AKTUALIZOVANÉ 18:41

Pravidlá na cestách sa zmenia, stúpnu pokuty

Vodiči, chodci či cyklisti sa budú od októbra riadiť novými pravidlami cestnej premávky. Chodci na prechode nebudú môcť telefonovať či počúvať hudbu.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME - PETER ŽÁKOVIČ)

Vodiči, chodci či cyklisti sa budú od októbra riadiť novými pravidlami cestnej premávky. Parlament to dnes schválil v novom zákone, ktorý by podľa vlády mal prispieť k väčšej bezpečnosti na slovenských cestách.

V obciach sa zníži maximálna povolená rýchlosť na 50 kilometrov za hodinu, vodiči budú musieť po celý rok svietiť a za neprimeranú rýchlosť či jazdu pod vplyvom alkoholu budú vyššie pokuty.

Vláda od zákona očakáva vyššiu bezpečnosť na cestách. Do roku 2010 by totiž mala krajina v súlade so záväzkom voči EÚ znížiť počet smrteľných nehôd na polovicu v porovnaní s rokom 2001, v ktorom zomrelo viac než 600 ľudí. Vlani si pritom nehody vyžiadali 627 životov.

Viac o zmenách na cestách si môžete prečítať
v špeciálnej prílohe denníka SME v stredu

Zvýšili pokuty

Nový zákon sprísni postihy za dopravné priestupky. Najvyššia pokuta, do 40.000 korún a zákaz šoférovať na päť rokov, bude po novom hroziť vodičovi, ktorý odmietne skúšku na alkohol. Za jazdu v podnapitom stave budú môcť policajti udeliť pokutu do 30.000 korún a za prekročenú rýchlosť do 25.000 korún. Doposiaľ bol maximálny postih 15.000 korún.

Na diaľniciach a rýchlostných cestách mimo miest a dedín sa zvýši minimálna povolená rýchlosť na 80 kilometrov za hodinu, zatiaľ čo doposiaľ to bolo 50 kilometrov za hodinu.

Maximálna rýchlosť na diaľniciach bude 130 km/h, možno ju zvýšiť dopravnou značkou.

Okrem celoročného svietenia sa zmena dotkla aj telefonovania. Vodiči môžu telefonovať počas jazdy iba so súpravou handsfre. Tento zákaz sa nebude vzťahovať na určité skupiny vodičov, ktorí plnia úlohy, pri ktorých je nevyhnutné počas jazdy telefonovať, dorozumievať sa vysielačkou a podobne.

Vodiči musia povinne používať zimné pneumatiky v prípade, že na vozovke bude sneh, ľad alebo námraza. Zimný dezén musia mať za spomínaných podmienok osobné a úžitkové vozidlá do 3,5 tony, a to na všetkých nápravách. Nákladné automobily a autobusy budú mať povinnosť používania zimných pneumatík od 15. novembra do 31. marca.

Chodci nemôžu na prechode počúvať hudbu

Poslanci napokon súhlasili aj s návrhom Rafaela Rafaja (SNS), ktorý presadil, aby chodci pri prechádzaní cez vozovku nemohli telefonovať či počúvať hudbu napríklad vďaka mp3 prehrávačom.

Minister vnútra Robert Kaliňák pochybuje, či v praxi bude toto opatrenie vykonateľné. Novinárom neodpovedal, prečo sa schválil takýto zákaz, keď šoféri môžu v aute počúvať hudbu či telefonovať s handsfree sadou. "Otázku položte poslancom, ktorí to navrhli... Minister je už len doprovodným vozidlom v rámci schvaľovania,“ povedal novinárom po hlasovaní Kaliňák. Podľa neho sankcie za porušenie tohto zákazu vyriešia vo vykonávacích predpisoch, ktoré budú nadväzovať na dnes schválený nový cestný zákon.

Podľa nových pravidiel budú príslušníci Policajného zboru dokumentovať len nehody, kde došlo k zraneniu alebo úmrtiu, respektíve ak škody na majetku prekročia 120.000 Sk. Doteraz robili výjazdy k nehodám so škodou nad 81.000 Sk.

Z pôvodného návrhu vypadol zákaz jazdy kamiónov v piatok medzi 16.00 h a 20.00 h, naopak, pribudol plošný zákaz predbiehania sa kamiónov medzi sebou na rýchlostných komunikáciách na celom Slovensku. Kamióny však celoročne nebudú jazdiť v nedeľu od 00.00 do 22.00 h.

