Na cestách Žilinského kraja bude jazdiť 47 nových klimatizovaných autobusov Crossway. Priebežne ich nasadia na linky v okrese Žilina, Čadca, Martin, Bytča a Turčianske Teplice. Cena jedného je približne štyri milióny korún. "Oddnes nebude cez víkend jazdiť žiadny starý autobus," informoval George Trabelssie - predseda predstavenstva Slovenskej investičnej a realitnej spoločnosti (SIRS), a.s, ktorá je vlastníkom žilinskej SAD.
Podľa generálneho riaditeľa žilinskej SAD Petra Pobehu náklady na údržbu a opravy by mali byť minimálne, pretože ide o autobusy najnovšej generácie. "Sľubujeme si pokles nákladov určite viac ako o korunu na jeden kilometer," dodal Pobeha. Zároveň aj ich spotreba je nižšia ako u starších vozidiel, ktoré vyraďujú a likvidujú.
Na budúci rok pribudne v žilinskej SAD ďalších 47 nových autobusov. Od konca roku 2009 by už nemala prepravovať cestujúcich v žiadnom autobuse staršom ako 16 rokov. Túto podmienku jej dal Žilinský samosprávny kraj (ŽSK). Od dohody pribudlo v žilinskej SAD už 80 nových autobusov.
"Obnovených je takmer 70 percent vozového parku, čo nemá obdobu na Slovensku," konštatoval žilinský župan Juraj Blanár. Cestujúcim sa zároveň poskytuje bonus v podobe klimatizácie. "Zároveň sa znižujú prevádzkové náklady, čo je pre nás dôležité, pretože platíme straty, inými slovami dotujeme cenu lístka pre všetkých cestujúcich," dodal Blanár. ŽSK rokuje o obnove autobusov aj so SAD Liptovský Mikuláš.
Ako ďalej informoval Pobeha, novými autobusmi sa snažia prilákať cestujúcich späť od individuálnej dopravy na prímestskú, pretože každý rok v poslednom období zaznamenali päťpercetný pokles cestujúcich. Aj pri neustálom zvyšovaní ceny nafty by sa cena cestovného v prímestskej doprave nemala v Žilinskom kraji zvyšovať. "Myslím si, že žiadna úprava cestovného sa tento ani budúci rok nechystá," doplnil predseda ŽSK Blanár. Zatiaľ posledná úprava bola vlani v auguste.
Celkovo 248 autobusov žilinskej SAD najazdí ročne na linkách prímestskej dopravy takmer 15 miliónov kilometrov a prepraví približne 28 miliónov cestujúcich.
Slovenská investičná a realitná spoločnosť (SIRS) je majiteľom SAD Žilina a SAD Trenčín. Od vstupu do týchto spoločností investovala SIRS do ich vozidlového parku približne 2,6 miliardy korún.