Úprava cien lístkov mestskej hromadnej dopravy v Žiline definitívne prešla mestským zastupiteľstvom. Radnica chce, aby viac obyvateľov mesta používalo predplatené lístky na čipových kartách. Základný lístok tak zdražie o päť korún. Z pôvodných dvanásť na sedemnásť. Predplatené cestovné pri niektorých tarifách zlacnie, či zdražie len minimálne.
Napriek búrlivej diskusií a výhradám opozičných poslancov zmeny, ktoré by ročne mali priniesť 10 až 15 miliónov korún, koaličná väčšina v mestskom parlamente schválila. Platné budú od júna. „Našim cieľom je, aby Žilinčania prešli na predplatné cestovné lístky," hovorí primátor mesta Ivan Harman.
Len 15 percent cestujúcich dnes v Žiline používa čipové karty. Až 85 percent naopak predstavujú jednorázové cestovné lístky. „S návrhom som spokojný, pretože priam nabáda Žilinčanov, aby prešli na predplatené cestovné lístky, ktoré budú podľa novej tarify výhodnejšie ako sú dnes," povedal Harman.
Lacnejšie cestovné pre obyvateľov mesta
Úprava cestovného je podľa riaditeľa Dopravného podniku mesta Žilina Igora Gubalu predovšetkým na úkor náhodných, mimomestských cestujúcich. Lacnejšie cestovné budú mať naopak obyvatelia mesta, ak „samozrejme akceptujú používanie predplatených lístkov," hovorí Gubala.
Mesačne si cestujúci musí predplatiť určitý počet jázd, nevyužité mu však už ako v minulosti neprepadnú. „Nevyužité jazdy je za určitých podmienok možné využívať aj v nasledujúcom období," hovorí Gubala. Dopravný podnik si sľubuje ušetrené náklady aj v prípade masívneho prechodu na čipové karty. Napríklad len provízia za predaj jednorázových cestovných lístkov predajcom v meste predstavuje približne päť miliónov korún.
Jednorázový lístok u vodiča za 35 korún
Cestovný lístok sa bude dať kúpiť, rovnako ako doteraz, aj u vodiča. Za ten si však cestujúci priplatí. Bude stáť až 35 korún, oproti doterajším štrnástim. Nárast predaja lístkov u vodiča predstavuje ročne 10 až 15 percent a podľa Gubalu neprekáža ani jeho vyššia cena. Rozhodujú skôr iné faktory.
„Stáli sme pred rozhodnutím, či doplnkový predaj u vodiča zachovať, alebo ho úplne zrušiť. Mestská doprava v Žiline by mala byť dopravou veľkého mesta, nie ako na okolitých mestách, kde vodič aj predáva cestujúcim lístky," hovorí Gubala. Dopravný podnik v Žiline o takýto doplnkový predaj záujem, podľa jeho slov, nemá.
Radšej si vezme taxík
Opozícia si myslí, že mesto má dosť peňazí, aby mohlo dotovať dopravný podnik. „Zvyšuje sa cestovné a mesto má pritom voľné financie," hovorí nezávislý poslanec Patrik Groma. Radnica podľa neho nie je celkom hospodárna. Najviac sa však Gromovi nepáči zvýšenie ceny jednorázového lístku u vodiča. „Je tam katastrofálny nárast poplatku. Keď si kúpite lístok u vodiča, zaplatíte zaň 35 korún. Ak idete dvaja do mesta a naspäť, zaplatíte 140 korún," hovorí Groma. Myslí si, že to je katastrofa a radšej ako mestskú dopravu si zoberie taxík.
Mesto sa podľa neho možno snaží popularizovať čipové karty, jednotlivé tarify sú však veľmi neprehľadné a ľudia sa v nich nebudú vedieť orientovať. Poslanci počas mestského zastupiteľstva ponuku dopravného podniku porovnávali s ponukou mobilných operátorov. Podľa koalície je to zmena k lepšiemu a cestujúci si tak najlepšie môže vybrať, čo mu vyhovuje.

Beata
Balogová
