Banská Bystrica 2. apríla (TASR) Výstavba štvorprúdovej cesty I. triedy s parametrami rýchlostnej cesty medzi Banskou Bystricou a Ružomberkom cez nízkotatranské Hiadeľské sedlo je popri budovaní severného obchvatu Banskej Bystrice hlavným zámerom rozvoja cestnej infraštruktúry v okolí krajského sídla.
Ako dnes pre TASR povedal primátor Banskej Bystrice Ivan Saktor, pôvodne preferovali zmenu schválenej trasy rýchlostnej komunikácie R3 tak, aby išla cez Banskú Bystricu. Napokon padlo rozhodnutie, že minister dopravy Ľubomír Vážny bude presadzovať, aby sa medzi Banskou Bystricou a Ružomberkom vybudovala štvorprúdová cesta cez Slovenskú Ľupču, Hiadeľskú dolinu, Korytnická dolinu až po Dolný Kubín, s tunelom popod Hiadeľské sedlo.
Trasa rýchlostného koridoru R3 bude viesť podľa pôvodného plánu cez Šahy, Krupinu, Zvolen, Žiar nad Hronom, Kremnica, Turčianske Teplice, Martin, Kraľovany, Dolný Kubín do Trstenej. Primátor Ivan Saktor je presvedčený, že po dostavbe severného obchvatu mesta prostredníctvom PPP projektu v roku 2010 bude pokračovať kontinuálne výstavba štvorprúdovky pod Nízkymi Tatrami.
"Pripravuje sa na Ministerstve dopravy, pôšt a telekomunikácií na pokyn ministra Vážneho a, samozrejme, s ťažkou ingerenciou mesta, aby sa kreslil a navrhoval aj variant Hiadeľské sedlo. Znamená to, že by sa len obnovila myšlienka Via Magma, teda cesty, ktorá vznikla kedysi veľmi, veľmi dávno a vymysleli ju veľmi racionálne. Predpokladám, že v rokoch 2008-2009 to bude pripravené tak, aby sa mohlo začať s odsúhlasením stavby ešte za funkčného obdobia tejto vlády, a aby sa cesta začala realizovať v roku 2010," povedal primátor.
Výstavbou štvorprúdovej cesty I. triedy s parametrami rýchlostnej cesty cez Hiadeľské sedlo sa z Banskej Bystrice do Ružomberka odľahčí súčasnému prejazdu cez horské sedlo Donovaly. Na novej trase by podľa prvých štúdií malo byť päť tunelov v dĺžke od 500 metrov až po päť kilometrov. Banská Bystrica sa tým stane priesečníkom severojužných a západovýchodných cestných koridorov a spojnicou Budapešti a Krakova.