BRATISLAVA 5. júna (SITA) - Šéfovia spoločnosti Wi Tech Slovakia so sídlom v Žiline v polovici mája dokonca „zmizli“.
Ľuďom z okolia Žiliny pritom dlhujú za montáž oceľových konštrukcií a rôzne zámočnícke a izolačné práce v automobilke milióny. Píše to vo svojom dnešnom vydaní denník Hospodárske noviny. Wi Tech Slovakia dlhuje aj svojim zamestnancom a žilinské kancelárie firmy sú už opustené, píše sa v denníku.
Materská firma Wi Tech Korea, s ktorou sa denníku podarilo skontaktovať, tiež údajne nevie, kde sa šéfovia zo Slovenska nachádzajú. Jeden z pracovníkov, ktorý si neželá byť menovaný, v telefonickom rozhovore pre Hospodárske noviny uviedol, že jeden z dvojice konateľov pôsobiacich na Slovensku im "spôsobil problémy“. Podľa neho peniaze, ktoré mal vyplatiť slovenským firmám, minul. Ako a na čo, nespresnil.
Dvaja podnikatelia už v utorok oznámili polícii neuhradenú pohľadávku. Polícia ju zatiaľ preveruje ako poškodzovanie veriteľa. Po tridsiatich dňoch sa už môže začať aj trestné stíhanie.
„Konatelia Wi Techu mali pohľadávku údajne zaplatiť strojným zariadením svojej firmy, čo však poškodení nepovažujú za adekvátnu náhradu,“ informovala Hospodárske noviny hovorkyňa Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Žiline Jana Balogová. Postihnutí sa chystajú podať na konateľov firmy trestné oznámenie. Nevyplatené peniaze chcú získať aj exekúciou majetku Wi Techu Slovakia.
Po týchto skúsenostiach viacerí naši podnikatelia už nechcú s Kórejčanmi spolupracovať. Situácia „veľmi mrzí aj automobilku Hyundai“, hoci nemala s poškodenými firmami uzavreté zmluvy.
„V očiach verejnosti to kazí náš imidž,“ priznáva jej hovorca v Česku Petr Vaněk. Automobilka podľa neho platí svojim hlavným dodávateľom načas. Za nimi je však „reťazec“ ďalších subdodávateľov. A na jeho konci malé slovenské a české firmy. Tok peňazí až k nim však automobilka nemôže kontrolovať. Napriek tomu bude situáciu riešiť. „Viceprezident to chce riešiť veľmi ostro a razantne,“ tvrdí Vaněk.
Ak by Wi Tech v dohodnutom čase nezaplatil, Hyundai s ním preruší spoluprácu na všetkých svojich budúcich projektoch. Vrátane výstavby automobilky v Rusku a v Latinskej Amerike. „To je dosť účinný spôsob, ako priviesť takéto firmy k rozumu,“ dodal.