Saktor: Projekt podzemného parkoviska pod námestím je reálny

Banská Bystrica 25. apríla (TASR) Myšlienka vytvoriť parkovisko pod historickým Námestím SNP v Banskej Bystrici zahýbala v poslednom období banskobystrickou ...

Banská Bystrica 25. apríla (TASR) Myšlienka vytvoriť parkovisko pod historickým Námestím SNP v Banskej Bystrici zahýbala v poslednom období banskobystrickou verejnosťou. Nie je to však nový nápad a podľa primátora Ivana Saktora nejde ani o volebný ťah. Na banskobystrickom mestskom úrade sa totiž v posledných mesiacoch skutočne ohlásili konkrétne spoločnosti, ktoré by tento priestor dokázali pretvoriť a zmysluplne využiť. Aj keď nechcel v tejto etape prezradiť, o ktoré spoločnosti ide, potvrdil, že už sa pracuje na konkrétnej projektovej štúdii.

Saktor je presvedčený, že veľmi nešťastné bolo, že už pri prvom totálnom rozbití banskobystrického námestia sa využitie tohto priestoru nevyriešilo komplexne. "Každý múdry hospodár by bol už pri jednom rozbití toto námestie, ako sa hovorí, vydoloval a postavil tam objekty, ktoré z hľadiska budúcnosti bude treba aj tak urobiť. A budeme ich musieť urobiť komplikovanejšou technológiou, teda za života mesta. Nie je to žiadne nóvum. V iných európskych mestách, ale možno aj na Slovensku, už takéto pokusy urobili," konštatoval Saktor.

Mesto Banská Bystrica by po vybudovaní centrálneho mestského podzemného parkoviska získalo obrovskú výhodu. Odborníci na dopravu tvrdia, že by sa odťažil celý vnútorný dopravný systém okolo starého mesta, ktorý je v súčasnosti katastrofálny. Správnou navigáciou a zákazmi zastavenia by mesto dosiahlo, že ulice by boli prázdne a podzemné parkovisko plné. Získal by sa oproti súčasnému stavu určitý komfort a ožili by ďalšie podnikateľské aktivity v centre Banskej Bystrice. Mesto by ideálne vyriešilo tzv. statickú dopravu v centre.

Už v minulosti však jedna štúdia hovorila o poddolovaní centrálneho námestia v Banskej Bystrici. Vypracovala ju rakúska spoločnosť, ktorá zároveň o tento priestor prejavila veľký záujem. Ozvali sa však, tak ako je to v súčasnosti, niektoré protestujúce hlasy. A to najmä z archeologických kruhov, vraj by stavebné práce mohli znehodnotiť nejaké predpokladané historické artefakty v podzemí. Primátor Ivan Saktor k tomu pre TASR povedal, že mesto možnosť poddolovania Námestia SNP konzultovalo s Krajským pamiatkovým úradom. A keď sa v nedávnej minulosti uskutočnila rekonštrukcia námestia, tak do určitej hĺbky tu vykonali odborníci archeologický prieskum.

Vzhľadom na to, že je dostatočne známy historický vývoj mesta, tak podľa výsledkov je malý predpoklad, že by hlbšie v podzemí námestia nejaké neznáme vzácne artefakty spočívali. "Z hľadiska archeologického by nemal byť žiadny problém. Námestie je, ako sa hovorí, prázdne, čisté. Poddolovaním námestia veľmi jednoduchou technológiou v časti Kapitulskej a Národnej ulice by sa zrejme vyrovnal profil ciest a vytvoril by sa priamy vstup pod námestie. Teda občania možno len v týchto dvoch prístupových uliciach by mali kontakt so stavbou. Tak ako som už spomínal, je tam možná kapacita asi 1150 parkovacích miest, čo je momentálne reálna preťaženosť prístupových komunikácií," konštatoval Saktor.

V súčasnosti je parkovanie v centre Banskej Bystrice nadivoko. Kde je miesto, tam sa stojí. Primátor nepokladá projekt za neuskutočniteľný a megalomanský, ale za veľmi logický. Myslí si, že na základe záujmu firiem sa dá povedať, že toto nezvyčajné dielo by sa po kvalitnom prípravnom období mohlo začať stavať do konca tohto volebného obdobia, teda asi v roku 2010.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 13 602
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 11 023
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 10 171
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 736
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 308
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 629
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 527
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 408
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 254
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 862

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Peter Sagan: Superstar made in Slovakia

Začínal na sestrinom bicykli, dnes zarába šesť miliónov ročne. Príbeh najlepšieho cyklistu planéty.

ŠPORT

Peter Sagan: Superstar made in Slovakia

Začínal na sestrinom bicykli, dnes zarába šesť miliónov ročne.

SVET

Minúta po minúte: Choďte a voľte, vyzval nemecký prezident

Schulz už odovzdal hlas, Merkelová pôjde k urnám poobede.

Neprehliadnite tiež

Domov

Slovenčinu by sa podľa Ravasza mali deti z menšín učiť ako druhý jazyk

Most-Híd už pred rokmi žiadal, aby sa slovenčina v maďarských školách učila ako cudzí jazyk.

Domov

Študenti pripravili na pondelok tretí protikorupčný pochod

Organizátori pozvali aj premiéra Roberta Fica. Vodiči musia rátať s obmedzeniami.

Domov

Aké stíhačky môže kúpiť Slovensko a ktoré ponuky sú nereálne?

Rozhodovať sa bude len medzi gripenmi a stíhačkami F-16. Analytik by radšej bral menej kusov, ale modernejších lietadiel