Vychylovka 1. mája (TASR) Zakurovaním v peciach dvoch parných rušňov vyrobených v rokoch 1909 a 1916 firmou MÁV v Budapešti a jazdou historických rušňov a vozňov dnes otvorili prevádzku Historickej lesnej a úvraťovej železnice (HLÚŽ) v Novej Bystrici Vychylovke.
Podľa Ivana Žilinčíka z Kysuckého múzea (KM) v Čadci sa tohtoročná sezóna HLÚŽ, ktorá potrvá do 31. októbra, bude niesť v znamení 90. výročia začatia prevádzky bývalej (kysuckej) lesnej železnice Oščadnica - Vychylovka. "Táto železnica vznikla v rokoch 1915 až 1918. V tom čase vznikla podobná železnica aj na Orave. Obidve boli zriadené na odvoz dreva, ktoré sa zo železnice komplikovaným spôsobom prepravovalo ďalej. Preto sa vybudovala spojovacia trať a vznikla Kysucko-oravská lesná železnica, ktorá v rokoch 1926 až 1971 vozila drevo z oblasti Bielej Oravy a Bystrickej doliny do Oščadnice," informoval Žilinčík.
Pre milovníkov železnice pripravili organizátori dnešnej akcie pred depom aj fototermín, počas ktorého pózovali oba funkčné parné rušne U 34.901 a U 45.9, spolu s nefunkčnou parnou mašinkou, známou pod menom Gontkulák, ktorú vyrobili pred 80 rokmi v ČKD Praha. Súčasťou otváracieho programu bolo aj premietanie dokumentárnych filmov o bývalej Kysucko-oravskej lesnej železnici Bystrický vláčik a Budúcnosť minulosti a návštevníci si mohli prezrieť expozíciu Múzea kysuckej dediny.
Hlavná trať železnice z Oščadnice na Kysuciach do Lokce na Orave merala 61 kilometrov. Pre nerentabilnosť ju zrušili v roku 1969. Zachránil sa iba 8 kilometrov dlhý úsek, v ktorom sa nachádzal aj unikátny úvraťový systém. V roku 1974 bol daný do užívania Kysuckému múzeu v Čadci, ktoré začalo práce na jeho funkčnej obnove. Skúšobné jazdy historických vlakov začali v roku 1980.
Národnou kultúrnou pamiatkou sa HLÚŽ stala v roku 1991, generálna oprava trate začala v roku 1992. Overovacia prevádzka sa rozbehla v roku 1994 a prevádzkové povolenie získalo Kysucké múzeum v roku 1995.
mj zll