Na obnovenej lesnej železnici v Oravskej Lesnej vypravia lokomotívu

ORAVSKÁ LESNÁ 29. mája (SITA) – Po takmer štyridsiatich rokoch bude v Oravskej Lesnej po obnovenej lesnej železnici opäť premávať vláčik. Namiesto dreva však bude voziť turistov. Oravské múzeum totiž ...

ORAVSKÁ LESNÁ 29. mája (SITA) – Po takmer štyridsiatich rokoch bude v Oravskej Lesnej po obnovenej lesnej železnici opäť premávať vláčik. Namiesto dreva však bude voziť turistov. Oravské múzeum totiž dokončilo obnovu zvyškov oravskej časti niekdajšej Kysucko-oravskej lesnej úvraťovej železnice a v sobotu 31. mája ju sprístupní verejnosti.

Úzkorozchodná lesná železnička by mala pozdvihnúť turistický ruch v Oravskej Lesnej a jej okolí. Riaditeľka Oravského múzea Mária Jagnešáková očakáva, že časom sa tento historický technický skvost stane po Oravskom hrade druhou najnavštevovanejšou atrakciou múzea. Na projekt revitalizácie lesnej úzkorozchodnej železnice Orava – Kysuce spájajúcej oravský a severopovažský región získali z eurofondov 22 mil. Sk, z vlastných prostriedkov pridalo Oravské múzeum šesť miliónov a jej zriaďovateľ - Žilinský samosprávny kraj - prispel sumou 10 mil. Sk.

Program otvorenia lesnej železnice a expozície sa začne o 10:00 v miestnej časti Oravskej Lesnej – Tanečník. Jeho súčasťou bude jazda motorovou lokomotívou na 3,5 km dlhej trati medzi stanicami Tanečník a Sedlo Beskyd, ukážky nakladania dreva, rozprávanie o živote drevorubačov, odborný seminár Prítomnosť a minulosť úzkorozchodných železníc, sv. omša, ochutnávky lesníckej a goralskej kuchyne, remeselnícky jarmok a kultúrny program Keď odfúkne lokomotíva.

Oravskú lesnú železnicu dal postaviť Oravský komposesorát v roku 1918. Viedla z Oravskej Lesnej cez Zákamenné do Lokce a umožnila vyvážať drevo z lesných správ Oravského komposesorátu s centrom v Mútnom a Zákamennom. V roku 1926 prepojil Oravskú lesnú železnicu s obdobnou traťou na Kysuciach, keďže tá mala priame spojenie s veľkou, strategicky dôležitou Košicko–bohumínskou železnicou. Prepojovací úsek mal 8 km, vysoké prevýšenie na vrchu Beskyd prekonávali vlakové súpravy unikátnym tzv. úvraťovým systémom, ktorý nemal obdoby v celej Európe. V čase svojho rozmachu mala Kysucko-oravská lesná úvraťová železnica dĺžku približne 110 kilometrov. V 60-tych rokoch 20. storočia začala dopravu dreva po železnici vytláčať lacnejšia nákladná automobilová doprava. A tak bola v januári 1969 prevádzka na železnici zrušená, stavbu začali ľudia rozoberať Keby neboli kompetentné úrady vyhlásili v roku 1972 úsek trate Chmúra – Beskyd – Tanečník za národnú kultúrnu pamiatku, neostala by po Kysucko-oravskej lesnej železnici, zvážajúcej drevo z oravských a kysuckých dolín, ani stopa. Z niekdajších 110 kilometrov sa zachovalo osem, na oravskej strane úsek Sedlo Beskyd – stanica Tanečník.

O záchranu chátrajúcej pamiatky sa spočiatku starali predovšetkým dobrovoľníci v rámci akcie Strom života. V roku 1986 prevzalo správu zachovaného úseku Oravské múzeum a od roku 2003 začalo systematické práce na obnove lesnej železnice.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  2. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  6. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  9. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  10. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 543
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 6 354
  3. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 6 193
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 147
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 6 043
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 619
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 685
  8. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 183
  9. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 3 795
  10. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 2 791

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Fico pridáva zamestnancom, zaplatia to firmy. Pozrite sa, aké výhody majú ľudia získať

Príplatky za cestovanie za prácou či vyššia minimálna mzda.

DOMOV

Hladiny riek stúpajú, problémy majú na Kysuciach aj v Liptove

Tretí povodňový stupeň platí vo viacerých obciach.

Neprehliadnite tiež

Slovensko chce byť sídlom Európskej liekovej agentúry, predložilo kandidatúru

Vedenie agentúry by chcelo krajinu, ktorá má skúsenosť s niektorou z európskych agentúr.

Matica sa ukazuje s brancami aj kotlebovcami

Matica slovenská má finančné problémy, ministerstvo kultúry hovorí o stopnutí dotácií.

Z Petrohradu do Pekingu. Podpredsedníčka úradu zo Smeru spoznáva svet za štátne

Podpredsedníčka Úradu na ochranu osobných údajov Anna Vitteková išla na služobnú kontrolnú cestu do Pekingu, hoci nie je inšpektorka.

Colníci zásielky pri kontrole neotvárajú - na rozdiel od Danka

Kancelár Národnej rady poslancov posiela, aby si preberali listy mimo budovy parlamentu. Otvárať cudziu poštu považuje za bežné.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop