Za prekročenie rýchlosti, jazdu pod vplyvom alkoholu, nepoužívanie bezpečnostného pásu a nezastavenie na červený svetelný signál na semafore v inom členskom štáte Európskej únie (EÚ) môže občan Slovenska alebo iného členského štátu dostať oznámenie o priestupku do svojej schránky v mieste trvalého bydliska.
Vyplýva to z Návrhu smernice Európskeho parlamentu (EP) a Rady Európskej únie, ktorá má zvýšiť bezpečnosť cestnej premávky. Návrh predložilo Ministerstvo vnútra SR do pripomienkového konania.
Návrh sa zameriava na vytvorenie elektronickej siete EÚ určenej na výmenu údajov s cieľom identifikovať majiteľa vozidla. To by umožnilo orgánom členského štátu, v ktorom k priestupku došlo, poslať oznámenie majiteľovi vozidla, ktorý priestupok spáchal.
Podľa navrhnutého procesu začne výmena informácií medzi členskými štátmi v momente, keď v určitom štáte EÚ spácha priestupok vodič vozidla zaevidovaného v inom členskom štáte.
Krajina, v ktorej došlo k priestupku, pošle poznávaciu značku vozidla a iné relevantné údaje štátu, kde má páchateľ trvalý pobyt a vyžiada si informácie o majiteľovi vozidla. Keď potom požadované informácie dostane, pošle majiteľovi vozidla oznámenie o priestupku. Výmena informácií medzi členskými štátmi prebehne prostredníctvom elektronickej siete.
Takýto systém má podľa EP a RE osobitný význam v prípade dopravných priestupkov zaznamenaných automatizovanými zariadeniami, keď sa nedá ihneď zistiť totožnosť páchateľa, ako napríklad prekročenie rýchlosti alebo nezastavenie na červenú.
"Ak všetky členské štáty použijú účinné metódy presadzovania pravidiel, môže to významne prispieť k zníženiu počtu dopravných nehôd na cestách o polovicu. V štúdii o posúdení vplyvu sa uvádza, že uplatňovaním takýchto metód by sa mohlo každoročne zachrániť viac ako 5000 životov," uvádza sa v návrhu smernice.
Podľa štúdie z roku 2007, v ktorej sa uvádzajú odhady za rok 2004, 30 percent smrteľných nehôd na cestách zapríčinila prekročená rýchlosť, 25 percent jazda pod vplyvom alkoholu, 17 percent nepoužívanie bezpečnostného pásu a okolo štyroch percent nezastavenie na červený svetelný signál na semafore. Čiže zhruba 75 percent smrteľných nehôd na cestách zapríčinil jeden z týchto štyroch dopravných priestupkov.