BRATISLAVA 2. apríla (SITA) - Počet sťažností zo Slovenska, ktoré minulý rok Európsky súd pre ľudské práva (ESĽP) pridelil príslušnému orgánu na preskúmanie, oproti roku 2006 klesol.
Zatiaľ čo v roku 2006 sa výbor alebo komora zaoberali 486 sťažnosťami, v roku 2007 ich bolo 347. V 286 prípadoch ESĽP rozhodol minulý rok o neprijatí sťažnosti alebo jej vyčiarknutí zo zoznamu, slovenskej vláde oznámil 59 nových sťažností a 19 sťažností vyhlásil za prijateľné na preskúmanie ich podstaty, uvádza sa v Správe o činnosti zástupcu SR pred Európskym súdom pre ľudské práva v roku 2007, ktorú dnes posúdi vláda.
Minister školstva Ján Mikolaj predkladá na rokovanie vlády Návrh koncepcie výchovy a vzdelávania rómskych detí a žiakov vrátane rozvoja stredoškolského a vysokoškolského vzdelávania. Podľa ministerstva povinná predškolská príprava, redukcia učebných osnov, prítomnosť asistenta učiteľa, zriaďovanie nultých ročníkov, vytváranie multikultúrneho prostredia sa javia ako opodstatnené a nevyhnutné. Okrem toho je potrebný diferencovaný prístup učiteľa a tiež potreba znížiť počet žiakov v triede.
Podľa ministerstva je nevyhnutné legislatívne ustanoviť definíciu sociálne znevýhodneného prostredia. Sociálne znevýhodnené prostredie sa definuje ako prostredie, ktoré vzhľadom na sociálne a jazykové podmienky nedostatočne stimuluje rozvoj mentálnych, vôľových a emocionálnych vlastností jednotlivca, nepodporuje jeho efektívnu socializáciu a neposkytuje dostatok primeraných podnetov pre rozvoj osobnosti. Ministerstvo školstva si v koncepcii kladie za cieľ zlepšiť zaškolenosť v materských školách, pripravenosť rómskych detí na vstup do ZŠ a vzdelávacie výsledky rómskych žiakov. Ďalej chce zvýšiť percento rómskych žiakov navštevujúcich stredné a vysoké školy a znížiť percento rómskych detí navštevujúcich špeciálne základné školy pre žiakov s mentálnym postihnutím. Podporiť chce aj celoživotné vzdelávanie Rómov s neukončeným vzdelaním z aspektu uplatnenia sa na trhu práce.