Spišská Nová Ves. Zaparkovať niekoľko tonový kolos v tesnej garáži či prejsť s radlicou pomedzi kuželky skúšali dnes vodiči zimnej údržby ciest na Cestárskom rodeu v Spišskej Novej Vsi. Na čas a presnosť jazdili na pripravenej trati, o víťazovi nakoniec rozhodovali centimetre a sekundy. Organizátori netradičného preteku sa inšpirovali súťažou v Spojených štátoch, kde si podobne svoje schopnosti testujú vodiči kamiónov.
"Trať bola postavená tak, aby vodičov prekvapila, navyše polomery zákrut boli naozaj ostré," povedal ČTK autor trate Marián Zibura. Stavbu tratí sa Zibura musel naučiť, presné parametre získaval od organizátorov podobných pretekov v zahraničí.
Preteky podľa Ziburu vodičom pomôžu. Viesť takmer desať tonový stroj s vyčnievajúcou radlicou totiž ani pre skúsených vodičov nie je jednoduché. "Zo šoférov, ktorých na zimnú údržbu prijmeme, na prvej jazde niekedy havaruje aj polovica," uviedol Zibura zo Správy ciest Košického samosprávneho kraja.
"Trať je náročná, ešte ťažšie je však jazdiť v zime pri snežení a pri plnej premávke na ceste," uviedol po absolvovaní jazdy vodič Dušan Olekšák zo Spišskej Novej Vsi. Najťažšie je podľa neho cúvanie, pri ktorom sa môže vodič orientovať len podľa spätných zrkadiel. Každý dotyk s kužeľom pritom pre vodiča znamená desiatky trestných sekúnd.
V skutočných podmienkach komplikujú čistenie či posyp ciest podľa Olekšáka najmä ostatní vodiči. Ťažké a pomalé mechanizmy totiž často ohrozujú nebezpečným obiehaním.
Prvé preteky v jazde zručnosti ci cestári zorganizovali už pred štyrmi rokmi. Pozvali si na nich rozhodcov zo Spojených štátov. Odvtedy si však už časomieru a rozhodcov zabezpečujú sami.
Víťazom pretekov sa nakoniec stal František Pribula. "Dôležitá bola opatrná jazda a pevné nervy," uviedol po skončení pretekov Pribula. Na odhrňovači, s ktorým preteky absolvoval, jazdí pritom len jeden rok.
igr prl