Trenčianske Teplice 23. júla (TASR) - Obyvateľom Trenčianskych Teplíc znepríjemňujú život kamióny, ktoré prechádzajú cez mesto smerom z Machnáča. Prekáža im hluk, rýchlosť a obávajú sa nešťastia, ktoré by sa mohlo v týchto miestach skôr či neskôr stať. Situácia sa nepáči ani samotnému primátorovi mesta a vedeniu miestnych kúpeľov.
"Je to skutočne hrozné. Nestalo sa jedenkrát, kedy sa musel cyklista alebo osobné auto uhnúť pred kamiónom na chodník," povedala Anna Jakubčeková. "Znepríjemňuje nám to život. Aj stretávanie kamiónov a autobusov na Machnáči je hrozné. Autobus musí veľakrát až zastať," poznamenal Viliam Tunega. "Nemali by tadiaľ chodiť. Mohla by sa tam stať ťažká dopravná nehoda," uviedla Helena Dorušincová. "Cez Machnáč by vôbec nemali prechádzať kamióny. Chodia tadiaľ ako o preteky. Do kúpeľného mesta kamióny nepatria," zdôraznil Pavol Banský.
Primátor Trenčianskych Teplíc Štefan Škultéty dnes vysvetlil, že problém s kamiónovou dopravou výrazne narastá v období, keď kamióny prepravujú cukrovú repu do Trenčianskej Teplej. "Takýmto spôsobom si skracujú cestu," vysvetlil. Uviedol, že rýchlosťou, ktorou z Machnáča cez mesto jazdia, neznepríjemňujú len život samotným obyvateľom, ktorí žijú na tejto ulici, ale obáva sa toho, že skôr či neskôr môže dôjsť v týchto miestach k vážnejšej dopravnej nehode. "Nie sú výnimkou aj situácie, keď nejaký kamión ide rýchlosťou 100 kilometrov za hodinu," povedal. Rovnako sa obáva ekologickej katastrofy, ktorá by mohla mať neblahé následky na miestne kúpele. Problém je podľa Škultétyho aj v tom, že mesto má v tejto situácii zviazané ruky tým, že ide o cestu druhej triedy a spadá pod Trenčiansky vyšší územný celok (VÚC). A keďže nejde o majetok mesta, nemôže do nej vedenie investovať ani tým, že by na kritické úseky dalo osadiť spomaľovače.
Ešte v roku 2007 mesto rokovalo s dopravným inšpektorátom, kde sa snažilo o to, aby došlo k výluke kamiónovej dopravy. "Bohužiaľ toto nie je možné z praktického hľadiska, pretože tieto cesty sú zaznačené vo všetkých mapách, vo všetkých dopravných koridoroch a jednoducho neexistuje zákon, že by si len mesto povedalo, že urobí výluku," uviedol primátor. Jediná možnosť, ktorá zatiaľ podľa Škultétyho prichádza do úvahy, je možno apelovať cez verejnosť na kamionistov. "Druhá možnosť, ku ktorej chceme pristúpiť, je spustiť kampaň popri hlavnej ceste. To znamená upozorňovať vodičov formou plagátov, billboardov, ale aj meračov rýchlostí, že porušujú predpisy, rýchlosť a že časom môže dôjsť k nešťastiu, pri ktorom zahynie dieťa, občan alebo kúpeľný hosť," uviedol Škultéty.
Situácia sa nepáči ani vedeniu Kúpeľov Trenčianske Teplice a vnímajú ju ako potenciálnu hrozbu. "Vidíme veľké riziko práve znečistenia spodných vôd, ktoré môže byť spôsobené zvýšeným rizikom nehodovosti kamiónovej dopravy, ktorá cez Trenčianske Teplice prechádza," uviedol generálny riaditeľ kúpeľov Tomáš Vranka. Potvrdil, že kúpele evidujú sťažnosti od kúpeľných hostí na hluk a prašnosť, ktorú kamióny spôsobujú.
Trenčiansky VÚC mestu však údajne pomôcť nemôže. "Rozhodnutia takéhoto charakteru vydáva Obvodný úrad cestnej dopravy a pozemných komunikácií. V tomto prípade so sídlom v Trenčíne. My sa staráme iba o údržbu ciest druhej a tretej triedy," zdôraznila hovorkyňa Trenčianskeho samosprávneho kraja Vlasta Henčelová. Ako však uviedol riaditeľ Obvodného úradu cestnej dopravy a pozemných komunikácií Peter Gašparovič, jediné, čo môže obvodný úrad v tejto veci urobiť, je odporučiť mestu, aby požiadalo políciu o meranie rýchlosti v týchto miestach a tiež o váženie kamiónov, ktoré tadiaľ prechádzajú. Prejazd kamiónov však rozhodne zakázať nemôže, pretože akýkoľvek prepravca by tento zákaz mohol napadnúť súdnou cestou. Požiadať o zníženie rýchlosti však podľa Gašparoviča vedenie mesta môže. "Mesto musí požiadať o zmenu dopravného značenia nás. S tým, že predloží kompletný dokument, kde bude vyjadrenie projektanta, vyjadrenie policajta a my to buď schválime, alebo neschválime. Keď to schválime, potom správa ciest konkrétne značky osadí. Žiadosť ale musí vychádzať od nich," zdôraznil Gašparovič.