Bratislava 24. júla (TASR) Segregované vzdelávanie rómskych detí je na Slovensku naďalej realitou, ilustruje to dnes zverejnená správa Amnesty International (AI), ktorá dokumentuje porušovanie práva na vzdelanie rómskych detí v obci Pavlovce nad Uhom na východe Slovenska. AI preto vyzýva slovenskú vládu, aby prijala okamžité a cielené opatrenia pre nápravu situácie a zaručila tak rovné vzdelávanie pre všetky deti bez diskriminácie.
"Porušovanie práva na vzdelanie rómskych detí v Pavlovciach nad Uhom nie je len výsledkom zlyhania ľudského faktora u jednotlivcov. Je živým príkladom štrukturálnych problémov slovenského systému vzdelávania vo vzťahu k Rómom," uviedol riaditeľ Amnesty International Slovensko Branislav Tichý.
Vydaniu prípadovej štúdie predchádzal výskum realizovaný predstaviteľmi AI v priebehu marca a apríla 2008, ktorý zahŕňal stretnutia so zástupcami rómskej komunity, zamestnancami škôl, ako aj úradníkmi miestnych, regionálnych a ústredných orgánov štátnej správy.
Z celkového počtu približne 200 žiakov tvoria Rómovia 99,5 percenta žiakov špeciálnej základnej školy v Pavlovciach nad Uhom. Od inšpekcie iniciovanej starostom obce, ktorá bola vykonaná koncom roku 2007, bolo už v prípade 17 žiakov oficiálne uznané, že do špeciálnej školy nepatria. AI je však presvedčená, že počet podobných prípadov je reálne omnoho vyšší. Organizácia tiež vyjadrila znepokojenie nad skutočnosťou, že počet detí, ktoré boli za posledné roky zapísané do špeciálnej základnej školy, neustále narastá, ako aj tých, ktoré sú z bežného vzdelávania preraďované do miestnej špeciálnej školy.
Napriek tomu, že rómski rodičia často sami súhlasia so zápisom svojich detí do špeciálnej školy, tento súhlas v mnohých prípadoch nie je ani informovaný, a ani slobodný, vzhľadom na ich nízke povedomie o dôsledkoch umiestnenia detí do špeciálnej školy a pozitívach bežného vzdelávania. Zabrániť nesprávnemu umiestňovaniu detí do špeciálnych škôl by malo objektívne hodnotenie a testovanie žiakov pred zápisom do školy. V realite je však jedným z hlavných problémov práve nedostatok jasných, legitímnych a objektívnych kritérií, podľa ktorých môžu byť deti zapísané do špeciálnych škôl či tried.
Medzi ďalšie faktory podporujúce existenciu segregovaného vzdelávania - nielen v Pavlovciach nad Uhom, patrí súčasný systém financovania škôl, ktorý motivuje špeciálne školy prijať aj deti bez mentálnych porúch, s cieľom získania vyššej podpory od štátu. Rovnako tak systém udeľovania (v princípe chvályhodných) motivačných štipendií často viedol rodičov s nízkymi príjmami, aby svoje deti posielali do špeciálnych škôl, kde pre ne bolo ľahšie dosahovať dobré či nadpriemerné výsledky, uvádza AI.
Organizácia považuje za prioritné, aby zodpovedné úrady identifikovali všetky deti, ktoré boli nesprávne umiestnené do špeciálnych škôl, zabezpečili ich návrat do škôl bežného integrovaného vzdelávania a poskytli im kompenzáciu tejto straty. Odstránenie nerovného vzdelávania si podľa Tichého vyžaduje prijatie komplexnej reformy. "Rómske deti sú systematicky znevýhodňované v dôsledku nedostatočného monitoringu, nejasných mechanizmov zodpovednosti, ako aj dier v zákonoch a problémov s ich uplatňovaním," vysvetlil Tichý. AI preto žiada všetky príslušné orgány a úrady, aby prijali potrebné opatrenia k rešpektovaniu, ochrane a naplneniu práva na vzdelanie pre všetkých bez diskriminácie.