Na takejto úprave návrhu nového cestného zákona sa dohodli experti z parlamentu, polície a dopravy. Hospodárskym novinám to potvrdil šéf špeciálnej komisie hospodárskeho výboru NR SR Peter Pelegrini (Smer-SD).
Hoci ide podľa Pelegriniho zatiaľ o predbežnú dohodu, jeden z najväčších kritikov cestného zákona Martin Pado z SDKÚ-DS je spokojný – sám totiž navrhoval takýto krok. „Je to rozumné riešenie.“ Dnes je jediným úsekom so zákazom predchádzania pre kamióny diaľnica D1 medzi Bratislavou a Trnavou. Ministerstvu vnútra, z ktorého dielne návrh nového cestného zákona vzišiel, prípadné zmeny neprekážajú. „Rešpektujeme aj toto riešenie. Vítame akýkoľvek krok, ktorý zlepší plynulosť a bezpečnosť cestnej premávky,“ reagoval na návrh komisie hovorca rezortu Erik Tomáš. Združenie cestných dopravcov SR (ČESMAD) považuje pôvodný návrh so zákazom jazdiť za likvidačný pre dopravcov a obchodníkov. Tvrdia, že zákaz predchádzania je prijateľnejším riešením preplnených piatkových ciest. „Ak bude záver komisie aj konečnou podobou v cestnom zákone, tak sme výsostne spokojní,“ povedal pre Hospodárske noviny generálny tajomník ČESMAD-u Pavol Reich.
Dnes majú kamióny zákaz jazdiť v nedeľu a v čase letných prázdnin aj v sobotu. Ak poslanci v júni schvália cestný zákon aj s návrhom expertnej komisie, nebudú môcť od októbra nákladné autá v piatok predbiehať na akejkoľvek dvojprúdovej ceste na celom území Slovenska. Terajší zákaz pre kamiónovú dopravu jazdiť v nedeľu ostane bez zmeny. „Je to kompromis, ktorý bez vážnych výhrad prešiel komisiou,“ hovorí Pelegrini. Výhrady proti nedeľňajšej odstávke nemá ani ČESMAD. „Zákaz jazdiť v nedeľu nám neprekáža, môže to pokojne ostať tak, ako je to dnes,“ povedal Reich. Nevidí už dôvod ani na avizované protestné akcie. Zákaz predchádzania pre kamióny sa podľa odborníkov osvedčil na úseku diaľnice Bratislava – Trnava.
Podľa všetkého sa zmení aj ustanovenie cestného zákona o zimných pneumatikách. Riešenie z dielne ministerstva vnútra hovorí o povinnosti mať zimné pneumatiky – no vzťahuje sa len na zlé podmienky na ceste, teda, ak je na nej sneh, ľad či námraza. Komisia odporúča, aby kamióny mali povinnosť prezuť zimné pneumatiky na začiatku „sezóny“ a jazdili na nich až do jari. „Aby dopravcovia presne vedeli, že napríklad od 15. októbra do 15. apríla budú musieť mať na svojom nákladnom vozidle zimné pneumatiky aspoň na hnacej náprave,“ vysvetľuje Pelegrini. ČESMAD s tým podľa Reicha problém nemá. Hovorí, že to naopak vítajú, pretože sa tým vyriešia prípadné problémy so zahraničnými kamionistami, ktorí cez Slovensko len prechádzajú. „Verzia s dátumom je pre nás jednoznačne prijateľná. Zahraniční šoféri predsa v zime nemôžu tušiť, aké sú práve podmienky na cestách,“ povedal Reich. Povinné zimné pneumatiky môžu predísť komplikáciám najmä na horských priechodoch, kde skrížené kamióny často brzdia alebo úplne odstavia dopravu aj na niekoľko hodín, pripomínajú Hospodárske noviny.