SME
Nedeľa, 25. júl, 2021 | Meniny má JakubKrížovkyKrížovky
ROZHOVOR PRE SME.SK

Gabriel Šípoš: Zrazu som pre TA3 zaujatý?

Svojou reakciou televízia len potvrdzuje, že v nej nie je všetko v poriadku, tvrdí v rozhovore pre SME.sk analytik Gabriel Šípoš.

V Košiciach získal titul bakalára ekonómie. Absolvoval ročný štipendijný pobyt v USA, následne študoval ekonómiu na Stredoeurópskej univerzite, rok strávil v Anglicku a rok v Budapešti. Pracoval v konzultačnej firme, lákala ho žurnalistika. Dnes pracuje vV Košiciach získal titul bakalára ekonómie. Absolvoval ročný štipendijný pobyt v USA, následne študoval ekonómiu na Stredoeurópskej univerzite, rok strávil v Anglicku a rok v Budapešti. Pracoval v konzultačnej firme, lákala ho žurnalistika. Dnes pracuje v (Zdroj: archív G.Š.)

Televíziou TA3 otriasa škandál - server medialne.sk zverejnil zoznam bielych a čiernych firiem, ktoré sa môžu a nemôžu vyskytnúť v jej vysielaní v závislosti od objemu inzercie. Legislatíva však televíziám prikazuje oddeľovanie obsahu od reklamy, čo sa v tomto prípade podľa zistení medialne.sk nedeje.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

K obdobným záverom prišiel Gabriel Šípoš, ktorý dlhodobo monitoruje prácu novinárov. Ten tvrdí, že TA3 zareagovala veľmi zle. Televízia chce podniknúť právne kroky na ochranu svojho mena. Šípoš bol pritom počas minulého a tohto roka ako mediálny analytik citovaný na TA3 v deviatich reportážach.

Skryť Vypnúť reklamu

Svojou reakciou televízia len potvrdzuje, že v nej nie je všetko v poriadku, tvrdí v rozhovore pre SME.sk analytik Gabriel Šípoš.

Na svojom blogu ste uviedli, že ste na téme pracovali už dlhšie, nezávisle od Františka Múčku, ktorý svoje zistenia prezentoval na medialne.sk. Prečo?

Zhruba od mája som od viacerých ľudí počul sťažnosti, že v TA3 by mala byť účasť v publicistike či spravodajstve niekedy podmienená inzerciou, politickou vhodnosťou či osobnými vzťahmi. V júni mi do pošty prišiel údajný zoznam automobiliek, a tak som mal už niečo konkrétne a začal sa tomu viac venovať.

Tí "viacerí ľudia" boli bývalí zamestnanci, respektíve obchodní partneri TA3?

Nie, tých som oslovil až neskôr. Najskôr šlo o informácie z druhej, tretej ruky, takže som tomu ani nevenoval veľkú pozornosť.

Skryť Vypnúť reklamu

Vašu prácu teda vyslovene odštartovala až zaslaná e-mailová komunikácia so zoznamom automobiliek, z ktorých niektoré sa mohli a iné nemohli vyskytnúť vo vysielaní?

Áno.

Na základe čoho ste dospeli k záveru, že to, čo vám prišlo, nemôže byť podvrh, vytvorený povedzme naštvaným bývalým zamestnancom?

Kontaktoval som firmy zo zoznamu. Porovnal som vysielanie TA3 o autosalóne z Nitry, keďže ten údajný zoznam sa týkal tejto akcie, a zistil som, že zoznam sedí s tým, kto sa objavil v správach a kto nie. Porovnal som mediálne výstupy TA3 z akcie s výstupmi iných médií, či s informáciami od organizátora, čo boli najväčšie ťaháky autosalónu. TA3 niektoré vynechala - zhodou okolností tie, ktoré mala vynechať podľa toho dokumentu. Poslal som dokument vedeniu TA3. Nevyjadrili sa k pravosti či podstate podozrenia, ale vyhrážali sa, že je neetické zverejňovať internú komunikáciu firmy. Tak nereaguje niekto s čistým svedomím.

