TRENČÍN 24. apríla (SITA) - Trenčín čakajú veľké zmeny v doprave. Okrem plánovanej výstavby nového cestného mosta a Auparku v centre by na budúci rok mali začať modernizovať železničnú trať.
To si vyžiada veľké investície, zbúranie letnej plavárne či dvoch desiatok rodinných domov. Pôvodne sa hovorilo, že úprava úseku cez mesto si vyžiada 3,2 miliardy korún, podľa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) to bude 6,3 miliardy. Hovorkyňa ŽSR Martina Pavlíková uviedla, že nejde o navýšenie prostriedkov.
"Pôvodný rozpočet je z roku 2003, ale štátna expertíza považovala túto stavbu za neefektívnu, ak železnice nezabezpečia, aby všetky vlaky mohli chodiť cez Trenčín 140-kilometrovou rýchlosťou," uviedla. Do projektu sa musela dopracovať výstavba nového železničného mosta a rekonštrukcia stanice. "Štátna expertíza v roku 2006 túto sumu odobrila a potvrdila a ŽSR túto sumu berú ako stálu a budeme sa snažiť ju dodržať, aby sa neprekročila," informovala Pavlíková..
“Najvýraznejším prvkom modernizácie v meste Trenčín je trasovanie novej železničnej trate cez Váh novým železničným mostom, budú odstránené všetky úrovňové priecestia, urobia sa protihlukové steny a samozrejmosťou budú bezbariérové prístupy,” uviedla Pavlíková. V Trenčíne sa vybuduje nový železničný most a preloží sa trať, aby sa vyrovnalo prílišné zaoblenie železnice. V súčasnosti sa spracováva projektová dokumentácia pre stavbu. Modernizácia trate v Trenčíne by mala byť ukončená v roku 2011.
Modernizácia si vyžiada búranie plavárne a rodinných domov. “Občania, ktorí sa rozhodli pre náhradu vo forme financií, sú už vyplatení. Ostatní majú stanovené pozemky, na ktorých sa tento rok začne výstavba rodinných domov. Zároveň sa v tomto roku začína výstavba novej letnej plavárne, ku ktorej už mesto získalo od obce Zamarovce pozemky. Je vytvorená dostatočná časová rezerva aj v prípade rodinných domov, aj v prípade plavárne. Staré domy a plaváreň sa začnú likvidovať až po vybudovaní nových aj novej letnej plavárne, čo predpokladáme v roku 2010,” informovala Jana Marková z kancelárie primátora. Plaváreň už železnice od mesta kúpili za 132 miliónov korún. Náklady mesta Trenčín v súvislosti s modernizáciou trate preplatí investor, teda ŽSR.
Po ukončení modernizácie a preložení trate sa mestu uvoľnia pozemky smerom k Váhu. “V rámci urbanistickej štúdie Centrálnej mestskej zóny sú pozemky na brehu Váhu určené na rozšírenie centra mesta smerom k rieke, vrátane nábrežnej promenády. Časť z pozemkov bude určená na novú dopravnú infraštruktúru, ktorá odbremení centrum mesta," dodala Marková.
Proti mestskému variantu bojuje nezávislý poslanec Ján Babič. K téme sa vrátil aj na dnešnom zastupiteľstve v interpeláciach primátorovi. Babič patrí k časti obyvateľov, ktorí by radšej prijali variant trate mimo mesto. "Celý tento projekt bol zámerne skreslený, stavia sa do pozície neuskutočniteľnosti. Variant, ktorý mal minúť mesto, sa finančne a technologicky približuje tomu mestskému. Je to holý nezmysel," myslí si o schválenej trase Babič.