Viaceré vysoké školy sa nechcú vzdať slabších fakúlt, hoci by pre ich nižšiu kvalitu mohli v budúcnosti prísť o titul univerzity. Ich rektori sú presvedčení, že si prestížny titul spolu s nárokom na vyššiu štátnu dotáciu zachovajú.
Ministerstvo školstva plánuje odňať titul univerzity tým vysokým školám, ktorých fakulty nedosiahnu špičkové výsledky vo vedeckom výskume. V súčasnosti úroveň škôl zisťuje Akreditačná komisia. Výsledky ešte nemá.
Slovensku by vraj stačili dve až tri univerzity, máme ich 17
Vo svojom názve má v súčasnosti titul univerzita 17 z 20 verejných vysokých škôl. Vzhľadom na veľkosť krajiny by však Slovensku podľa odborníkov stačili dve či tri univerzity. Ministerstvo školstva chce školy rozdeliť na univerzitné, odborné a vzdelávacie.
Univerzitou by mala byť naďalej len škola, kde aspoň 60 percent z fakúlt dosiahne požadovanú kvalitu. Podľa prieskumu Akademickej rankingovej a ratingovej agentúry (ARRA) však ani najuznávanejšie školy nedokázali zabezpečiť najvyššiu úroveň vzdelania či výskumu na všetkých svojich fakultách.
"Podľa nášho zistenia spĺňame kritériá na univerzitu," reagoval rektor najväčšej slovenskej vysokej školy - Univerzity Komenského (UK) František Gahér. Neplánuje preto rušiť fakulty, ktoré by teoreticky mohli oslabovať celkové postavenie školy. "Trúfame si na titul univerzita," dodal rektor Slovenskej technickej univerzity (STU) a prezident Slovenskej rektorskej konferencie Vladimír Báleš.
Najväčšia univerzita má viacero slabých fakúlt
Univerzita Komenského však podľa vlaňajšieho hodnotenia ARRA, ktorá zatiaľ ako jediná ponúka rebríčky kvality vysokého školstva, mala viaceré slabšie fakulty. V druhej polovici hodnotených pracovísk napríklad skončila právnická či pedagogická fakulta, ale aj fakulta manažmentu a rímskokatolícka bohoslovecká fakulta. Na STU zase dosiahli v hodnotení ARRA slabšie výsledky stavebná či materiálovotechnická fakulta.
Rektori však hodnotenie ARRA už dlhšie nepovažujú za objektívne a navyše sa podľa nich líši od skúmania Akreditačnej komisie. "Je založené na iných kritériách, ako komplexná akreditácia," zhrnul rektor Žilinskej univerzity Ján Bujňák.
V hodnotení školy rozhoduje aj kvalita pedagógov
Rozdiely v metodike skúmania kvality potvrdil aj člen odbornej rady ARRA Ivan Štich. Na druhej strane odmietol, že by rebríčky ARRA zachytili prácu fakúlt neobjektívne. V obidvoch hodnoteniach autori prihliadali napríklad na to, v akých renomovaných zahraničných časopisoch boli vedci z fakúlt citovaní.
Samotná akreditačná komisia zatiaľ nechcela zverejniť, ktoré fakulty si zasluhujú byť univerzitné. "V tomto momente je to predčasná otázka," poznamenal jej predseda Pavol Návrat.
Komplexná akreditácia škôl by sa podľa ministra školstva Jána Mikolaja mala ukončiť v priebehu budúceho roka. O konečnom rozdelení na univerzitné a neuniverzitné vysoké školy rozhodne vláda, dodal. Univerzity by mali mať nárok na výrazne vyšší príspevok z verejných zdrojov než vzdelávacie školy, prisľúbil minister.
grm fil