Skryť Vypnúť reklamu

A ešte jedna vec - kúpil som údaje o zozname inzerentov v TA3 od agentúry TNS, ktorá reklamný trh monitoruje. Aj tu sa ukázala takmer stopercentná zhoda medzi automobilkami a inzerentmi na bielom zozname, a medzi "nevhodnými" automobilkami a „neinzerentmi" v TA3.

TA3 v reakcii na váš článok vyslovila podozrenie, že za vašou „prácou" stoja PR agentúry a niektoré firmy, ktoré sa nekorektným a nezákonným spôsobom snažia dostať do jej vysielania. Dosť závažné tvrdenie, nie?

Odpútavanie pozornosti. Sedia fakty alebo nie? TA3 by radšej mala objasniť systém výberu firiem do spravodajstva či publicistiky, vrátane konkrétneho prípadu autosalónu v Nitre. Nie je podstatné dokonca ani to, či dokumenty z TA3 vynáša niekto s dobrým úmyslom pomôcť divákom, alebo zlým úmyslom osobnej animozity. Motív nie je podstatný pri odhalení akejkoľvek kauzy. Ak tvrdenia sedia a niekto naozaj koná nezákonne, zverejnenie takejto skutočnosti je vždy vo verejnom záujme

Skryť Vypnúť reklamu

Ste v kontakte s nejakými PR firmami?

Áno, ozývajú sa mi z času na čas, hoci TA3 nie je ten prípad. Dávajú mi tipy pre SPW, podobne ako novinári, hovorcovia, inokedy ma kritizujú. Ako vždy, keď sa mi po overení tip páči, zverejním ho.

Sú medzi nimi aj také, ktoré zastupujú firmy, inzerujúce v TA3, resp. tie, ktoré sa na zozname ocitli v kategórii „nevhodné"?

Netuším. Teraz som s nimi nebol v žiadnom kontakte, tak som si to ani nemal prečo overovať.

Koho tým teda mohli mať na mysli? Alebo televízia strieľala naslepo, a vymyslela si to s cieľom otočiť podozrenia smerom k vám?

Myslím, že takouto reakciou typu "zaútočme na novinárov či blogera, nie na informácie, čo podávajú", TA3 akurát otáča podozrenie priamo na seba.

Skryť Vypnúť reklamu

Čisto teoreticky - nemohol si niekto najskôr spraviť monitoring vysielania TA3 ohľadne autosalónu a až na základe neho vyrobiť „dôveryhodný" zoznam zakázaných a povolených automobiliek?

Mohol. Ale prečo taká zhoda medzi vysielaním a inzerentmi? Prečo TA3 akurát vynechala z reportáží firmy s top novinkami, ktoré u nej zhodou okolností neinzerovali? A prečo taká zhoda medzi výpoveďami ľudí z firiem či TA3, súčasných či bývalých?

A ešte jedna vec. Prečo, prečo, prečo tá hrozná reakcia TA3? Kto s čistým svedomím takto komunikuje na otázku verejného záujmu? Obzvlášť médiá by to mali chápať.

To nespochybňujem, ale ešte raz - ak chcem napadnúť TA3, môžem to urobiť aj takto - zmonitorujem si celé jej vysielanie, a presne zistím, ktoré automobilky v ňom boli a ktoré nie. Na základe toho už dokážem vyrobiť zoznam, ktorý podstrčím Slovak Press Watch, teda vám.

Skryť Vypnúť reklamu

Ale mená firiem, ktoré inzerovali a ktoré neinzerovali v TA3, už nik nezmení. Ani rozdiely medzi pokrytím v TA3 a iných médiách. A tiež by to potom chcelo nahovoriť veľkej skupine ľudí príbeh o nelegálnych praktikách v TA3, a dosiahnuť, aby ho neustále opakovali.

TA3 vám vytýka neetickosť a protizákonnosť konania, keďže ste podľa nich zverejnili „nezákonným spôsobom získané a zmanipulované" dokumenty. Zaujíma ma najmä tá zákonnosť - je vôbec možné stíhať toho, kto získa interné materiály akejkoľvek spoločnosti a zverejní ich, nech sú v nich akékoľvek prechmaty?

Neviem ako je to s vynášaním internej komunikácie, ja som dokument dostal anonymne do mailovej pošty. Ale aj keď je to vo väčšine prípadov, samozrejme, neetické konanie, tu podľa mňa aj vynášajúci konal vo verejnom záujme, veď upozornil na potenciálne podvodné konanie, zasahujúce státisíce ľudí.

Skryť Vypnúť reklamu

Vaše analýzy TA3 nepovažuje za nezávislé, nakoľko ste podporovaný inzerciou Sme a Trendu. Voči televízii teda podľa nich môžete byť zaujatý aj z toho dôvodu, že ste od nej žiadnu inzerciu nedostali. Inými slovami - to, čo vyčítate TA3, robíte údajne aj sám.

To je vec, ktorá platila v roku 2006. Keďže vtedajší hlavný sponzor môjho projektu TIPOS žiadal, aby som pracoval aj na publicite, ak už tá práca má mať zmysel, tak som oslovil monitorované médiá o podporu v reklame na ich stránkach. etrend.sk a sme.sk projekt podporili v reklame v hodnote päťdesiat, respektíve stodvadsaťtisíc korún tým, že na svojich stránkach zverejnili na určitý čas malé bannery SPW.

Ale hlavne - veď som aj potom písal o veľkých prešľapoch v Sme či Trende, kde padali hlavy či pokuty, napríklad za plagiátorstvo. A pre TA3 som zrazu zaujatý, hoci ma opakovane až doteraz oslovovali ako mediálneho analytika?

Skryť Vypnúť reklamu

Sme vám neposkytlo žiadne iné zvýhodnenia? A nedávalo žiadne podmienky typu „poskytneme vám priestor a nebudete nás ako médium kritizovať"?

Nie, nič od SME. Žiadne podmienky, žiadne vyhrážky. Práve naopak, veľmi civilizovaná diskusia, aj keď so mnou nesúhlasili. Tak to inak bolo až doteraz aj s TA3.

Boli nejaké média, ktoré za poskytnutie výhod pre SPW žiadali vyššiu toleranciu k prešľapom ich novinárov?

Nikdy. Myslím, že vedia, ako by to dopadlo. Zverejnil by som to na blogu.

Prečo ste teda nekritizovali kauzu Juraja Koníka? TA3 vám vyčíta, že Koník v Sme svojím vyjadrením poškodil slovensko-maďarské vzťahy, hrubou manipuláciou uviedol nepresné fakty, následkom čoho sa redakcia musela ospravedlňovať. Vy ste však údajne mlčali.

Skryť Vypnúť reklamu

Nevšimol som si to. Šlo o citáciu maďarského premiéra, ktorá sa ukázala veľmi nepresná. Sme sa myslím hneď na ďalší deň opravilo. Zistiť, že v tlači citovaný výrok v skutočnosti neodznel, je pre externého pozorovateľa takmer nemožné. Ale je to ďalší smiešny príklad argumentácie.

Veď ja určite prehliadam kopu vecí - už len keď si čítam opravy médií, tak mnoho chýb z nich je pre mňa novinkou. Povedať, že pre jednu chybu novinára, ktorej som sa nevenoval, som zaujatý, je zábavné. TA3 sa opakovane vyhlasuje za objektívnu, hoci viaceré politické kauzy divákom neponúkla - naposledy Kubišov golf zadarmo. Tak pre nich ten argument už neplatí?

Ďalšie obvinenie TA3 - očierňujete médiá, ktoré nikdy neprehrali žiadny súdny spor z dôvodu uvedenia nepravdivých informácií. TA3 neplatila žiadnu finančnú čiastku poškodeným, čo sa vraj o médiách ako Sme alebo Trend povedať nedá. Vyzývajú vás, aby ste sa týmto témam venovali. Budete?

Skryť Vypnúť reklamu

Porovnávajú neporovnateľné. Snáď okrem publicistiky Čierny Peter TA3 neprináša skoro nič, čo by bolo skutočnou novinkou. Trend a Sme, a na trhu ešte Pravda a Markíza, sú v podstate jediné médiá, ktoré vedia priniesť investigatívne informácie, ktoré iní nemajú. A kto ide do nových vecí, robí aj chyby. Preto štatistika prehratých súdnych sporov u nás takmer nijako nesúvisí s kvalitou a dôveryhodnosťou médií. Nehovoriac o tom, že niektoré k médiám kritické rozhodnutia súdov podľa mňa smerujú proti verejnému záujmu.

Televízia vás vyzvala, aby ste uviedli konkrétne obchodné či politické väzby, spojené s vašou osobou. Začnime politikou - poznáte sa osobne s niektorými politikmi? Ste s nejakými v kontakte?

So žiadnym. Teda iba že by niekto komunikoval anonymne, a takých je dosť, ale tam, samozrejme, neviem, kto je kto.

Skryť Vypnúť reklamu

Ani sa so žiadnym osobne nepoznáte?

Nie.

Čo vaše obchodné väzby?

Moje obchodné väzby? Ja mám príjmy len z práce pre INEKO plus dva až trikrát nejaká prednáška na škole, prípadne nejaká esej pre inú mimovládku. Ale opäť - ide len o podráždenú reakciu, nereagujúcu na podstatu problému v TA3. Pre mňa ďalšia indícia, že niečo v tej televízii nie je v poriadku.

Bývalý moderátor TA3 Martin Baranovič vám poskytol rozhovor, v ktorom uvádza ďalšie informácie o neetickom konaní TA3. Je to dôveryhodné, ak z televízie odišiel v polovici roka 2007 a až po roku prichádza s kritikou tamojších pomerov?

Nevidím problém. Viacerí "čerstvo" bývalí žurnalisti TA3 sa nechcú vyjadrovať, lebo sú vraj do určite doby limitovaníi zmluvami o mlčanlivosti, prípadne čakajú na doplatenie odmien, prípadne cítia k bývalým kolegom ešte nejakú lojalitu. Očakávam, že po uplynutí viac času tu bude ešte veľa verejných svedectiev bývalých pracovníkov TA3.

Skryť Vypnúť reklamu

Niektorí tvrdia, že súkromné médium si môže vysielať čo chce. Čo je zlé na tom, ak televízia prezentuje produkty tých firiem, pre ktoré sa rozhodne? Tobôž, keď tu v rámci plurality máme dosť iných médií, z ktorých si divák vyberie?

A súkromný obchodník môže predávať pokazené mäso prebalené ako čerstvé? Alebo lepšie prirovnanie - môžem predávať víno riedené vodou bez upozornenia kupujúcich? To je to isté, ani televízia nemôže ponúkať správy mixované s komerčnými informáciami pod hlavičkou spravodajstva. To je zavádzajúci obal. Všetky tieto prípady sú neetické aj nelegálne.

V čom spočíva nebezpečnosť konania TA3 z hľadiska etiky? Ak opomenieme legislatívu, nejde len o morálny problém?

Ak zjete to pokazené mäso, či riedené víno, pokazíte si chuť prípadne aj žalúdok. Reklamne "pančované" spravodajstvo dezinformuje divákov. Manipuluje ho v rozhodovaní o kúpe auta či sympatiách k firme či osobám. Bohatí či neetickí v konaní tak majú navrch, nie tí s najlepším tovarom. Takú spoločnosť predsa nechceme.

Skryť Vypnúť reklamu

Nie je ale celá hra na nezávislé médiá falošná? Môže vôbec existovať nezávislé médium?

Ale ide o to čo najbližšie sa k ideálu priblížiť. Každé médium má nejakého vlastníka, inzerentov, redaktorov s osobnými názormi a kamarátmi. Snažíme sa predsa čo najviac tú závislosť eliminovať. Ani politikov neprinútime, aby na sto percent reprezentovali verejný záujem. Ale kvôli nereálnosti ideálu to predsa nevzdávame, bojujeme o čo najlepší výsledok.

Myslíte si, že istí novinári TA3 vidia svet cez peniaze, ako to naznačil zástupca šéfredaktora SME Lukáš Fila?

Zdá sa že áno. Ale prípadov neetického prepájania reklamy a spravodajstva v žurnalistike je v histórii veľa - jednoducho vždy existuje možnosť ísť v žurnalistike nepovolenou skratkou, a niekoho to vždy bude lákať, no a pár ľudí tomu lákaniu aj podľahne.

Skryť Vypnúť reklamu

Máte nejaké indície, prípadne materiály o ďalších prešľapoch TA3? Pracujete na nich?

Pracujem na akýchkoľvek prešľapoch médií, tie najpresvedčivejšie či najvážnejšie aj zverejním. Nechcem prezrádzať, na čom práve robím, kým to nie je v konečnom štádiu.

Poznámka: Rozhovor nebol robený v rámci osobného stretnutia, ale prostredníctvom Skype.

S ponukou na rozhovor sme oslovili aj riaditeľa TA3 Ľubomíra Belfiho. PR manažérka televízie Zuzana Vachová nám oznámila, že ponuku neprijímajú.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti
  2. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  3. VÚB banka ešte viac posilní leasingové služby
  4. Od Česka až po Jadran
  5. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny
  6. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie
  7. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu?
  8. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci
  9. Deti často nie sú na letnú škôlku alebo tábor vhodne pobalené
  10. Pätnásť miest v Rakúsku na letné potulky
  1. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  2. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  3. Riziko úrazov je počas letných prázdnin vyššie
  4. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  5. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  6. Tatravagónka Poprad ponúka stabilnú prácu a kariérny rast
  7. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  8. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  9. Svet bude fungovať na dátach a tie sú pre Slovensko priorita
  10. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti
  1. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 10 158
  2. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 8 259
  3. Vedci skúmali slovenskú magnéziovú minerálku. Výsledok prekvapí. 6 202
  4. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 883
  5. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 4 065
  6. Pätnásť miest v Rakúsku na letné potulky 3 867
  7. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 3 807
  8. Od Česka až po Jadran 3 426
  9. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu? 2 716
  10. Nový Volkswagen Polo GTI prináša radosť z jazdy s dvojlitrom! 2 229
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Opatrenia na Slovensku sa opäť uvoľňujú.

V reštaurácii sa treba preukázať.


3 h
O spoločnosti (týždenný newsletter).

Svet plný marazmu vyvažuje láskavosť medzi konkrétnymi ľuďmi.


16. júl
Minister zdravotníctva Vladimír Lengvarský.

Hlasovanie prebehlo v nedeľu.


17 h

Malebnou cestou Alojza Medňanského s Barbarou Rusnákovou.


21. júl

Neprehliadnite tiež

Predsedníčka hnutia Progresívne Slovensko Irena Bihariová.

Na mieste bude aj mobilná očkovacia jednotka a edukačné materiály o vakcinácii.


SITA 8m
Koronavírus mapa a grafy

Ako sa vyvíja nákaza na Slovensku?


a 1 ďalší 1 h
Očkovanie na Slovensku.

Pribudlo 1 456 zaočkovaných prvou a 1 915 druhou dávkou vakcíny.


a 2 ďalší 2 h