ROZHOVOR PRE SME.SK

Gabriel Šípoš: Zrazu som pre TA3 zaujatý?

Svojou reakciou televízia len potvrdzuje, že v nej nie je všetko v poriadku, tvrdí v rozhovore pre SME.sk analytik Gabriel Šípoš.

V Košiciach získal titul bakalára ekonómie. Absolvoval ročný štipendijný pobyt v USA, následne študoval ekonómiu na Stredoeurópskej univerzite, rok strávil v Anglicku a rok v Budapešti. Pracoval v konzultačnej firme, lákala ho žurnalistika. Dnes pracuje v(Zdroj: archív G.Š.)

Televíziou TA3 otriasa škandál - server medialne.sk zverejnil zoznam bielych a čiernych firiem, ktoré sa môžu a nemôžu vyskytnúť v jej vysielaní v závislosti od objemu inzercie. Legislatíva však televíziám prikazuje oddeľovanie obsahu od reklamy, čo sa v tomto prípade podľa zistení medialne.sk nedeje.

K obdobným záverom prišiel Gabriel Šípoš, ktorý dlhodobo monitoruje prácu novinárov. Ten tvrdí, že TA3 zareagovala veľmi zle. Televízia chce podniknúť právne kroky na ochranu svojho mena. Šípoš bol pritom počas minulého a tohto roka ako mediálny analytik citovaný na TA3 v deviatich reportážach.

Svojou reakciou televízia len potvrdzuje, že v nej nie je všetko v poriadku, tvrdí v rozhovore pre SME.sk analytik Gabriel Šípoš.

Na svojom blogu ste uviedli, že ste na téme pracovali už dlhšie, nezávisle od Františka Múčku, ktorý svoje zistenia prezentoval na medialne.sk. Prečo?

Zhruba od mája som od viacerých ľudí počul sťažnosti, že v TA3 by mala byť účasť v publicistike či spravodajstve niekedy podmienená inzerciou, politickou vhodnosťou či osobnými vzťahmi. V júni mi do pošty prišiel údajný zoznam automobiliek, a tak som mal už niečo konkrétne a začal sa tomu viac venovať.

Tí "viacerí ľudia" boli bývalí zamestnanci, respektíve obchodní partneri TA3?

Nie, tých som oslovil až neskôr. Najskôr šlo o informácie z druhej, tretej ruky, takže som tomu ani nevenoval veľkú pozornosť.

Vašu prácu teda vyslovene odštartovala až zaslaná e-mailová komunikácia so zoznamom automobiliek, z ktorých niektoré sa mohli a iné nemohli vyskytnúť vo vysielaní?

Áno.

Na základe čoho ste dospeli k záveru, že to, čo vám prišlo, nemôže byť podvrh, vytvorený povedzme naštvaným bývalým zamestnancom?

Kontaktoval som firmy zo zoznamu. Porovnal som vysielanie TA3 o autosalóne z Nitry, keďže ten údajný zoznam sa týkal tejto akcie, a zistil som, že zoznam sedí s tým, kto sa objavil v správach a kto nie. Porovnal som mediálne výstupy TA3 z akcie s výstupmi iných médií, či s informáciami od organizátora, čo boli najväčšie ťaháky autosalónu. TA3 niektoré vynechala - zhodou okolností tie, ktoré mala vynechať podľa toho dokumentu. Poslal som dokument vedeniu TA3. Nevyjadrili sa k pravosti či podstate podozrenia, ale vyhrážali sa, že je neetické zverejňovať internú komunikáciu firmy. Tak nereaguje niekto s čistým svedomím.

A ešte jedna vec - kúpil som údaje o zozname inzerentov v TA3 od agentúry TNS, ktorá reklamný trh monitoruje. Aj tu sa ukázala takmer stopercentná zhoda medzi automobilkami a inzerentmi na bielom zozname, a medzi "nevhodnými" automobilkami a „neinzerentmi" v TA3.

TA3 v reakcii na váš článok vyslovila podozrenie, že za vašou „prácou" stoja PR agentúry a niektoré firmy, ktoré sa nekorektným a nezákonným spôsobom snažia dostať do jej vysielania. Dosť závažné tvrdenie, nie?

Odpútavanie pozornosti. Sedia fakty alebo nie? TA3 by radšej mala objasniť systém výberu firiem do spravodajstva či publicistiky, vrátane konkrétneho prípadu autosalónu v Nitre. Nie je podstatné dokonca ani to, či dokumenty z TA3 vynáša niekto s dobrým úmyslom pomôcť divákom, alebo zlým úmyslom osobnej animozity. Motív nie je podstatný pri odhalení akejkoľvek kauzy. Ak tvrdenia sedia a niekto naozaj koná nezákonne, zverejnenie takejto skutočnosti je vždy vo verejnom záujme

Ste v kontakte s nejakými PR firmami?

