ŽILINA 18. júla (SITA) - Cesta vlakom na trati Žilina - Rajec už bude oveľa komfortnejšia. Premávať bude po nej zmodernizovaná vlaková súprava, takzvaná Rajecká Anča, ktorej obnova stála približne 30 miliónov korún (996-tisíc €).
"Bohužiaľ nemáme toľko peňazí, aby sme mohli nakúpiť nové vlaky," skonštatoval Milan Chupek, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s. Pred piatimi rokmi hrozil na tomto úseku zánik železničnej dopravy, situáciu vyriešila až integrácia mestskej hromadnej, prímestskej autobusovej a železničnej dopravy v žilinskom regióne. Projekt je na Slovensku ojedinelý, na jeden cestovný doklad - lístok či kartu sa dá cestovať v autobuse, trolejbuse či vo vlaku.
Rozhodnutie o zrušení Rajeckej Anče spred piatich rokov považuje predseda Žilinského samosprávneho kraja Juraj Blanár za neuvážené. "Na jednej strane to vítam, že tu máme nový vláčik, že táto trať stále funguje, aj projekt integrovanej dopravy, ale v spolupráci s ministerstvom dopravy je ešte potrebné urobiť veľa," povedal Blanár. Ako ďalej dodal, potrebné by bolo dopracovať sa k optimálnemu riešeniu, "A to je, aby regionálne trate boli skoordinované so SAD-kami, aby výkony vo verejnom záujme boli naozaj efektívne vynakladané," dodal.
Vyššie územné celky boli podľa neho ochotné vziať si na plecia regionálne železničné trate, ak by štát prebral dopravnú cestu. "Musí sa jednoznačne povedať, čo s dopravnou cestou, za týchto podmienok, v súčasnosti je to pre nás neprijateľné, pretože táto trať by bola nekonkurencieschopná s autobusovou dopravou," doplnil Blanár.
Železničná trať Žilina - Rajec meria 20,8 km, ročne sa na nej prepraví približne 350-tisíc cestujúcich, pred zavedením integrovaného systému to bolo približne 220-tisíc ľudí. Osobnú dopravu na tomto úseku zastavili vo februári 2003, obnovili ju po štyroch mesiacoch.