Bratislava/Budapešť 20. júla (TASR) - V oblastiach s prevahou rómskeho obyvateľstva je nedostatok predškolských zariadení, počty žiakov v triedach sú v dôsledku zatvárania škôl privysoké a snaha udržať si vysoké počty zapísaných žiakov často motivuje špeciálne školy pre deti s mentálnym postihnutím, aby svojich žiakov získavali z rómskych komunít, vyplýva z monitorovacej správy Inštitútu otvorenej spoločnosti (IOS). Ministerstvo školstva (MŠ) SR považuje údaje uvedené v správe za zavádzajúce a neúplné.
Rómske deti tvoria narastajúcu časť školskej populácie na Slovensku. Kým Slovensko podľa správy reformuje svoj školský systém, sú rómske deti čoraz väčšmi znevýhodňované. Napriek tomu, že Slovensko robí pokroky vo svojej integrácii do Európy, významná časť populácie zostáva marginalizovaná. Veľké množstvo Rómov vylúčených z kvalitného vzdelávania zhoršuje ich perspektívu na zamestnanie a skutočná integrácia zostane pre Slovensko nedosiahnuteľná.
Podľa autora správy Stana Daniela geografická izolácia a segregácia v oddelených susedstvách prispieva k nárastu čisto rómskych alebo prevažne rómskych škôl. "V týchto školách je kvalita vzdelávania očividne nižšia - učitelia majú nižšiu kvalifikáciu, zariadenia sú v zlom stave, vzťahy s rodičmi v komunite sú úbohé. Je potrebné vyvinúť národné a miestne programy na pôsobenie proti 'odchodu bielych' a zabezpečenie toho, aby školy všade ponúkali skutočné vzdelávanie, nielen boli miestom, kde je v zime teplo," myslí si. Ministerstvo tvrdenia odmieta a zastáva názor, že kvalita učiteľov v týchto školách nižšia nie je. "Naopak, robili sa a robia školenia a výcviky pre špeciálnu prácu s rómskymi deťmi," uviedla pre TASR hovorkyňa rezortu školstva Dana Španková.
Správa tiež odhalila, že pravdepodobnosť, že rómske deti sú presúvané do špeciálnych škôl, je 28-krát vyššia aj napriek existujúcim procedúram na zaručenie adekvátneho hodnotenia mentálnej retardácie. Ministerstvo tento údaj spochybnilo s tým, že nie je známy výpočet ani vzorka žiakov, z ktorého vychádza údaj, že je 28-krát vyššia pravdepodbnosť zaradenie rómskeho dieťaťa do špeciálnej školy. Podľa IOS je v špeciálnych školách umiestnených veľa rómskych detí, ktoré netrpia intelektovým deficitom. Ministerstvo v tomto ohľade robí rediagnostiku detí a vyhodnocuje, či sú deti do špeciálnych škôl zaraďované oprávnene. Rezort dokonca vypracoval špecifické testy na tento účel.
Podľa správy však systém financovania škôl dáva školám nástroj na umiestnenie detí bez postihnutia do týchto špeciálnych škôl - aj rodičia môžu vidieť finančné výhody, pretože niektoré deti ľahšie získajú motivačné štipendiá za dobré známky v špeciálnych školách. "Rómske deti majú možnosť byť integrované v štandardných školách, kde je tiež zvýšený normatív, a teda dôvodom zaraďovania týchto detí do špeciálnych škôl nie sú financie," odmietla tvrdenia Španková.
Ministerstvo školstva uznáva dôležitosť predškolskej výchovy pre rómske deti a zaviedlo alternatívny "nultý ročník", aby bola zabezpečená príprava pred ich vstupom do prvého ročníka základnej školy a podľa rezortu sa predškolské vzdelávanie ukázalo ako účinné. Nový zákon zaradil predškolské zariadenia do školského systému a sú bezplatné aj pre rómske deti, uviedla Španková.
Rómski asistenti učiteľov sú v mnohých krajinách efektívnou cestou na podporu rómskych detí v triede. Správa však naznačuje, že na Slovensku táto pozícia nevyžaduje, aby asistenti ovládali rómsky jazyk, čo obmedzuje rozsah, v ktorom môže asistent skutočne pracovať s rómskymi deťmi a prispieť k integrácii. Nedostatok financií na túto pozíciu kladie vyššie bremeno na školy zapájajúce asistentov učiteľov a vedie k ďalšiemu znižovaniu počtu takýchto asistentov pracujúcich v triede. "Učitelia majú nedostatočný prístup k školeniam, ako pracovať v rôznorodej triede, školské osnovy sú nepružné a dostupné vzdelávanie je nesystematické, poskytované skôr mimovládnymi neziskovými organizáciami než intenzívnym úsilím vlády," podčiarkol Daniel.
Počet asistentov učiteľa sa podľa MŠ SR zvyšuje a výskumy dokázali ich efektívnosť. "Asistenti učiteľa nie sú len pre rómske deti, sú pre všetky znevýhodnené deti. Riaditeľ školy si vyberá a prijíma asistentov a istotne dá prednosť asistentovi, ktorý ovláda rómsky jazyk," dodala hovorkyňa. Podľa nej nie je pravda ani to, že učitelia nemajú prístup k vzdelávaniu v špeciálnej práci s rómskymi deťmi. "Školenia nerobia len mimovládky, ale sú organizované aj štátom," uzavrela Španková. Podľa stanoviska rezortu sa okrem toho udialo mnoho pozitívnych krokov, napríklad štandardizácia rómskeho jazyka, vznik prvých národnostných rómskych škôl, a úspešné programy "step by step" či Spolu do školy.
Monitoring Rovnaký prístup Rómov ku kvalitnému vzdelávaniu je medzinárodný projekt mapujúci osem krajín, ktoré sú súčasťou iniciatívy Dekáda inklúzie Rómov 2005 - 2015. Monitoring realizoval Monitorovací a advokačný program EÚ (EUMAP) Inštitútu otvorenej spoločnosti (OSI) v spolupráci s Programom podpory vzdelávania OSI (OSI Education Support Program - ESP) a Programom rómskej participácie (Roma Participation Program - RPP). Výskum realizovali v každej krajine miestne mimovládne neziskové organizácie a experti. Monitorovacia správa je prehľadom všetkých existujúcich štúdií a údajov o tejto téme, a navyše ilustruje situáciu hĺbkovým výskumom vykonaným v troch komunitách: Lučenec, Prešov a Zborov. Správu, ktorú pripravili slovenskí odborníci a aktivisti, na Slovensku zverejnili v piatok 18. júla.