Slepé lásky dostali cenu v Cannes

Slovenský dokumentárny film režiséra Juraja Lehotského získal v Cannes prestížne ocenenie.

(Zdroj: ARTILERIA)

Slovenský dokumentárny film Slepé lásky režiséra Juraja Lehotského získal na 61. ročníku Medzinárodného filmového festivalu vo francúzskom Cannes prestížne ocenenie - umeleckú cenu Prix de la Cicae (Confédération Internationale Des Cinémas DďArt et DďEssai), ktorú udeľuje Medzinárodná konfederácia artkín.

Dokument Slepé lásky mal v slovenských kinách premiéru 27. marca spolu s krátkym filmom Ivany Šebestovej Štyri. Ako prvý slovenský film má zvláštnu verziu pre nevidiacich so špeciálnou zvukovou stopou. Popis k filmu nahovorila herečka Emília Vášáryová.

Juraj Lehotský sa snažil vo svojom filme ľudsky a úprimne zobraziť svet nevidomých a priniesť citlivú a emocionálne silnú výpoveď o ich najintímnejších citoch a pocitoch. V snímke vystupujú ľudia rôzneho veku. Spája ich láska a skutočnosť, že všetci sú od narodenia slepí. Peter Kolesár učí hudbu na základnej škole pre nevidiacich, Miro Daniel je nevidomý Róm, ktorý sa zaľúbi do takmer slepého nerómskeho dievčaťa, Elena a Laco sú nevidomí manželia, ktorí čakajú dieťa a Zuzka Pohanková je 14-ročné dievča, ktoré sa chystá na bežnú strednú školu medzi vidiacich tínedžerov. Dokument divákovi postupne ukáže, že láska týchto ľudí je o jemných detailoch, je precítená, duchovnejšia.

Delegácia k filmu Slepé lásky v Cannes v zostave režisér Juraj Lehotský, scenárista Marek Leščák, kameraman Juraj Chlpík, strihač František Krähenbiel, a producenti Ján Meliš a Marko Škop v Cannes absolvovala viacero stretnutí s novinármi, napríklad aj zástupcami prestížneho francúzskeho filmového mesačníka Cahier du Cinema.

O filme vyšlo viacero pozitívnych recenzií vo svetových periodikách ako Variety, Hollywood Reporter a Screen. Juraj Lehotský vyjadril potešenie z početnej účasti na projekciách (celkovo videlo film v Cannes na piatich projekciách spolu asi 1 900 divákov) i pozitívneho prijatia filmu zahraničným publikom: „Myslím, že v základe slovenské i francúzske publikum reagovalo dosť podobne. Ľudia sa smiali na tých istých miestach, na akých sa smiali i na Slovensku. Pre mňa je vždy akýmsi meradlom odozvy, keď ľudia pozitívne zareagujú na scénu, keď Elena so svojou vidiacou malou dcérkou sedí v kine na animovanom filme a dievčatko hovorí: „tak dlho píliť som ešte nevidela“. Vtedy mám radosť a sčasti mi odpadne kameň zo srdca a prestanem byť tak nervózny. Myslím si, že tie hlavné oporné body filmu fungujú medzinárodne. A že Slepé lásky nie sú filmom regionálnym, ale majú medzinárodnú šírku.“

Úspech zaznamenal film aj na obchodnom poli. O práva na jeho premietanie vo svete prejavilo viacero spoločností.

„Slepé lásky majú na Filmovom trhu v Cannes fantastickú odozvu. Film vyvolal veľký záujem nákupcov. Som veľmi zaneprázdnený, ale som naozaj veľmi rád, pretože sa nestáva každý deň, aby o film prejavili záujem najväčšie americké distribučné spoločnosti. A oslovujú ma stále ďalšie a ďalšie festivaly, teraz naposledy Toronto,“ povedal Peter Jäger zo spoločnosti Autlook Films, ktorý má na starosti predaj Slepých lások pre celý svet s výnimkou Slovenska a Českej republiky.

Zo záujmu o film sa teší aj jeho producent Marko Škop: „Každý deň sa to posúva vždy o pár percent k lepšiemu. Pokiaľ ide o záujem ľudí o film, najkonkrétnejšie sa to prejavuje v záujme distributérov a vyzerá to tak, že film bude v distribúcii v kinách takmer v celej Európe a dokonca aj v Japonsku.“

Marko Škop sa ako tohtoročný slovenský zástupca v projekte Producers on the Move zúčastňoval počas trvania 61. MFF Cannes spoločných podujatí, zameraných na vzájomnú výmenu informácií a skúseností európskych producentov vo filmovom priemysle.

Podľa riaditeľky Národného kinematografického centra SFÚ Alexandry Strelkovej je tento rok oveľa väčší aj záujem o slovenský pavilón na Filmovom trhu pri MFF v Cannes. Zásluhu za to pripisuje aj účasti filmu Slepé lásky. „Ľudia chcú film kúpiť, chcú ho na festival, chcú ho vidieť, chcú o ňom písať, čo je veľmi pozitívne. Zároveň sa zaujímajú aj o všetko ďalšie, čo sa v slovenskom filmovom priemysle deje.“

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  3. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  10. Inteligencia vo všetkom
  1. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  2. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  3. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  4. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  5. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  6. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  7. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  8. 3 šťavnaté spôsoby, ako povzbudiť výkon mozgu
  9. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  10. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  1. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 972
  2. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 091
  3. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 6 455
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 252
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 5 333
  6. 5 krokov k vlastnému bývaniu 5 046
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 313
  8. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 3 845
  9. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 3 599
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 2 443

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Alza, Strabag či Poštová banka priznali, prečo do inzerátov nepíšu platy

Ako by ste sa cítili, ak by váš sused vedel, koľko zarábate? Aj takto argumentujú firmy, prečo do inzerátov nedávajú platy.

DOMOV

Fico prijal bieloruského premiéra, ani v minulosti nemal problém

Bielorusko neakceptujem, hovorí poslanec Peter Osuský.

KOMENTÁRE

Prečo Trump nie je Roosevelt?

Legislatívne neúspechy počas prvých sto dní amerického prezidenta sú najlepšími správami o jeho chaotickom vládnutí.

KULTÚRA

Johnny Depp skrachoval. Nechajte ho, sám to tak chcel

Za mesiac minie dva milióny, víno ho stojí tridsať tisíc. Náhradu žiada na súde.

Neprehliadnite tiež

Majú noviny, možno budúcu stranu i lukratívny areál. Volajú sa Eset

Nadácia Zastavme korupciu, za ktorou stojí zakladateľ Esetu, odhalila predražené nákupy nemocnice, ktorej bývalý areál teraz firma získala.

Fica to ťahá k diktátorským režimom, teraz utužuje vzťahy s Bieloruskom

Bielorusko neakceptujem, videl som tam kolosálny volebný podvod, hovorí poslanec Peter Osuský. Verejne protestoval aj proti čínskemu prezidentovi.

Ministri obrany Únie rokovali o migrácii i rozvoji obranných štruktúr

Migrácia je pre Úniu stále aktuálnym problémom.

Hygienici majú podozrenie na výskyt osýpok v okrese Levice

V niektorých krajoch klesla proti ochoreniu kolektívna imunita.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop