Bratislava 24. júna (TASR) - Protestné demonštrácie po otvorení školského roka v septembri v súvislosti s prijatým školským zákonom je pripravená iniciovať Ústredná koordinačná komisia (ÚKK).
Občianske nepokoje hrozia podľa komisie združujúcej zástupcov rôznych maďarských organizácií v SR v prípade, "ak minister školstva SR Ján Mikolaj nestiahne svoje nariadenie súvisiace s uvádzaním geografických názvov" v učebniciach pre školy s vyučovacím jazykom maďarským.
List šéfa rezortu školstva adresovaný vydavateľom učebníc považuje ÚKK za poburujúci a za "ďalší útok proti menšinovému školstvu v maďarskom jazyku na Slovensku".
"Návrh, podľa ktorého sa maďarské geografické názvy musia v našich učebniciach odteraz uvádzať po slovensky a v zátvorke po maďarsky, a v prípade ich opakovania len po slovensky, považujeme za neprijateľný a nezlučiteľný s európskymi normami," uvádza sa v stanovisku ÚKK, ktoré dnes TASR poskytla hovorkyňa SMK Eva Dunajská.
Podľa ÚKK ministerstvo školstva týmto nariadením porušuje stáročné pravidlá a tradície maďarského jazyka. "Porušovanie týchto tradícií znamená zo strany ministerstva chýbajúcu toleranciu, negatívnu diskrimináciu a vytváranie napätia v smere k menšinám," dodáva ÚKK vo svojom vyhlásení.
"Spomínaný list ministra školstva bol pre vydavateľstvá iba odporúčaním," reagovala pre TASR Andrea Stoklasová, poverená riadením Odboru masmediálnej politiky z Ministerstva školstva SR. Andrea Stoklasová odmietla aj tvrdenia ÚKK, podľa ktorých "minister školstva straší zrušením Sekcie národnostných menšín na ministerstve školstva, prepustením zamestnancov ministerstva maďarskej národnosti a nezvolením odborných zástupcov verejného vzdelávania v maďarskom jazyku do svojho poradného zboru."
Stoklasová uviedla, že tieto tvrdenia sa nezakladajú na pravde. "Dôkazom toho je, že v Rade pre národnostné školstvo je niekoľko zástupcov maďarskej menšiny, medzi nimi aj poslanec za SMK László Szigeti."
ÚKK na svojom zasadnutí 19. júna tiež skonštatovala, že na rozdiel od sľubov duch nového zákona (školského) vôbec negarantuje alebo garantuje len sčasti doterajší právny stav dosiahnutý v oblasti menšinového školstva, teda dodržanie tzv. status quo. Taktiež analyzovala právne postavenie škôl s vyučovacím jazykom maďarským na Slovensku.