť ich reklamácie nákupov v zahraničí," povedala Veliová. Centrum spolupracuje na národnej úrovni aj s Európskou komisiou, venuje sa tiež publikačnej činnosti. Počet spotrebiteľov, ktorí sa na Európske spotrebiteľské centrum obracajú, sa zvyšuje každý rok. Tento rok riešia vyše 30 prípadov. Ako dodala Veliová, väčšinou ide o dva druhy sťažností - letecké služby a internetový obchod. Gro prípadov súvisiacich s leteckými službami sa spája s poškodenou batožinou, jej stratou alebo ide o oneskorený let. V prípade internetového obchodu ide o tovar, ktorý je neskoro doručený alebo sa jeho cena nezhoduje s tou, ktorá bola v ponuke. Najviac sťažností je z Maďarska, Nemecka a Poľska.

SkryťVypnúť reklamu

Európska komisia vyzvala členské štáty Európskej únie, aby zorganizovali na národnej úrovni súťaž o najlepšiu kampaň na ochranu spotrebiteľa. Ako informovala Elscheková - Matisová, kampaň bola aj na Slovensku od začiatku tohto roka do 15. marca, na kedy pripadol Európsky deň spotrebiteľov. Kampaň realizovalo Európske spotrebiteľské centrum so zastúpením EK. Víťazom slovenskej kampane sa stala relácia televízie TA3 Labyrint. Víťazi národných súťaží sa zúčastnili na celoeurópskom finále. Prvá cena putovala do Fínska za internetovú hru, cieľom ktorej bolo zvýšiť povedomie mladých ľudí pri nákupe cez internet a mobil. Iniciatíva EK podľa Elschekovej - Matisovej poskytla členským krajinám príležitosť identifikovať otázky, ktoré spotrebiteľov v členských krajinách trápia. Umožnila im tiež podeliť sa o nápady, akým spôsobom pracovať na zvýšení informovanosti obyvateľstva a poskytla im aj priestor na ohodnotenie tých, ktorí sa v tejto oblasti angažujú.

SkryťVypnúť reklamu

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Kaufland oslavuje 25 rokov a tvorí pilier slovenskej ekonomiky
  2. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  3. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  4. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  5. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  6. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu
  7. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  8. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  1. Ktoré signály tela predpovedajú mŕtvicu
  2. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  3. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  4. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  5. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  6. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii
  7. Zlatý sen vo vzduchu
  8. Sapara a Nagy povzbudzovali malých futbalistov a futbalistky
  1. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 8 168
  2. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 5 683
  3. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 5 515
  4. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 5 261
  5. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 778
  6. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 3 769
  7. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 912
  8. Slováci posielajú na MS mladíkov. Kedy hrajú a kde ich sledovať? 2 227
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

Tréner Vladimír Országh na lavičke počas zápasu Slovensko - Švédsko v skupine A na MS v hokeji 2025.

Slováci sa s geografickým susedom stretávajú pomerne často.


TASR
Slovenskí hokejisti po víťazstve v zápase Slovensko - Slovinsko v skupine A na MS v hokeji 2025.

Pozrite si program na dnes na MS v hokeji 2025. Aké výsledky prinesie pondelok, 12. máj?


Teuvo Teravainen oslavuje gól na MS v hokeji 2025.

Fínsko dnes zdolalo Francúzsko v skupine A na MS v hokeji 2025. Pozrite si priebeh, výsledok, tabuľku a góly.


a 1 ďalší
Radosť hráčov Česka po góle na MS v hokeji 2025.

Video, zostrih a góly zo zápasu Nórsko - Česko v skupine B na MS v hokeji 2025.


SkryťZatvoriť reklamu