Štrajkový výbor študentov (ŠVŠ) sa dištancuje od študentov, ktorí v piatok 11. apríla protestovali pred Národnou radou SR proti vyberaniu školného.
"Vzhľadom na výraznú podobnosť v rétorike, argumentácii a v heslách používaných aktivistami protestujúcimi proti podmienkam vyberania školného od študentov prekračujúcich štandardnú dĺžku štúdia sa členovia ŠVŠ so zreteľom na zorientovanosť obyvateľov v cieľoch študentských iniciatív od uvedených aktivít dištancujú," uvádza sa v stanovisku, ktoré ŠVŠ poskytol TASR.
Členovia výboru odporúčajú riešiť tieto problémy cez svojich volených zástupcov, ktorí môžu vyvíjať tlak na vedenie vysokej školy vydať predpis špecifikujúci zákonnú úpravu, alebo prostredníctvom súdov, pokiaľ sa domnievajú, že je školné požadované v rozpore so zákonom. ŠVŠ predpokladá, že aktuálne protestné aktivity študentov nemajú za cieľ principiálnu zmenu zákona, ale sú motivované osobnými pohnútkami. Zároveň upozorňuje, že politizácia problému vyberania školného od študentov je kontraproduktívna a v kontexte predchádzajúcich návrhov zákonov vyznieva pokrytecky.
Výbor zároveň pripomenul, že inštitút vyberania školného od študentov študujúcich nad rámec štandardnej dĺžky štúdia je vo vysokoškolskom zákone prítomný už od roku 2002. Zákon je podľa ŠVŠ v mnohých prípadoch pomerne tvrdý, napr. tvrdší ako znenie z roku 2002, a tiež tvrdší ako existujúca úprava v ČR. "Vo viacerých ustanoveniach by ho bolo možné zlepšiť, ale v zásade platí, že východiská tejto novely zákona sa viažu na fakt, že množstvo študentov študuje neprimerane dlho, zatiaľ čo vysoká škola na nich nedostáva príspevok od štátu," hovorí sa v stanovisku ŠVŠ.
Novela školského zákona okrem iného upravuje aj podmienky vyberania školného od študentov prekračujúcich štandardnú dĺžku štúdia, resp. zapísaných súbežne vo viacerých študijných programoch. Štrajkový výbor v rokoch 2004 a 2005 zorganizoval rad verejných zhromaždení s cieľom zabrániť plošnému zavedeniu školného, navýšeniu objemu verejných financií určených pre vysoké školy a zvýšeniu pomeru výkonových kritérií v rozdeľovaní štátnej dotácie medzi vysoké školy.