Bratislava 30. apríla (TASR) - Verejná správa sa podľa ombudsmana Pavla Kandráča prejavuje vo vzťahu k občanovi povýšenecky a vzniká tak medzi nimi zákopová vojna. "Úradníci občana nevnímajú ako klienta, ale ako prosebníka," uviedol Kandráč na dnešnom zasadnutí Výboru NR SR pre ľudské práva, národnosti a postavenie žien.
Podľa verejného ochrancu práv (VOP) správanie verejnej správy spôsobuje nedôveru občanov, ktorá čoraz viac narastá. "Spoločným pre jednu aj druhú stranu je, že nevedia diskutovať a neprijímajú kritiku," pokračoval ombudsman. Vzťah občana a verejnej správy charakterizoval ako netolerantný. Občania sa sťažujú hlavne na prieťahy v konaniach orgánov verejnej správy, Sociálnej poisťovne, katastrálnych úradov, ale aj ministerstiev.
Kandráč vidí riešenie v tzv. desatore pre orgány verejnej správy, ktoré vypracovala kancelária verejného ochrancu práv. Desatoro vychádza z princípu dobrej správy. "Bolo by prospešné, keby sa tieto zásady dali legislatívne upraviť aj napriek tomu, že je to v etickej rovine," apeloval Kandráč na prítomných poslancov s tým, že by to pomohlo zlepšeniu kultúry úradníckej činnosti.
Predseda ĽS-HZDS Vladimír Mečiar uznal dôležitosť zakotvenia princípu dobrej správy v Ústave SR. "Ťažko povedať, či by toto ustanovenie prešlo v tomto volebnom období," podotkol Mečiar s tým, že je tiež otázne, či sa nájde vôľa a sila na podobný krok. "Ak by sa tak stalo, bolo by to výrazné posilnenie občianskych práv," dodal.
Kandráč tiež apeloval na poslancov, aby podporili rozšírenie jeho pôsobnosti. Žiada o jej rozšírenie tak, aby chránil všetky práva a slobody fyzických a právnických osôb pri konaní, rozhodovaní a nečinnosti orgánov verejnej správy. Doposiaľ mal ombudsman v kompetencii len ochranu základných práv a slobôd. Taktiež zdôraznil pripravenosť na rozšírenie pôsobnosti na celú tzv. maladministráciu (zlú, nedostatočnú či chorú správu). "V praxi to znamená, že by sme mohli pomôcť väčšiemu okruhu občanov vo viacerých prípadoch," uviedol Kandráč. Podobne ju majú pod drobnohľadom ombudsmani v iných štátoch Európskej únie, napríklad v Rakúsku, Slovinsku, Veľkej Británii alebo v Českej republike.
Kancelária VOP v roku 2007 zaznamenala 195 porušení a za šesť rokov svojej činnosti eviduje vyše 13.600 podnetov od občanov.