V ťažko prístupných terénoch zachraňujú ľudské životy najmä vrtuľníky

Bratislava 9. júla (TASR) Účastníci ťažkých, život ohrozujúcich nehôd môžu na núdzovom telefónnom čísle 18155 volať o pomoc aj Leteckú záchrannú zdravotnú ...

Bratislava 9. júla (TASR) Účastníci ťažkých, život ohrozujúcich nehôd môžu na núdzovom telefónnom čísle 18155 volať o pomoc aj Leteckú záchrannú zdravotnú službu (LZZS). Práve vrtuľníky sú v ťažko prístupných terénoch najúčinnejšou pomocou pri zachraňovaní životov. "Vrtuľníky môžu zasahovať všade a vždy, pravda, ak to dovolí počasie a terén," uviedol pre TASR hovorca LZZS ATE Poprad Pavol Svetoň.

Dispečing LZZS ATE pracuje 24 hodín denne a je v spojení s Krajskými operačnými strediskami (KOS) Integrovaného záchranného systému. Ročne urobí LZZS ATE Poprad 600 až 800 výjazdov. "O lete na miesto nehody rozhoduje pilot a lekár LZZS ATE. Ak je letové počasie, tak sa letí, ak je nepriaznivé počasie, musí sa hľadať iná alternatíva," ozrejmil postup Svetoň.

Okrem toho spolupracuje LZZS priamo s nemocnicami kvôli preprave pacientov na celom Slovensku. Vlastné heliporty majú napríklad nemocnice v Bratislave, Košiciach, Poprade, Nitre, Liptovskom Mikuláši či Národnom rehabilitačnom centre v Kováčovej. "Ak sa nedá pristáť priamo v nemocnici, tak vrtuľník pristane na inom mieste a pacienta z nemocnice do vrtuľníka alebo naopak prepravia sanitky," vysvetlil Svetoň.

Časový rozdiel medzi záchrannou pacienta LZZS a sanitkou je podľa Svetoňa veľmi veľký. "Treba si však uvedomiť, že na kratších, niekoľkometrových trasách pri záchrane ľudí vždy lepší čas dosiahnu sanitky," skonštatoval. Iná situácia je v horách, kde vždy vyhráva nad pozemnou záchrannou akciou letecká záchrana. "Ak sa napríklad stane úraz v lese, 10 kilometrov od Popradu, tam má šancu iba vrtuľník," uviedol Svetoň. Vrtuľníky LZZS ATE dokážu s pomocou špeciálneho nočného videnia zasahovať aj v noci, dokonca aj vo vysokohorskom terénne.

Dôležité je brať ohľad aj na pacienta, ktorý by musel vo veľkých bolestiach prežiť pozemný transport. LZZS totiž zasahuje aj v takých prípadoch, ako sú popáleniny, poranenia pri výbuchoch, pády zo stromov či komínov. Posádka vrtuľníka, ktorú tvorí pilot, lekár s atestáciou z urgentnej medicíny a záchranár, je podľa slov Svetoňa schopná odštartovať na zásah v priebehu 15 minút.

Zdravotné poisťovne preplácajú všetky výkony leteckej záchrannej zdravotnej služby, ktoré schvália revízni lekári poisťovní. Ojedinele sa vyskytnú prípady, keď je preplácanie výjazdov problematické. "Stáva sa však aj to, že vrtuľníky na žiadosť KOS-u vyletia na pomoc, ale potom sa zistí, že nie sú na mieste nehody potrebné," ozrejmil Svetoň. Problémom môžu byť aj situácie, keď zachraňovaní nemajú Európsky preukaz zdravotného poistenia. "LZZS ATE tak nemôže vystaviť faktúru za pomoc pri záchrane ich životov. Nastávajú dosť komplikované situácie a problémy s preplácaním letov," spresnil Svetoň.

Na Slovensku je v súčasnosti šesť stredísk LZZS. Päť z nich (v Poprade, Nitre, Banskej Bystrici, Bratislave a v Košiciach) prevádzkuje popradská spoločnosť Air Transport Europe. Stredisko v Žiline prevádzkuje spoločnosť Regional Heli Service.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  10. Kam do tepla v januári?
  1. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  5. Alarica – new business project in the market of shoes
  6. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  7. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  8. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  10. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 13 066
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 390
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 211
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 1 944
  5. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 1 733
  6. Kam do tepla v januári? 1 694
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 381
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 161
  9. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej! 948
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 896

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Čipový génius Rado Danilák: Viem, ako súperiť s Intelom

Počítačový výskumník a podnikateľ so slovenskými koreňmi vysvetľuje, ako sa môže presadiť malý hráč.

KOMENTÁRE

Prečo sa Česi rozhodli vyhodiť vlastnú krajinu do povetria

Voliči Mariana Kotlebu a Miloša Zemana sa hnevajú na 21. storočie.

TECH

Historici sa mýlia, čiernu smrť roznieslo čosi iné

Nový výskum naznačuje, ako sa problém šíril.

Neprehliadnite tiež

Vedci žiadajú od vlády reformu školstva aj zastavenie odlivu mozgov

Vláda by mala podporiť kritické myslenie už vo výučbe na základných školách.

Akčný plán proti suchu bude stáť 60 miliónov eur

Cieľom plánu je pripraviť Slovensko na negatívne dôsledky zmeny klímy.

Z Cégerskej skaly uvidíte panorámu do kaňonu Slanej

Maďarsko-slovenská interaktívna mapa ponúkne lokality na pozorovanie vtákov.

Vo firme Embraco už podpísali kolektívnu zmluvu

Zamestnancom navýšia tento rok platy o 11 percent vrátane bonusov.

V kauze podnikateľa Štefana Duča vypočuli dvoch svedkov

Podľa súdu sa mal dopustiť podvodu pri dotácii vo výške viac ako 5,3 milióna eur.