Áno, ozývajú sa mi z času na čas, hoci TA3 nie je ten prípad. Dávajú mi tipy pre SPW, podobne ako novinári, hovorcovia, inokedy ma kritizujú. Ako vždy, keď sa mi po overení tip páči, zverejním ho.

Sú medzi nimi aj také, ktoré zastupujú firmy, inzerujúce v TA3, resp. tie, ktoré sa na zozname ocitli v kategórii „nevhodné"?

Netuším. Teraz som s nimi nebol v žiadnom kontakte, tak som si to ani nemal prečo overovať.

Koho tým teda mohli mať na mysli? Alebo televízia strieľala naslepo, a vymyslela si to s cieľom otočiť podozrenia smerom k vám?

Myslím, že takouto reakciou typu "zaútočme na novinárov či blogera, nie na informácie, čo podávajú", TA3 akurát otáča podozrenie priamo na seba.

Čisto teoreticky - nemohol si niekto najskôr spraviť monitoring vysielania TA3 ohľadne autosalónu a až na základe neho vyrobiť „dôveryhodný" zoznam zakázaných a povolených automobiliek?

Mohol. Ale prečo taká zhoda medzi vysielaním a inzerentmi? Prečo TA3 akurát vynechala z reportáží firmy s top novinkami, ktoré u nej zhodou okolností neinzerovali? A prečo taká zhoda medzi výpoveďami ľudí z firiem či TA3, súčasných či bývalých?

A ešte jedna vec. Prečo, prečo, prečo tá hrozná reakcia TA3? Kto s čistým svedomím takto komunikuje na otázku verejného záujmu? Obzvlášť médiá by to mali chápať.

To nespochybňujem, ale ešte raz - ak chcem napadnúť TA3, môžem to urobiť aj takto - zmonitorujem si celé jej vysielanie, a presne zistím, ktoré automobilky v ňom boli a ktoré nie. Na základe toho už dokážem vyrobiť zoznam, ktorý podstrčím Slovak Press Watch, teda vám.

Ale mená firiem, ktoré inzerovali a ktoré neinzerovali v TA3, už nik nezmení. Ani rozdiely medzi pokrytím v TA3 a iných médiách. A tiež by to potom chcelo nahovoriť veľkej skupine ľudí príbeh o nelegálnych praktikách v TA3, a dosiahnuť, aby ho neustále opakovali.

TA3 vám vytýka neetickosť a protizákonnosť konania, keďže ste podľa nich zverejnili „nezákonným spôsobom získané a zmanipulované" dokumenty. Zaujíma ma najmä tá zákonnosť - je vôbec možné stíhať toho, kto získa interné materiály akejkoľvek spoločnosti a zverejní ich, nech sú v nich akékoľvek prechmaty?

Neviem ako je to s vynášaním internej komunikácie, ja som dokument dostal anonymne do mailovej pošty. Ale aj keď je to vo väčšine prípadov, samozrejme, neetické konanie, tu podľa mňa aj vynášajúci konal vo verejnom záujme, veď upozornil na potenciálne podvodné konanie, zasahujúce státisíce ľudí.

Vaše analýzy TA3 nepovažuje za nezávislé, nakoľko ste podporovaný inzerciou Sme a Trendu. Voči televízii teda podľa nich môžete byť zaujatý aj z toho dôvodu, že ste od nej žiadnu inzerciu nedostali. Inými slovami - to, čo vyčítate TA3, robíte údajne aj sám.

To je vec, ktorá platila v roku 2006. Keďže vtedajší hlavný sponzor môjho projektu TIPOS žiadal, aby som pracoval aj na publicite, ak už tá práca má mať zmysel, tak som oslovil monitorované médiá o podporu v reklame na ich stránkach. etrend.sk a sme.sk projekt podporili v reklame v hodnote päťdesiat, respektíve stodvadsaťtisíc korún tým, že na svojich stránkach zverejnili na určitý čas malé bannery SPW.

Ale hlavne - veď som aj potom písal o veľkých prešľapoch v Sme či Trende, kde padali hlavy či pokuty, napríklad za plagiátorstvo. A pre TA3 som zrazu zaujatý, hoci ma opakovane až doteraz oslovovali ako mediálneho analytika?

Sme vám neposkytlo žiadne iné zvýhodnenia? A nedávalo žiadne podmienky typu „poskytneme vám priestor a nebudete nás ako médium kritizovať"?

