Bratislava 23. apríla (TASR) - Deti volajú na detskú linku dôvery najčastejšie preto, lebo sa potrebujú s niekým rozprávať. Svoj problém si niekedy aj vymyslia. "Najčastejšie volávajú deti možno ani nie pre radu, ale kvôli tomu, že sa chcú porozprávať," potvrdila TASR detská klinická psychologička a pracovníčka Linky detskej dôvery Dana Lovašová. Podľa nej svedčí táto skutočnosť o nedostatočnej komunikácii detí v rodinách a prostredí, v ktorom vyrastajú.
"Bez ohľadu na to, aký problém zvolia, my sa s nimi rozprávame s úctou a rešpektom. Dbáme, aby rozhovor bol pre volajúcich vždy prínosom. A toto je pre nich často zvláštna skúsenosť," zdôraznila psychologička. Dodala, že zavolajú aj druhýkrát, aby si overili, že ich naozaj niekto chce vypočuť. "Dospelí často mnohé problémy detí a mládeže bagatelizujú," uviedla Lovašová na margo komunikácie dospelých s deťmi. Linka detskej dôvery tieto hovory za bezvýznamné nepovažuje, aj keď podľa nej ich práve dospelí zhadzujú zo stola.
So svojím problémom sa máloktoré deti zdôveria doma. Nemajú však zábrany rozprávať, keď nevidia, kto je na druhom konci linky. "Linka im dáva pocit anonymity. Nevedia, kto je na druhej strane," konštatovala Lovašová. Telefonický rozhovor dáva väčšiu istotu rozprávať sa aj o takých problémoch, ktoré by dospelým nepovedali, prípadne už mali v tejto oblasti zlú skúsenosť.
Medzi frekventované ťažkosti volajúcich od 12 rokov patria aj "láskové" problémy. "Pýtajú sa, ako sa zoznámiť, ako požiadať o rande, ako zistiť, či sa páčia druhej strane," povedala TASR Dana Lovašová. Ďalšiu skupinu, už vážnejších problémov, tvoria zdravotné a školské problémy či nepriaznivá situácia v rodine. "O to viac poteší, keď sa nám zdôveria aj s pozitívnymi správami. Že dobre zmaturovali, dostali dobrú známku," uviedla psychologička.
Linka detskej dôvery v Detskej fakultnej nemocnici v Košiciach funguje v pracovné dni od 15. do 22. hodiny na bezplatnom čísle 0800 11 78 78. Denne sa na ňu dovolá približne 40 detí. Cieľovou je veková skupina od šesť do 18 rokov. Linku využívajú predovšetkým deti z Prešovského a Košického kraja, má však celoslovenskú pôsobnosť.
Rozhovory na linke majú na starosti špeciálne vzdelaní a vyškolení odborníci, najmä psychológovia a sociálni pracovníci. Pod ich dohľadom uskutočňujú rozhovory aj dobrovoľníci z radov študentov vysokých škôl - budúci lekári, psychológovia, sociálni pracovníci, špeciálni pedagógovia a právnici. Získavajú tak praktické skúsenosti, ktoré neskôr využijú v praxi.