"Ani učitelia, ktorí učia mnoho rokov, nevedia zo zverejnených materiálov posúdiť, či je učivo zredukované," povedal riaditeľ bratislavského gymnázia Ivana Horvátha a predstaviteľ Asociácie riaditeľov štátnych gymnázií Augustín Šutta. "Osnovy a plány pre výučbu cudzích jazykov chýbajú úplne," poznamenala Adriána Šindleryová zo súkromného gymnázia v Prešove, ktoré už má skúsenosti s vyraďovaním nepotrebnej učebnej látky. "Neobjavil som, že by sa z povinného učiva malo niečo vypustiť," dodal riaditeľ základnej školy Jozefa Gregora Tajovského v Banskej Bystrici Pavol Lehoťan.
Povinné učivo určili odborníci Štátneho pedagogického ústavu prostredníctvom štátneho vzdelávacieho programu. Úbytok časti informácií bol pritom jedným z najočakávanejších prínosov reformy. V súčasnosti sú totiž deti príliš zahltené množstvom faktografických údajov, sťažovali sa opakovane učitelia. Neostáva podľa nich dostatok času, aby so žiakmi mohli učebnú látku lepšie precvičiť. Negatívnym dôsledkom je, že absolventi nedokážu získané vedomosti spájať a využívať v praktickom živote, čo ukázal aj uznávaný medzinárodný test znalostí školákov PISA.
Bez zúženia okruhu povinných informácií stratia podľa Lehoťana zmysel aj školské vzdelávacie programy. V nich si budú môcť školy navrhnúť učebnú látku podľa vlastných predstáv, pričom ministerstvo školstva im na ne vyčlenilo v rozvrhu niekoľko hodín na úkor povinného učiva. "Bez redukcie obsahu povinnej časti bude voliteľná časť len na dobiehanie toho, čo sme nestihli prebrať v hodinách určených pre štátny vzdelávací program," poznamenal Lehoťan.
Rodičia a žiaci by však nemali očakávať, že školské vzdelávacie programy prinesú do učiva výraznejšie novinky ani v prípade zúženia osnov povinnej učebnej látky, myslí si riaditeľ základnej školy na Ulici dargovských hrdinov v Humennom Miroslav Postihač. Školy môžu ponúknuť len to, na čo majú pripravených učiteľov. Hoci podľa štátneho vzdelávacieho programu by žiakom mali ubudnúť hodiny matematiky či slovenčiny, v skutočnosti sa na mnohých školách budú spomínané predmety učiť v rovnakom rozsahu, ako doposiaľ, povedal riaditeľ. Zmenou bude len, že to bude prostredníctvom hodín vyčlenených na voliteľné učivo, dodal.
O reálnych prínosoch reformy vzdelávania pochybujú aj niektoré mimovládne organizácie a časť učiteľov. Ministerstvo školstva podľa nich zverejnilo štátny vzdelávací program príliš neskoro na to, aby školy dokázali pripraviť svoje školské programy. Pedagógom na tvorbu voliteľného učiva navyše chýbajú potrebné školenia, tvrdili kritici ministra školstva Jána Mikolaja. Školám s vyučovacím jazykom maďarským sa zase nepáčilo, že Štátny pedagogický ústav vytvoril priestor pre školský program na úkor povinných hodín maďarčiny.
Predstavitelia ministerstva školstva naopak tvrdili, že školy so šikovnými učiteľmi nebudú mať so spustením reformy vzdelávania problémy. Menej šikovným školám by vraj nepomohli ani roky príprav. Reformu by mal naštartovať školský zákon, ktorý je v procese schvaľovania v parlamente.
grm boa