TRENČÍN 30. apríla (SITA) – Úver 1,2 miliardy korún si zoberie Trenčiansky samosprávny kraj (TNSK), plánuje ho minúť do konca roku 2010 a splácať ho bude do roku 2028. Rozhodli o tom poslanci kraja na dnešnom zasadnutí zastupiteľstva. TNSK už spláca tri úvery, napríklad vlani si zobral úver na 300 miliónov na financovanie výstavby svojho nového sídla. Zobratím štvrtého sa dostane podľa zákona na hranu maximálneho možného zadlženia.
Podľa predloženého materiálu kraj ku koncu marca ešte z prijatých úverov nesplatil takmer 348 miliónov korún. Opozičný poslanec Ján Krátky (KDH) s prijatím úveru nesúhlasí. Upozornil, že suma 348 miliónov je výsledkom skutočného čerpania, čiže v čísle nie sú zarátané peniaze, ktoré kraj zatiaľ z minulých úverov nevyčerpal. Celkové zaťaženie kraja tak prijatím 1,2-miliardového úveru dosiahne vyše 1,7 miliardy korún. TNSK začne úver splácať v roku 2010 v rovnomerných štvrťročných splátkach, celkovo 64 miliónov ročne. Úroková sadzba má podľa materiálu dosiahnuť maximálne 4,5 % ročne. “Na rokovania s bankou o podmienkach úveru bude vytvorená komisia zo zástupcov všetkých politických strán i nezávislých,” uviedol Peter Toman z tlačového oddelenia TNSK.
Podľa predloženého materiálu úver poslúži na vykrytie schodku v tohtoročnom rozpočte, ktorý bol spôsobený nenaplnením príjmov z podielových daní v roku 2007 ako aj legislatívnymi zmenami v platení dane z motorových vozidiel a financovaním doteraz nepreplatených projektov z Európskej únie. Väčšina prostriedkov však pôjde na rozvojové programy, a to rekonštrukciu ciest II. a III. triedy mostov, či projektov v školstve a sociálnych veciach.
Ako pre agentúru SITA uviedol poslanec Krátky, zmenou legislatívy kraju dočasne vypadlo pri cestnej dani 90 miliónov, ďalších 100 miliónov má ísť na vykrytie strát autobusových dopravcov. “Plus projekty na školy, to by celé robilo 300 až 400, s rezervou 500 miliónov korún. Ostatné je nad mieru. Nemyslím, že je dobré tak veľký úver teraz schváliť. Ja by som navrhol účelový kontokorent na 90 miliónov, čo sa týka škôl, tam klasický úver a pre SAD-ky by som hľadal peniaze vo vnútorných zdrojoch,” povedal Krátky. Podľa neho si treba v budúcnosti vziať úver aj na opravu ciest, ale až po tom, čo bude pripravený plán opráv a vyčíslené náklady.