Mimo obce musia mať cyklisti prilbu

Nový zákon o cestnej premávke tiež zavádza povinnosť nosenia ochrannej prilby pre cyklistov počas jazdy mimo obce a pre chodcov nutnosť byť mimo obce označený reflexným prvkom. Cyklisti do 15 rokov budú povinní nosiť prilbu aj v obci.

Okrem hasičov a zdravotníkov budú mať po novom právo prednostnej jazdy aj predseda Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ), riaditeľ Národného bezpečnostného úradu (NBÚ), predseda Najvyššieho súdu SR, predseda Ústavného súdu SR a generálny prokurátor SR. Oproti pôvodnému návrhu zákona sa vypustilo prednostné právo jazdy predsedov vyšších územných celkov. Vozidlo s právom prednostnej jazdy a vozidlo, ktoré sprevádza, majú pri čerpaní pohonných látok prednosť; pritom nemusia používať zvláštne výstražné znamenie.

Parkovať na chodníku sa môže

Parkovanie na chodníkoch zostane dovolené, pokiaľ voľný priestor pre chodcov dosahuje šírku najmenej 1,5 m.

Poslanci zmenili pôvodný návrh rezortu vnútra týkajúci sa kontroly originality. Tá bude povinná tak ako v súčasnosti len pri prihlasovaní motorového vozidla dovezeného z cudziny, pri výmene podvozku alebo karosérie. Poslanec Peter Pelegrini avizoval, že na jeseň sa bude zákon novelizovať a zavedie sa plošná podmienka kontroly originality.

So znením zákona súhlasilo 80 poslancov koalície. Opozícia sa pri hlasovaní väčšinou zdržala, hoci v rozprave poslanec SDKÚ Martin Pado pripustil, že koalícia počas rokovania v parlamentných výboroch vyhovela väčšine požiadaviek opozičných poslancov.

Predseda KDH Pavol Hrušovský chcel v zákone presadiť, aby poslanci pri dopravných priestupkoch už neboli chránení poslaneckou imunitou. Jeho iniciatívu však koaliční zákonodarcovia nepodporili.

Nový zákon podľa Kaliňáka bojuje proti cestným pirátom, chráni všetkých slušných vodičov a nie je o pokutách. Kritizoval opozíciu, že jeho návrh zákona nepodporila. Myslí si, že ide o povrchný prístup opozície a do určitej miery pokrytectvo. "Naznačili, že obete na cestách sú im ľahostajné,“ dodal šéf rezortu. Poslanci prijali, že kontrola originality bude povinná len pri prihlasovaní vozidla dovezeného z cudziny, pri výmene podvozku alebo karosérie, čo platí aj dnes. Poslanec Peter Pelegrini avizoval, že na jeseň sa bude zákon novelizovať a zavedie sa plošná podmienka kontroly originality. Kaliňák potvrdil, že sa k tomu vrátia. Podľa neho kontrola originality je vynikajúca vec, zvyšuje počet nájdených áut, ktoré boli ukradnuté. "Keby bola zadarmo, nemá s ňou problém nikto,“ domnieva sa Kaliňák.

Zákon by po podpísaní prezidentom mal nadobudnúť účinnosť 1. októbra 2008.

Výber zmien

RÝCHLOSŤ

  • maximálna rýchlosť v obci sa zníži na 50 zo súčasných 60 kilometrov za hodinu. Výnimkou sú diaľnice a rýchlostné cesty v obciach, kde sa po novom bude môcť jazdiť rýchlosťou až 90 km/h, namiesto súčasných 80 km/h.
  • zvyšuje sa minimálna povolená rýchlosť na diaľniciach mimo obce zo súčasných 50 km/h na 80 km/h. V obci sa po diaľnici bude môcť jazdiť rýchlosťou najmenej 65 km/h.
  • maximálna povolená rýchlosť na diaľnici a rýchlostnej ceste mimo obce bude naďalej 130 km/h, ale pre vozidlá s hmotnosťou do 3,5 tony bude možné zvýšiť povolenú rýchlosť prostredníctvom dopravnej značky. Najvyššia povolená rýchlosť autobusov sa na diaľniciach zníži na 100 km/h zo súčasných 110 km/h.
  • pre nákladné vozidlá sa povolená rýchlosť na diaľnici zvýši na 90 km/h z terajších 80 km/h.

