SME

Začína sa kampaň na podporu výrobkov fair trade

BRATISLAVA 11. apríla (SITA) - Kampaň na podporu predaja výrobkov fair trade, ktorej cieľom je zvýšiť povedomie verejnosti na Slovensku o takýchto výrobkoch, sa začne už v pondelok. Ide o výrobky a tovar ...

BRATISLAVA 11. apríla (SITA) - Kampaň na podporu predaja výrobkov fair trade, ktorej cieľom je zvýšiť povedomie verejnosti na Slovensku o takýchto výrobkoch, sa začne už v pondelok. Ide o výrobky a tovar z chudobných rozvojových krajín, ktoré sú priamo dovážané do vyspelých štátov. Je to jeden zo spôsobov pomoci producentom z rozvojových krajín. Kampaň sa začína pri príležitosti Svetového dňa fair trade vernisážou fotografií Táni Hojčovej na Hlavnom námestí v Bratislave. Známe i menej známe osobnosti na fotografiách výrazom tváre dávajú najavo, že "Nespravodlivosť im nie je pochuti". Medzi osobnosťami, ktoré sa do kampane zapojili je aj Adela Banášová, Csongor Kassai, Mária Kráľovičová, Petra Polnišová či Tony Moises.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Výstava bude putovná, postupne by mala byť nainštalovaná aj na ďalších verejných priestranstvách v Bratislave. Zároveň spustia v júni aj billboardovú kampaň a kampaň na city ligtoch. Celý projekt by mal trvať 18 mesiacov a jeho súčasťou budú informačné stánky na verejných podujatiach, ochutnávky fair trade produktov, stretnutia v školách a ďalšie aktivity. Kampaň organizuje Nadácia Integra. Prostriedky výške 202 000 eur na ňu získala nadácia z Európskej komisie a na spolufinancovaní sa sumou 12-tisíc eur podieľa aj Slovenská agentúra pre medzinárodnú rozvojovú spoluprácu.

Na Slovensku je v súčasnosti len jediná špecializovaná predajňa fair trade produktov, a to TEN SENSES na Klariskej ulici v Bratislave. Niektoré produkty ale možno kúpiť aj vo vybraných bioobchodoch, niektorých bratislavských kaviarňach a kníhkupectvách. Počas kampane sa začne predaj aj v prvej obchodnej sieti na Slovensku, a to v rámci siete drogérií DM. Zákazníci bratislavského supermarketu Hypernova v AVION Shopping Parku budú mať tiež príležitosť nakupovať fair trade.

SkryťVypnúť reklamu

Myšlienka fair trade obchodu sa rozvinula v 70. Prvé zásielky kávy od pestovateľov z Južnej Ameriky putovali hlavne do Veľkej Británie, kde ich cez sieť dobrovoľníkov predávali najmä na pôde kresťanských cirkví a charitatívnych organizácií. V súčasnosti sa v tomto systéme predávajú výrobky asi 5 miliónov malých pestovateľov a výrobcov. Dostať ich možno v 3 000 špecializovaných obchodoch, 57 000 supermarketoch a 50 maloobchodných reťazcoch po celom svete. Ročný obrat z predaja fair trade výrobkov je približne 1,1 miliardy euro.

Fair trade umožňuje výrobcom z rozvojových krajín získať prístup na trhy a zaručuje im dôstojné obchodné podmienky. Funguje na jednoduchom princípe, že za kvalitný tovar či surovinu dostávajú výrobcovia cenu, ktorá pokrýva ich výrobné náklady. Fair trade okrem toho platí isté percento navyše, tzv.sociálnu prémiu. Táto suma sa používa ako investícia na zvýšenie kvality výroby alebo na projekty prospešné celej komunite (vybudovanie školy, ciest, zdravotníckeho strediska a pod.). Fair trade sa tak stáva jedným z dôležitých nástrojov dlhodobého a zdravého rozvoja aj tých najchudobnejších častí sveta. Dodávatelia produktov s označením fair trade musia prejsť prísnym certifikačným procesom. Jeho pravidlá a ich dodržiavanie kontroluje medzinárodná organizácia Fairtrade Labeling Organization International.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  3. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  8. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  3. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  4. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  5. Recept proti inflácii: investície do podnikových dlhopisov
  6. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  7. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 11 037
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 5 379
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 168
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 530
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 528
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 246
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 154
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 888
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Pápež František na návšteve Slovenska (vpravo) verzus spôsob, akým jeho odchod vnímala časť spoločnosti skrz dezinfomédiá.

Novinky zo slovenskej dezinformačnej scény.


Predseda SNS Andrej Danko (vľavo) a premiér Robert Fico.

Premiér hovorí o možnom výpadku 200 miliónov eur z rozpočtu.


7
Michal Šipoš

Odmietol, že by za transakčnú daň bola zodpovedná predchádzajúca vláda.


TASR
Trend rastu počtu nových prípadov trvá na Slovensku siedmy týždeň.

Gröhling hovorí o pľuvanci rodinám obetí.


TASR 12
SkryťZatvoriť reklamu