Začína sa kampaň na podporu výrobkov fair trade

BRATISLAVA 11. apríla (SITA) - Kampaň na podporu predaja výrobkov fair trade, ktorej cieľom je zvýšiť povedomie verejnosti na Slovensku o takýchto výrobkoch, sa začne už v pondelok. Ide o výrobky a tovar ...

BRATISLAVA 11. apríla (SITA) - Kampaň na podporu predaja výrobkov fair trade, ktorej cieľom je zvýšiť povedomie verejnosti na Slovensku o takýchto výrobkoch, sa začne už v pondelok. Ide o výrobky a tovar z chudobných rozvojových krajín, ktoré sú priamo dovážané do vyspelých štátov. Je to jeden zo spôsobov pomoci producentom z rozvojových krajín. Kampaň sa začína pri príležitosti Svetového dňa fair trade vernisážou fotografií Táni Hojčovej na Hlavnom námestí v Bratislave. Známe i menej známe osobnosti na fotografiách výrazom tváre dávajú najavo, že "Nespravodlivosť im nie je pochuti". Medzi osobnosťami, ktoré sa do kampane zapojili je aj Adela Banášová, Csongor Kassai, Mária Kráľovičová, Petra Polnišová či Tony Moises.

Výstava bude putovná, postupne by mala byť nainštalovaná aj na ďalších verejných priestranstvách v Bratislave. Zároveň spustia v júni aj billboardovú kampaň a kampaň na city ligtoch. Celý projekt by mal trvať 18 mesiacov a jeho súčasťou budú informačné stánky na verejných podujatiach, ochutnávky fair trade produktov, stretnutia v školách a ďalšie aktivity. Kampaň organizuje Nadácia Integra. Prostriedky výške 202 000 eur na ňu získala nadácia z Európskej komisie a na spolufinancovaní sa sumou 12-tisíc eur podieľa aj Slovenská agentúra pre medzinárodnú rozvojovú spoluprácu.

Na Slovensku je v súčasnosti len jediná špecializovaná predajňa fair trade produktov, a to TEN SENSES na Klariskej ulici v Bratislave. Niektoré produkty ale možno kúpiť aj vo vybraných bioobchodoch, niektorých bratislavských kaviarňach a kníhkupectvách. Počas kampane sa začne predaj aj v prvej obchodnej sieti na Slovensku, a to v rámci siete drogérií DM. Zákazníci bratislavského supermarketu Hypernova v AVION Shopping Parku budú mať tiež príležitosť nakupovať fair trade.

Myšlienka fair trade obchodu sa rozvinula v 70. Prvé zásielky kávy od pestovateľov z Južnej Ameriky putovali hlavne do Veľkej Británie, kde ich cez sieť dobrovoľníkov predávali najmä na pôde kresťanských cirkví a charitatívnych organizácií. V súčasnosti sa v tomto systéme predávajú výrobky asi 5 miliónov malých pestovateľov a výrobcov. Dostať ich možno v 3 000 špecializovaných obchodoch, 57 000 supermarketoch a 50 maloobchodných reťazcoch po celom svete. Ročný obrat z predaja fair trade výrobkov je približne 1,1 miliardy euro.

Fair trade umožňuje výrobcom z rozvojových krajín získať prístup na trhy a zaručuje im dôstojné obchodné podmienky. Funguje na jednoduchom princípe, že za kvalitný tovar či surovinu dostávajú výrobcovia cenu, ktorá pokrýva ich výrobné náklady. Fair trade okrem toho platí isté percento navyše, tzv.sociálnu prémiu. Táto suma sa používa ako investícia na zvýšenie kvality výroby alebo na projekty prospešné celej komunite (vybudovanie školy, ciest, zdravotníckeho strediska a pod.). Fair trade sa tak stáva jedným z dôležitých nástrojov dlhodobého a zdravého rozvoja aj tých najchudobnejších častí sveta. Dodávatelia produktov s označením fair trade musia prejsť prísnym certifikačným procesom. Jeho pravidlá a ich dodržiavanie kontroluje medzinárodná organizácia Fairtrade Labeling Organization International.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  4. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  8. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 13 058
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 895
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 8 513
  4. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 692
  5. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 440
  6. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 5 434
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 978
  8. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 4 930
  9. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 4 541
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 4 352

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Prečo je nevyhnutná vojna Facebooku a Bruselu

Padol prvý výstrel v regulačnej vojne, ktorá bude určovať podobu Európy.

DOMOV

Únos, ktorý prispel k zrušeniu amnestií, prekonal očakávania

Od marca ho videlo vyše 275-tisíc divákov.

Neprehliadnite tiež

Obyčajní chcú, aby Plavčan počkal na výskum o vplyve nespojitého písma

Miroslav Sopko hovorí, že ide aj o štýl, akým sa riadi ministerstvo.

Brusel schválil 36 miliónovú podporu na výstavbu Národného futbalového štadióna

Nový futbalový štadión bude mať kapacitu viac ako 22-tisíc miest.

V Bratislave zatkli dlhodobo hľadaného muža, mal vydierať podnikateľa

Slavomír K. bol na úteku od roku 2012, zatkli ho na jednej z rušných bratislavských ulíc.

Za Glváčove povyšovanie ministrov prepustia úradníka na obrane

Rezort neodpovedal, akú úlohu zohral vtedajší minister obrany.