Na obnovenej lesnej železnici v Oravskej Lesnej vypravia lokomotívu

ORAVSKÁ LESNÁ 29. mája (SITA) – Po takmer štyridsiatich rokoch bude v Oravskej Lesnej po obnovenej lesnej železnici opäť premávať vláčik. Namiesto dreva však bude voziť turistov. Oravské múzeum totiž ...

ORAVSKÁ LESNÁ 29. mája (SITA) – Po takmer štyridsiatich rokoch bude v Oravskej Lesnej po obnovenej lesnej železnici opäť premávať vláčik. Namiesto dreva však bude voziť turistov. Oravské múzeum totiž dokončilo obnovu zvyškov oravskej časti niekdajšej Kysucko-oravskej lesnej úvraťovej železnice a v sobotu 31. mája ju sprístupní verejnosti.

Úzkorozchodná lesná železnička by mala pozdvihnúť turistický ruch v Oravskej Lesnej a jej okolí. Riaditeľka Oravského múzea Mária Jagnešáková očakáva, že časom sa tento historický technický skvost stane po Oravskom hrade druhou najnavštevovanejšou atrakciou múzea. Na projekt revitalizácie lesnej úzkorozchodnej železnice Orava – Kysuce spájajúcej oravský a severopovažský región získali z eurofondov 22 mil. Sk, z vlastných prostriedkov pridalo Oravské múzeum šesť miliónov a jej zriaďovateľ - Žilinský samosprávny kraj - prispel sumou 10 mil. Sk.

Program otvorenia lesnej železnice a expozície sa začne o 10:00 v miestnej časti Oravskej Lesnej – Tanečník. Jeho súčasťou bude jazda motorovou lokomotívou na 3,5 km dlhej trati medzi stanicami Tanečník a Sedlo Beskyd, ukážky nakladania dreva, rozprávanie o živote drevorubačov, odborný seminár Prítomnosť a minulosť úzkorozchodných železníc, sv. omša, ochutnávky lesníckej a goralskej kuchyne, remeselnícky jarmok a kultúrny program Keď odfúkne lokomotíva.

Oravskú lesnú železnicu dal postaviť Oravský komposesorát v roku 1918. Viedla z Oravskej Lesnej cez Zákamenné do Lokce a umožnila vyvážať drevo z lesných správ Oravského komposesorátu s centrom v Mútnom a Zákamennom. V roku 1926 prepojil Oravskú lesnú železnicu s obdobnou traťou na Kysuciach, keďže tá mala priame spojenie s veľkou, strategicky dôležitou Košicko–bohumínskou železnicou. Prepojovací úsek mal 8 km, vysoké prevýšenie na vrchu Beskyd prekonávali vlakové súpravy unikátnym tzv. úvraťovým systémom, ktorý nemal obdoby v celej Európe. V čase svojho rozmachu mala Kysucko-oravská lesná úvraťová železnica dĺžku približne 110 kilometrov. V 60-tych rokoch 20. storočia začala dopravu dreva po železnici vytláčať lacnejšia nákladná automobilová doprava. A tak bola v januári 1969 prevádzka na železnici zrušená, stavbu začali ľudia rozoberať Keby neboli kompetentné úrady vyhlásili v roku 1972 úsek trate Chmúra – Beskyd – Tanečník za národnú kultúrnu pamiatku, neostala by po Kysucko-oravskej lesnej železnici, zvážajúcej drevo z oravských a kysuckých dolín, ani stopa. Z niekdajších 110 kilometrov sa zachovalo osem, na oravskej strane úsek Sedlo Beskyd – stanica Tanečník.

O záchranu chátrajúcej pamiatky sa spočiatku starali predovšetkým dobrovoľníci v rámci akcie Strom života. V roku 1986 prevzalo správu zachovaného úseku Oravské múzeum a od roku 2003 začalo systematické práce na obnove lesnej železnice.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  3. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  4. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  5. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  6. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  7. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  10. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  2. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  3. Cíťte sa v priestore príjemne
  4. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  7. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  8. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  9. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  10. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  1. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 5 357
  2. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 4 974
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 724
  4. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 3 854
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 661
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 3 129
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 069
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 997
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 013
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl? 915

Téma: Cestovný ruch


Článok je zaradený aj do ďalších tém Cestovný ruch

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Fico z rezervy doprial hokeju aj obci, v ktorej vyrastal

Z rezervy predsedu vlády Robert Fico opäť prispel aj Starej Bystrici, kde je starostom poslanec Smeru.

DOMOV

Čudne rozdelené peniaze siahajú ku Kaliňákovmu známemu

Highchem nemá podľa hodnotenia dostatočné odborné kapacity.

KOMENTÁRE

Dankove snahy sú vážnym zásahom do dôležitých politických slobôd

Slovenskí politici nechcú skladať účty.

SVET

Prvý slovenský terorista dostane odškodné niekoľko tisíc eur

Odpálil bombu, za nezákonnú väzbu dostane od štátu 15 500 eur.