Nie, nič od SME. Žiadne podmienky, žiadne vyhrážky. Práve naopak, veľmi civilizovaná diskusia, aj keď so mnou nesúhlasili. Tak to inak bolo až doteraz aj s TA3.

Boli nejaké média, ktoré za poskytnutie výhod pre SPW žiadali vyššiu toleranciu k prešľapom ich novinárov?

Nikdy. Myslím, že vedia, ako by to dopadlo. Zverejnil by som to na blogu.

Prečo ste teda nekritizovali kauzu Juraja Koníka? TA3 vám vyčíta, že Koník v Sme svojím vyjadrením poškodil slovensko-maďarské vzťahy, hrubou manipuláciou uviedol nepresné fakty, následkom čoho sa redakcia musela ospravedlňovať. Vy ste však údajne mlčali.

Nevšimol som si to. Šlo o citáciu maďarského premiéra, ktorá sa ukázala veľmi nepresná. Sme sa myslím hneď na ďalší deň opravilo. Zistiť, že v tlači citovaný výrok v skutočnosti neodznel, je pre externého pozorovateľa takmer nemožné. Ale je to ďalší smiešny príklad argumentácie.

Veď ja určite prehliadam kopu vecí - už len keď si čítam opravy médií, tak mnoho chýb z nich je pre mňa novinkou. Povedať, že pre jednu chybu novinára, ktorej som sa nevenoval, som zaujatý, je zábavné. TA3 sa opakovane vyhlasuje za objektívnu, hoci viaceré politické kauzy divákom neponúkla - naposledy Kubišov golf zadarmo. Tak pre nich ten argument už neplatí?

Ďalšie obvinenie TA3 - očierňujete médiá, ktoré nikdy neprehrali žiadny súdny spor z dôvodu uvedenia nepravdivých informácií. TA3 neplatila žiadnu finančnú čiastku poškodeným, čo sa vraj o médiách ako Sme alebo Trend povedať nedá. Vyzývajú vás, aby ste sa týmto témam venovali. Budete?

Porovnávajú neporovnateľné. Snáď okrem publicistiky Čierny Peter TA3 neprináša skoro nič, čo by bolo skutočnou novinkou. Trend a Sme, a na trhu ešte Pravda a Markíza, sú v podstate jediné médiá, ktoré vedia priniesť investigatívne informácie, ktoré iní nemajú. A kto ide do nových vecí, robí aj chyby. Preto štatistika prehratých súdnych sporov u nás takmer nijako nesúvisí s kvalitou a dôveryhodnosťou médií. Nehovoriac o tom, že niektoré k médiám kritické rozhodnutia súdov podľa mňa smerujú proti verejnému záujmu.

Televízia vás vyzvala, aby ste uviedli konkrétne obchodné či politické väzby, spojené s vašou osobou. Začnime politikou - poznáte sa osobne s niektorými politikmi? Ste s nejakými v kontakte?

So žiadnym. Teda iba že by niekto komunikoval anonymne, a takých je dosť, ale tam, samozrejme, neviem, kto je kto.

Ani sa so žiadnym osobne nepoznáte?

Nie.

Čo vaše obchodné väzby?

Moje obchodné väzby? Ja mám príjmy len z práce pre INEKO plus dva až trikrát nejaká prednáška na škole, prípadne nejaká esej pre inú mimovládku. Ale opäť - ide len o podráždenú reakciu, nereagujúcu na podstatu problému v TA3. Pre mňa ďalšia indícia, že niečo v tej televízii nie je v poriadku.

Bývalý moderátor TA3 Martin Baranovič vám poskytol rozhovor, v ktorom uvádza ďalšie informácie o neetickom konaní TA3. Je to dôveryhodné, ak z televízie odišiel v polovici roka 2007 a až po roku prichádza s kritikou tamojších pomerov?

Nevidím problém. Viacerí "čerstvo" bývalí žurnalisti TA3 sa nechcú vyjadrovať, lebo sú vraj do určite doby limitovaníi zmluvami o mlčanlivosti, prípadne čakajú na doplatenie odmien, prípadne cítia k bývalým kolegom ešte nejakú lojalitu. Očakávam, že po uplynutí viac času tu bude ešte veľa verejných svedectiev bývalých pracovníkov TA3.

Niektorí tvrdia, že súkromné médium si môže vysielať čo chce. Čo je zlé na tom, ak televízia prezentuje produkty tých firiem, pre ktoré sa rozhodne? Tobôž, keď tu v rámci plurality máme dosť iných médií, z ktorých si divák vyberie?

