Pred Žilinou nedávno otvorili poslednú časť diaľničného úseku, po ktorom z mesta odchádza doprava smerom do Považskej Bystrice. Druhú polovicu estakády otváral pred dvoma týždňami riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Igor Choma uprostred niekoľko kilometrovej dopravnej zápchy.
Premávku v meste však nový diaľničný úsek príliš neurýchlil. Problémom sú neustále práce na nedokončenom diaľničnom privádzači v Strážove. "Národná diaľničná spoločnosť splnila svoj záväzok. Estakáda v každom prípade pomôže v smere von zo Žiliny," povedal vtedy Choma.
Križovatky tu chcelo aj mesto
Komplikáciou pre tranzitnú dopravu v Žiline však zrejme budú naplánované svetelné križovatky. Jedna tesne pred mestskou estakádou na Kragujevskej ulici. Mesto a podnikateľské subjekty si tu vylobovali semafor, pretože v čase dopravnej špičky je do priemyselnej zóny ťažké odbočiť. "Križovatka na konci tohto úseku nevyrieši situáciu, ktorú tu dnes vidíme, keď tu máme štvorkilometrovú kolónu," hovorí Choma. Svetelná križovatka bude podľa neho pôsobiť rovnako ako tá v Považskej Bystrici.
"Problémom nie je svetelná križovatka, ale skutočnosť, že do Žiliny sa voviedol diaľničný lievik, ktorý nemá ďalej pokračovanie v diaľničnom profile," hovorí primátor Žiliny Ivan Harman. Na zriadenie križovatky tlačili podľa primátora ľudia, ktorí bývajú v okolí. Rovnako tak majitelia okolitých firiem. Na Priemyselnej ulici sídli niekoľko dodávateľov spoločnosti KIA. "Neviem si predstaviť, ako by sa dalo relatívne bez problémov odbočovať, keďže do Žiliny bude vovedený diaľničný štvorpruh," hovorí Harman.
Semafory budú dva
V projekte diaľničného privádzača v Strážove pri Žiline sú naplánované svetelné križovatky dokonca dve. Ďalšia bude pri športovom areáli, hneď na konci diaľnice. Semafory sú v týchto miestach už osadené.
"Môj názor je, že to je zbytočné spomalenie, museli sme však vyhovieť všetkým podmienkam, ktoré sme dostali. Obe križovatky vznikli z požiadaviek mesta a občanov," hovorí šéf Slovenskej správy ciest v Žiline Ivan Hlavoň. Akékoľvek zdržanie podľa neho bude na maximálne preťaženom hlavnom ťahu pôsobiť ako retardér.
Proti sú aj dopravní policajti
Najhoršie situácia pravdepodobne bude na križovatke Kragujevskej a Priemyselnej ulice. "Križovatka tu podľa mňa nebude spĺňať účel, pre ktorý by mala byť postavená. Som za to, aby sa z ulice Priemyselnej dalo odbočiť iba doprava," hovorí šéf krajského dopravného inšpektorátu v Žiline Ján Ondrejka. Vozidlá z tejto ulice by sa podľa neho mali otáčať na kruhovom objazde v centre známom rondli.
Umiestnenie semaforov na križovatkách zrejme ešte definitívne nie je. "Bolo by možno vhodné vrátiť sa a prehodnotiť význam tejto križovatky do budúcna," myslí si Choma.
V roku 2012 by mali spustiť tunely Ovčiarsko a Višňové a tranzit na diaľnici D1 v smere do Košíc by mal Žilinu obchádzať. Dovtedy v Žiline dopravné problémy pravdepodobne neprestanú.

Beata
Balogová