POKUTY

  • najvyššia pokuta stúpne na 40.000 korún z 15.000 Sk a zákaz šoférovania z dvoch na päť rokov; v blokovom konaní sa pokuta bude môcť vyšplhať až na 20.000 Sk.
  • pokuty nad 2000 korún sa budú môcť aj odpracovať, za každú hodinu verejných prác sa z pokuty odpočíta 100 korún.

POVINNOSTI ÚČASTNÍKOV CESTNEJ PREMÁVKY

  • vozidlá budú musieť svietiť počas celého roka, zatiaľ čo doposiaľ sa povinnosť vzťahovala na obdobie od 15. októbra do 15. marca.
  • vodiči budú musieť jazdiť výlučne na zimných pneumatikách, ak na cestách bude súvislá vrstva snehu či námraza. Nákladné vozidlá budú musieť používať zimné pneumatiky aj na cestách bez snehu v období od 15. novembra do 31. marca.
  • cyklisti budú musieť jazdiť mimo obce po ceste s prilbou, pre cyklistov do 15 rokov bude táto povinnosť platiť aj v obci.
  • nákladné autá s hmotnosťou nad 7,5 tony nebudú môcť na diaľniciach predbiehať iné vozidlá; doposiaľ nemohli predbiehať na diaľnici medzi Bratislavou a Trnavou.
  • nákladné autá s hmotnosťou nad 7,5 tony a aj autá s hmotnosťou nad 3,5 tony, ktoré ťahajú príves, budú mať počas letných mesiacov zakázanú jazdu po diaľnici a ceste I. triedy v prvý deň sviatkov a aj v sobotu medzi 7:00 a 19:00, ak bol piatok bežný pracovný deň.
  • celoročne budú mať tieto vozidlá zakázané jazdiť v nedeľu, prípadne posledný deň sviatkov, výnimkou bude čas medzi 22:00 a polnocou.
  • v prípade, že sviatok trvá len jeden deň, zákaz jazdy platí v čase od 16:00 do 20:00.
  • v súčasnosti platia obmedzenia v nedeľu od 00:00 do 22:00 a cez letné prázdniny od 7:00 do 20:00.
  • chodci budú mať zakázané telefonovať a počúvať volkmen pri prechádzaní cez cestu
  • poľnohospodárska či lesná technika bude môcť jazdiť po cestách I. triedy len vtedy, ak majiteľ dostane výnimku od polície; výnimka bude platiť rok.

OSTATNÉ

  • vodiči nebudú musieť k nehode volať policajtov, ak sa pri nej nikto nezraní a škoda nepresiahne hodnotu 120.000 korún.
  • záujemcovia o vodičský preukaz na nákladné automobily či autobusy budú musieť podstúpiť psychologické vyšetrenie.
  • otvára sa priestor, aby absolventov autoškoly neskúšali policajti, ale kontrolóri s licenciou.
  • naďalej bude možné parkovať na chodníkoch, ale mal by na nich ostať voľný priestor široký 1,5 metra.
ČTK

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 8 795
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 818
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 107
  4. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 996
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 153
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 122
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 672
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 669
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 412
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 407

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: S migmi si načas vystačíme, no bude to drahšie

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

ŠPORT

Slovanu kuriózny gól nepomohol, doma prehral s Kazaňou

Bratislavský klub v stretnutí aj vyhrával, napokon prehral o tri góly.

SVET

Merkelová prijatie utečencov po rokoch neľutuje

Nemecká kancelárka nechce prijímať ďalších ľudí zo Sýrie.

DOMOV

Počas týždňa bez áut kolabuje doprava

O dopravu v Bratislave sa 60 rokov nikto nestaral.

Neprehliadnite tiež

Domov

Gajdoš nepriznal takmer polovicu svojho príjmu

Minister obrany v majetkovom priznaní nespomenul výsluhový dôchodok.

Domov

Armádny generál: Termíny sú šibeničné, zmluvu na migy budeme musieť predĺžiť

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

Domov

Kiska sa v New Yorku zúčastnil na biznis fóre, s podnikateľmi hovoril aj o Slovensku

Spomedzi lídrov biznisu sa fóra zúčastnil aj najbohatší človek sveta Bill Gates.

Domov

Ministerka Lubyová: Nikto v EÚ nechce pozastaviť eurofondy pre vedu a výskum

Pripomenula, že ministerstvo školstva zrušilo problematickú eurofondovú výzvu.