Bratislava 7. júla (TASR) - Ozbrojené sily (OS) SR chcú nakúpiť dve až šesť taktických dopravných lietadiel v hodnote 2,5 miliardy (82,6 milióna eur) až 7,5 miliardy Sk (247,8 milióna eur). O dodávku strojov sa uchádzajú americká spoločnosť Lockheed Martin (C-130), španielska CASA - EADS (Casa C-295) a talianska Alenia Aeronautica (C-27 Spartan). Vyplýva to z návrhu postupu pri obstaraní taktických dopravných lietadiel pre OS SR, o ktorom bude v stredu 9. júla rokovať vláda.
Spoločnosti neviazali termín dodávky na žiaden z existujúcich alebo budúcich projektov, pričom sa medzi nimi vyskytli značné rozdiely v lehote dodávky. Vo všeobecnosti sa dá predpokladať dodávka prvého lietadla v lehote do 18 mesiacov od podpisu zmluvy. Proces obstarávania by sa mal začať do dvoch týždňov po prijatí príslušného vládneho uznesenia.
Rezort obrany v správe uvádza, že všetky tri spoločnosti sú schopné realizovať ponuku finančného plánu, ktorý by umožnil rozloženie platieb za lietadlá na minimálne desať rokov. Pre spoločnosti je akceptovateľné aj posunutie začiatku splátok, pričom jedna z nich špecifikovala, že oneskorenie začiatku splátok by sa nevzťahovalo na platbu úrokov.
Výhodnosť finančného plánu bude pre rezort obrany súčasťou hodnotiacich kritérií, vzniknutá finančná záťaž by potom mohla zodpovedať rozpočtovým možnostiam SR. Všetky spoločnosti sú schopné ponúknuť aj ofsety, pričom v rámci svojej marketingovej politiky začali so sériou predbežných rokovaní so slovenskými priemyselnými subjektmi. Spoločnosti nemajú preferencie na podiel priamych a nepriamych ofsetov.
Rezort obrany tvrdí, že pokiaľ by sa preprava vojakov do operácií mimo územia Slovenska zabezpečovala iba prostredníctvom zmluvných prepravcov, nebola by zabezpečená operačná požiadavka na prepravné kapacity pre OS SR. Z dlhodobého hľadiska totiž nie je možné zaručiť, že tieto prepravné kapacity budú vždy dostupné v prípade nasadenia, krízovej situácie a v požadovanom rozsahu a čase. Túto obavu potvrdili aj praktické skúsenosti z prepravy jednotiek OS SR do operácií a misií mimo územia Slovenska. Existuje riziko, že komerčný prepravca odmietne lietať do krízou zasiahnutej oblasti z dôvodu vlastnej bezpečnosti, alebo mu štandardné operačné postupy nedovolia lietať v danej oblasti. Podľa rezortu obrany je preto potrebné nadobudnúť vlastné prepravné kapacity aj za cenu finančne náročnejšieho riešenia.