BRATISLAVA 18. júla (SITA) - Slovákov počas leta zaujímajú aktuálne udalosti, napríklad podmienky cestovania do Chorvátska či zemetrasenie v Grécku, o ktorých sa dozvedajú z médií. Pre agentúru SITA to povedala Anna Juríková zo Strediska pre pomoc a služby občanom Ministerstva zahraničných vecí SR, ktoré im podáva informácie a radí v problémoch. Ľudia sa zaujímajú aj o cestovanie na občiansky preukaz či naopak pas alebo o vízové povinnosti. Často do centra volajú Slováci zo zahraničia, ktorí sa tam dostali do problémov. Denne na linku zavolajú desiatky ľudí.
Stredisko pre pomoc a služby občanom Ministerstva zahraničných vecí SR funguje 24 hodín denne už od začiatku júna. Naraz dokážu pracovníci vybaviť až dvanásť telefonátov, na linke v súčasnosti pracujú dvaja telefonisti, ministerstvo však priberie ešte jedného.
Centrum pracuje v štyroch základných oblastiach. Od 8:00 do 18:00 poskytujú špecialisti z konzulárneho odboru informácie bežného charakteru. V ostatnom čase sa ľudia dovolajú na diplomatickú službu, ktorá funguje ako prvý kontakt pre občanov v núdzi. Stredisko ďalej monitoruje vývoj vo svete a zisťuje, či sa v kritickej lokalite nachádzajú aj slovenskí občania. V súlade so zákonom o slobodnom prístupe k informáciám poskytuje aj odpovede na otázky občanov. Telefónne číslo na Stredisko pre pomoc a služby občanom je +421 2 5978 5978.
Cez túto linku môžu občania v núdzi získať aj kontakty na veľvyslanectvá či konzuláty Slovenska. Pracovníci call centra tiež v prípade potreby zmobilizujú príslušné úrady. Ak v krajine nemá zastúpenie Slovensko, občanom pomôžu na úrade niektorej z členských krajín Európskej únie.