Zariadenie poskytuje v špeciálne upravenom režime výchovno-vzdelávací proces pre deti s touto ťažkou duševnou chorobou, ktorá je charakteristická poruchami komunikácie a spoločenskej interakcie, stereotypným správaním a opakujúcim sa repertoárom záujmov a aktivít.
"Na základe štúdií niektorých odborníkov, ktorí odhadujú, že na východnom Slovensku máme vo veku 3-18 rokov približne 300 detí s takýmto postihnutím, sme sa rozhodli v minulom roku vybudovať zariadenie, ktoré by poskytovalo komplexnú dennú starostlivosť o deti s autizmom. Uvedomovali sme si, že prostredie bežných školských zariadení alebo špeciálnych škôl, ktoré sa predovšetkým venujú deťom s mentálnym postihnutím, nemôže byť pre deti s poruchami komunikácie vyhovujúce," uviedla pre TASR riaditeľka školy Eva Turáková. V súčasnosti má špeciálne zariadenie 24 žiakov vo veku od 3 do 15 rokov, o ktorých sa stará päť učiteľov a sedem asistentov. Škola je zaradená v systéme vzdelávacích inštitúcií ministerstva školstva a je financovaná na základe normatívov zo štátneho rozpočtu. Vzhľadom na to, že väčšina rodín žiakov tejto školy je v zložitej finančnej a sociálnej situácii, zariadenie nevyberá školné, ale zdroje na svoju činnosť získava prostredníctvom grantov a sponzorských darov.
Rekonštrukčné práce na budove, ktorá patrí Rádu bratov františkánov, sa začali v marci minulého roku. Dnes je škola prestavaná a vybavená tak, aby mohla poskytovať komplexné služby pre žiakov s autizmom. Zariadenie je v prevádzke počas pracovných dní od 7.00 16.00 hodiny a nachádza sa v ňom päť tried základnej školy, logopedická, terapeutická a rehabilitačno-relaxačná miestnosť. Materská škola má k dispozícii spoločenskú miestnosť, spálňu a miestnosť na individuálnu terapiu. V marci tohto roku za pomoci 60 amerických dobrovoľníkov organizovaných v združení Mládež pre Krista dokončili výstavbu detského ihriska v uzavretom átriu. V rámci podporných terapií sprostredkúva škola pre svojich žiakov canisterapiu, hipoterapiu, plávanie a logopédiu. Vo vyučovacom procese realizujú arteterapiu, muzikoterapiu a rehabilitáciu.
"Máme k dispozícii komparatívne správy od psychológov detí, ktoré k nám prestúpili z iných zariadení, v ktorých väčšinou konštatujú veľký pokrok vo všetkých zložkách. Deti sa v našom zariadení cítia dobre a často sa stretávame s tým, že nechcú po vyučovaní odísť s rodičmi domov," dodáva Turáková.
Počas prázdnin pripravili pre deti letný tábor s dennou dochádzkou. V septembri 2008 plánuje škola otvoriť špeciálny školský klub a špeciálnu pedagogickú poradňu, ktorá má slúžiť predovšetkým rodičom žiakov, ale aj tým, ktorí sa len rozhodujú, kde sa budú ďalej vzdelávať ich deti postihnuté autizmom. Obe tieto zariadenia sú podľa Turákovej schválené a zaregistrované na Ministerstve školstva SR. V ďalších rokoch sa chce škola venovať aj vybudovaniu internátu, nakoľko polovica žiakov dochádza do Prešova z Bardejova, Košíc, Vranova a Humenného. Podobné špeciálne zariadenie by mali v novom školskom roku vzniknúť aj v Košiciach.
laš zll