Bratislava 23. júna (TASR) - V podpisovej kampani chcú pokračovať aj počas letných mesiacov až do konca augusta.
Podpisovú akciu organizujú obecné a mestské samosprávy v Rovinke, Dunajskej Lužnej, Šamoríne, Dunajskej Strede, Nových Zámkoch, Kolárove, Želiezovciach, Šahách a v Tornali.
Predseda petičného výboru Zsolt Simon dnes pre TASR uviedol, že podpisy chcú odovzdať na Úrade vlády SR. Chcú nimi ovplyvniť vládne rozhodnutia o proporcionálnom budovaní diaľničnej siete a rýchlostných komunikácií na celom Slovensku. Podľa Simona vládnou prioritou je severné Slovensko, ale na juhu sa rýchlostné cesty nestavajú a žiadne ani nie sú zaradené do zoznamu priorít. Pritom 240-kilometrový úsek diaľnice z Bratislavy do Lučenca by stál okolo 57 miliárd Sk (1,88 miliardy eur), čo je porovnateľná cena pre 50- kilometrový úsek na severe Slovenska. Nepochybne by výrazne odbremenila aj nadpriemerne zaťažený úsek diaľnice D1, dodal Simon.
Situácia na južnom ťahu je neúnosná, povedal starosta Dunajskej Lužnej Ladislav Cingel. Denne obcou prejde okolo 50.000 motorových vozidiel. Na príjazde do Bratislavy sa tvoria kolóny až od Šamorína a prejsť 25-kilometrový úsek trvá niekedy vyše dve hodiny. Aj preto sa pod petíciu v našej obci k dnešnému dňu už podpísalo 1384 občanov, dodal Cingel.
Rezort dopravy si uvedomuje, že Slovensko trpí nedostatkom nadradenej cestnej dopravnej infraštruktúry. Priority sú určené na základe stavu prípravy jednotlivých úsekov a takisto podľa vývoja intenzít dopravy.
V súčasnosti je v súlade s uvedenými skutočnosťami schválený Program prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2007 - 2010. Píše sa v stanovisku, ktoré TASR poskytol hovorca Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Marián Jánošík v súvislosti s pokračujúcou petíciou za výstavbu rýchlostnej komunikácie.
Pokiaľ ide o "južný ťah," tak z hľadiska prognózy dopravných intenzít patrí k najzaťaženejším úsekom R7 Bratislava Dunajská Lužná. Posledný celoštátny prieskum na tomto úseku (oblasť Dunajská Lužná) zaznamenal intenzitu 12.900 vozidiel za deň. Medializované údaje sú zamieňané s prognózou intenzity vozidiel (cca 40.000 vozidiel za deň) v roku 2030.
Dňa 17. júna 2008 sa uskutočnilo vstupné rokovanie k správe o hodnotení podľa zákona č. 24/2006 Z.z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie (2. stupeň EIA). Do skoršej realizácie - pred rok 2010 tento úsek z hľadiska stupňa prípravy nie je možné zaradiť.