Bratislava 15. mája (TASR) Pre 41 percent Slovákov je veľmi alebo pomerne dôležité obliekať sa podľa najnovšej módy a približne rovnaký počet ľudí o sebe povedalo, že sa podľa najnovších trendov aj oblieka. Záujem o módu je na Slovensku o necelú desatinu vyšší ako je priemer v Európe a USA. Vyplýva to z marcového prieskumu spoločnosti GfK Slovakia, ktorý sa realizoval na vzorke 1000 obyvateľov vo veku od 15 do 79 rokov.
Prieskum zisťoval osobné postoje Slovákov k módnym trendom a tiež ako veľmi je pre ľudí dôležité obliekať sa podľa poslednej módy. Aktuálne módne hity sledujú najviac tínedžeri. Asi 78 percent z nich sa vyjadrilo, že oblečenie podľa najnovšej módy je pre nich dôležité a prevažná väčšina ho aj nosí. Mladí ľudia vo veku od 20 do 29 rokov pripisujú svojmu "outfitu" veľký význam. Rozhodujúci je pre 61 percent z nich. Podľa aktuálnych módnych noviniek sa oblieka aj každý druhý tridsiatnik. S pribúdajúcimi rokmi sa záujem o módu postupne stráca.
Na otázku, pri ktorom type oblečenia kladiete na módne trendy najväčší dôraz, Slováci dávali na prvé miesto najčastejšie topánky. Pre každého piateho Slováka sú najdôležitejším typom oblečenia, ktoré musí byť trendové. Na druhom mieste skončili džínsové nohavice a na treťom športové módne oblečenie. Na druhej strane, pre ženy sú na prvom mieste tričká a blúzky, za nimi nasledujú topánky a na treťom mieste skončili módne športové odevy.
Výsledky prieskumu tiež ukázali, že viac ako tretina Slovákov nakupuje značkové módne oblečenie, rovnako muži ako ženy, avšak častejšie ľudia do 40 rokov. Títo si na značky potrpia najmä v prípade topánok, džínsových nohavíc, športového módneho oblečenia, tričiek či blúzok. Ženy majú rady aj značkové odevné doplnky a kabelky.
Slováci čerpajú v súvislosti s módou inšpiráciu najmä od priateľov, známych a od rodinných príslušníkov. Tí majú aj najväčší vplyv na ich nákupné správanie a na to, čo si na seba oblečú. Cielene k svojmu zovňajšku pristupujú ženy, ktoré hľadajú podnety prevažne v módnych magazínoch a časopisoch. Asi tretina Slovákov si všíma aktuálne novinky v nákupných centrách a rovnako aj v televízii a v reklamných spotoch. Asi každý siedmy Slovák sleduje trendy aj na ulici, v rôznych podnikoch a kluboch. Zhruba päť percent Slovákov čerpá inšpiráciu z internetu a sleduje, čo si obliekajú celebrity.