Bratislava 26. júna (TASR) - Strach z vysvedčenia pociťujú predovšetkým žiaci, ktorí majú za sebou opakovanú negatívnu skúsenosť a tí, ktorých rodičia slovne zastrašujú.
"Práve takáto predstava a s ňou spojený strach z rôznych reakcií a trestov môže viesť dieťa až k neuváženému konaniu, k ohrozeniu zdravia, ale i života," vysvetlila TASR psychologička a odborný garant Linky detskej istoty UNICEF Katarína Trlicová.
Naopak, práve prirodzený prístup a pokojne prejavený záujem o známky a vysvedčenie dáva podľa psychologičky školákovi pocit istoty, bezpečia a dôvery.
Psychologička však upozornila, že žiaci nemusia prežívať len strach. Mnohí podľa nej oveľa viac trpia pri neúspechu. "Musia zvládnuť aj určitú hanbu, poníženie pred triedou, kamarátmi. Postupne sa môžu objavovať pocity menejcennosti či znižovanie sebavedomia," objasnila TASR Trlicová. Žiak si následkom toho prestane dôverovať a chýba mu pozitívna motivácia. Práve preto je pre rodičov dôležité neumocňovať takéto pocity. "Namiesto toho by sa mali zamyslieť nad dôvodmi neúspechu, mierou ich starostlivosti voči nim a zaujímať sa o priebežné výsledy a o život svojho potomka aj mimo školy," odporúča.
Ak je školák naozajstný "lajdák", odmieta školu a povinnosti v nej, vtedy je dôležité hľadať príčiny tejto situácie. "Veľa vecí dokáže rodina sama a v mnohom zase môžu pomôcť odborníci," uvádza psychologička.
V deň vysvedčenia radí Trlicová rodičom vytvoriť školákom príjemnú atmosféru. Školské úspechy, ako uviedla, možno oceniť buď slovne, alebo drobným darčekom. "Známky v deň vysvedčenia už nezmeníme. Hľadajme aspoň niečo, za čo môžeme dieťa pochváliť, povzbudiť a utvrdiť, že pri ňom stojíme a že spoločne sa môžeme niekam posunúť," konštatovala psychologička s tým, že väčšiu šancu na zmenu dáva práve pozitívny prístup.
taj pa