A súkromný obchodník môže predávať pokazené mäso prebalené ako čerstvé? Alebo lepšie prirovnanie - môžem predávať víno riedené vodou bez upozornenia kupujúcich? To je to isté, ani televízia nemôže ponúkať správy mixované s komerčnými informáciami pod hlavičkou spravodajstva. To je zavádzajúci obal. Všetky tieto prípady sú neetické aj nelegálne.

V čom spočíva nebezpečnosť konania TA3 z hľadiska etiky? Ak opomenieme legislatívu, nejde len o morálny problém?

Ak zjete to pokazené mäso, či riedené víno, pokazíte si chuť prípadne aj žalúdok. Reklamne "pančované" spravodajstvo dezinformuje divákov. Manipuluje ho v rozhodovaní o kúpe auta či sympatiách k firme či osobám. Bohatí či neetickí v konaní tak majú navrch, nie tí s najlepším tovarom. Takú spoločnosť predsa nechceme.

Nie je ale celá hra na nezávislé médiá falošná? Môže vôbec existovať nezávislé médium?

Ale ide o to čo najbližšie sa k ideálu priblížiť. Každé médium má nejakého vlastníka, inzerentov, redaktorov s osobnými názormi a kamarátmi. Snažíme sa predsa čo najviac tú závislosť eliminovať. Ani politikov neprinútime, aby na sto percent reprezentovali verejný záujem. Ale kvôli nereálnosti ideálu to predsa nevzdávame, bojujeme o čo najlepší výsledok.

Myslíte si, že istí novinári TA3 vidia svet cez peniaze, ako to naznačil zástupca šéfredaktora SME Lukáš Fila?

Zdá sa že áno. Ale prípadov neetického prepájania reklamy a spravodajstva v žurnalistike je v histórii veľa - jednoducho vždy existuje možnosť ísť v žurnalistike nepovolenou skratkou, a niekoho to vždy bude lákať, no a pár ľudí tomu lákaniu aj podľahne.

Máte nejaké indície, prípadne materiály o ďalších prešľapoch TA3? Pracujete na nich?

Pracujem na akýchkoľvek prešľapoch médií, tie najpresvedčivejšie či najvážnejšie aj zverejním. Nechcem prezrádzať, na čom práve robím, kým to nie je v konečnom štádiu.

Poznámka: Rozhovor nebol robený v rámci osobného stretnutia, ale prostredníctvom Skype.

S ponukou na rozhovor sme oslovili aj riaditeľa TA3 Ľubomíra Belfiho. PR manažérka televízie Zuzana Vachová nám oznámila, že ponuku neprijímajú.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  4. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  5. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  6. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  7. Inteligencia vo všetkom
  8. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  9. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  10. Čo sa môže stať, keď šetríte na zateplení?
  1. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  2. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  3. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  4. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  5. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  7. Východniari investujú do bývania spomedzi regiónov najviac
  8. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  9. Rodinná dovolenka v Burgenlande
  10. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 22 651
  2. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 9 021
  3. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 8 570
  4. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 7 510
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 184
  6. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 992
  7. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 911
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 800
  9. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku 1 602
  10. Inteligencia vo všetkom 1 543

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Le Penová nie je Trump. Prečo sa prieskumy tentoraz nezmýlia

Agentúry nepredpovedali víťazstvo Trumpa ani brexit, vo Francúzsku by sa však už nemali mýliť.

SVET

Až teraz sa začína boj o Európu. Le Penová sa na Macrona teší

Macron vidí Francúzsko ako krajinu, ktorá má všetko.

KOMENTÁRE

Prečo prežívame v napätí francúzske voľby

O čo pôjde v druhom kole prezidentských volieb?

DOMOV

Kaliňák sľubuje policajtom vyššie platy

Priemerný zárobok v polícii bol už pred januárovým zvýšením platov 1337 eur. Od júla má byť ešte vyšší.

Neprehliadnite tiež

Kaliňák sľubuje policajtom vyššie platy

Priemerný zárobok v polícii bol už pred januárovým zvýšením platov 1337 eur. Od júla má byť ešte vyšší.

Politik, ktorý chcel byť detektorom lži. Profil Igora Matoviča

Do politiky vstúpil Igor Matovič v roku 2010 na kandidátke SaS. V klube strany nevydržal ani rok. Lúčenia má v krvi, dokázal to neraz.

Prezident Kiska cestuje do Bratislavy vlakom

Prezident nastúpil na IC v Poprade.

Armáda po krádeži zrátala všetok arzenál, zlodeja stále hľadá

Zbrane, ktoré zmizli, môžu skončiť v rukách teroristov, ale aj extrémistov. Vyvodzovať dôsledky podľa analytika zatiaľ nemožno.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop