Bratislava 28. mája (TASR) - Značku regionálny produkt má v súčasnosti na Slovensku 21 výrobkov. Certifikát, ktorý umožňuje toto označenie používať, si dnes v Bratislave prevzali výrobcovia z regiónov Kysuce, Záhorie a Malé Karpaty. Túto iniciatívu na Slovensku realizuje Regionálne environmentálne centrum (REC), ktoré sa týmto spôsobom snaží o ochranu prírodného a kultúrneho dedičstva v spojení s udržateľným ekonomickým rozvojom regiónu.
Ako pre TASR vysvetlila projektová manažérka REC Zuzana Hudeková, cieľom projektu je podpora miestnych ľudí v regiónoch, ktorí vytvárajú hodnoty a venujú sa tradičným remeslám súvisiacim s danou oblasťou. Označenie regionálny produkt používajú výrobcovia tradičných ľudových nástrojov, drevených výrobkov, medovníkov, kraslíc, sviečok, ale aj drotári či keramikári. Značku môže využívať aj grobská husacina či víno z Malých Karpát.
"Regionálna značka je známa aj v okolitých krajinách a okrem toho, že má podporiť ľudí v regiónoch, tak zároveň hovorí turistom, že produkt je naozaj z konkrétneho regiónu," vysvetlila. Označenie negarantuje iba kvalitu výrobku, ale výrobcov tiež zaväzuje na environmentálne priaznivé správanie sa. Centrum by do budúcnosti chcelo vytvoriť aj predajné miesta, ktoré budú mať vo svojej ponuke minimálne päť regionálnych produktov. Uvažuje sa tiež o vytvorení stálej expozície týchto výrobkov v Modre.
Označovanie výrobkov značkou regionálneho produktu funguje už dlhšie v Českej republike. "Jednotliví predajcovia platia za používanie tejto značky na základe toho, o koľko sa im zvýšil obrat," objasnila Hudeková s tým, že v SR sa zatiaľ tento spôsob nevyužíva. Konštatovala, že projekt je v ČR veľmi úspešný, nakoľko tam existuje asociácia týchto značiek zabezpečujúca spoločnú propagáciu. "Je podložené, že týmto výrobcom obrat stúpol," uzavrela.