Žilina 10. apríla (ČTK) -
S vodičkami sa môžu cestujúci stretnúť napríklad v Martine, Žiline, Trenčíne či Banskej Bystrici. Ženy za volant autobusu ťahá naplnenie svojho detského sna alebo nedostatok iných pracovných príležitostí vo svojom bydlisku.
"Na trhu práce je v súčasnosti nedostatok vodičov autobusov. Otvára sa tak príležitosť aj pre ženy. Zaznamenali sme napríklad záujem z Kysúc, kde je značná nezamestnanosť," povedal dnes novinárom generálny riaditeľ SAD Žilina Peter Pobeha. Spoločnosť v súčasnosti zamestnáva dvojicu žien-jedna jazdí na mestskej linke v Martine, druhá na prímestskom autobuse v okolí Žiliny.
Mnoho šoférov autobusov v súčasnosti odchádza za lepším zárobkom ku kamiónovej doprave. Nahrádzajú sa len ťažko. Mladých záujemcov sa mnoho nehlási, lebo vodičský preukaz na autobus stojí aj 50.000 korún. Profesia vodiča sa vytratila aj z učilíšť.
Vedenie žilinskej SAD si však pochvaľuje aj vodičky, pretože jazdia citlivejšie než muži a majú tiež menej problémov s vydávaním lístkov či inkasovaním peňazí od pasažierov. Problémy im vraj nerobí ani cúvanie. Platovo nezaostávajú za svojimi mužskými kolegami, ktorí v priemere zarábajú 21.000 korún mesačne.
"Začiatok bol ťažký. Niektorí mužskí kolegovia ma ignorovali, nemohli si zvyknúť na ženu za volantom. Problém bolo tiež zvyknúť si na starý autobus, ktorý nemá posilňovač riadenia," povedala 33-ročná Miroslava Rajniaková z Podhoria, ktorá jazdí na prímestskej linke v okolí Žiliny.
V minulosti pracovala ako predavačka, z osemtisíc korún na mesiac však nemohla vyžiť. Preto sa rozhodla pre rodinné remeslo, keďže autobus šoféroval jej otec i brat a mama pracovala ako revízorka. Autobus šoférovala prvýkrát "načierno" už ako 13-ročná, oficiálne skúšky však zložila iba začiatkom roka. Do práce nastúpila pred mesiacom, za volantom chce vydržať až do dôchodku.
Po sídliskách v Martine so svojim autobusom už 20 rokov brázdi päťdesiatnička Helena Flaková. Na začiatku to vraj bolo ťažké, lebo cestujúci sa k nej do autobusu najskôr báli pristúpiť. Počas svojej kariéry nemala žiadnu vážnu nehodu, nevadí jej ani vstávanie skoro ráno či desaťhodinové zmeny.
Vodičku na prímestskej linke zamestnáva aj SAD v Banskej Bystrici. V bratislavských uliciach ženy vídať skôr za riadiacou pákou električky.
ima boa