Bratislava 12. mája (TASR) - Zväz logistiky a zasielateľstva (ZLZ) SR podporuje združenie automobilových dopravcov ČESMAD Slovakia v snahe o zrušenie pripravovaného návrhu zákazu jázd nákladných vozidiel nad 7,5 tony celkovej hmotnosti v piatok a deň pred štátnym sviatkom na diaľniciach a cestách I. triedy.
Zväz upozorňuje, že napriek zvyklostiam celej Európy, keď požiadavky priemyslu a bezpečnostné obmedzenia vyžadujú prácu vodičov cez pracovné dni a bezpečnostné dvojdňové prestávky cez víkendy, tento zákon vytvára tlak na nočnú prácu a prácu cez víkendy nielen v cestnej doprave, ale aj v nadväzujúcich činnostiach v priemysle na celom Slovensku. Zväz sa preto domnieva, že viaceré významné kľúčové spoločnosti slovenskej ekonomiky a veľké množstvo ich dodávateľov by mohli tento zákon pocítiť veľmi negatívne.
Bezpečnostné predpisy vyžadujú v cestnej doprave po bežnej dennej pracovnej zmene vodiča povinne, zhruba rovnako dlhý, denný odpočinok. Preto sú už desiatky rokov nákladné vozidlá nad 3,5 tony celkovej hmotnosti, kde sa predpokladá porušovanie tohto pravidla, vybavené tachografmi a polícia v celej Európe kontroluje dodržiavanie týchto predpisov.
"Ak má uvedený zákaz jázd niektorých nákladných vozidiel umožniť jazdiť rýchlejšie pracujúcim ľuďom, unaveným po celodennej práci a v zmysle nariadenia EÚ nebezpečným pre ostatných účastníkov dopravy, potom výsledkom musí byť nielen zrýchlenie dopravy osôb, ale súčasne aj zvýšenie rizika vážnych dopravných nehôd u osobných vozidiel," upozorňuje František Komora, prezident ZLZ SR. Vodiči nákladných vozidiel by totiž za tejto situácie zo zákona nesmeli sadnúť za volant.
Podľa jeho slov hlavne v zimnom období budú stovky nákladných vozidiel stojace pri cestách hodiny zbytočne znečisťovať životné prostredie, nehovoriac o prázdnych kilometroch navyše, ktoré budú musieť nákladné vozidlá najazdiť, ak nebude zákazník ochotný čakať do noci na vykládku.
"Pokiaľ by v Čechách a na Slovensku bol prijatý podobný návrh zákona, rozdelili by sme v kritickom piatkovom odpoludní východnú Európu zákazom jazdy, čo by nepochybne poškodilo meno Slovenskej republiky v zahraničí," hovorí Komora.
Uvedený návrh obmedzenia dopravy podľa neho rozbíja nielen fungujúce zberné a distribučné logistické reťazce, ale z hľadiska bezpečnosti dopravy, ekológie, ekonomiky, ako aj z hľadiska sociálneho ho považujeme za dva kroky späť.
Návrh schválila vláda SR v rámci novely zákona o premávke na pozemných komunikáciách. Navrhovateľ ním rieši problém nedostatočnej diaľničnej siete v Bratislave a okolí na úkor celého Slovenska.