Zelina: Učitelia, ktorí učia rómske deti, k nim majú zvyčajne pozitívny vzťah

Bratislava 25. júla (TASR) - Učitelia podľa všeobecnej mienky zaujímajú k rómskym deťom často negatívny postoj, ich očakávania sú mizivé a mnohí potvrdzujú ...

Bratislava 25. júla (TASR) - Učitelia podľa všeobecnej mienky zaujímajú k rómskym deťom často negatívny postoj, ich očakávania sú mizivé a mnohí potvrdzujú stratu motivácie pre prácu s nimi. Uvádza to monitorovacia správa Rovnaký prístup Rómov ku kvalitnému vzdelávaniu Inštitútu otvorenej spoločnosti za rok 2007. Na druhej strane viaceré výskumy ukazujú, že učitelia, ktorí priamo pracujú s rómskymi deťmi, majú o nich spravidla omnoho lepšiu mienku než učitelia bez tejto skúsenosti.

Pedagóg a psychológ Miron Zelina predpoklad potvrdil. "Učitelia, ktorí viac rokov učia rómske deti, k nim majú zvyčajne pozitívny vzťah, podobne ako učitelia, ktorí žijú v týchto komunitách," uviedol pre TASR.

Výskum Metodicko-pedagogického centra v Prešove v roku 2002 ukázal, že 51,28 percenta učiteľov má všeobecne pozitívny a podporný postoj k rómskym deťom. Zároveň však pomerne vysoký počet učiteľov má pasívny postoj (43,58 percenta) a 5,12 percenta zaujíma negatívny postoj. Výsledky výskumu medzi učiteľmi v roku 2004 konštatujú pozitívnejší postoj učiteľov k rómskym deťom.

Výskum realizovaný Pedagogickou fakultou banskobystrickej Univerzity Mateja Bela sa venoval úlohe asistentov učiteľa a postojom učiteľov k Rómom. Skúmal očakávania školských pracovníkov od asistentov učiteľa. Asistenti za svoju kľúčovú úlohu považovali pomoc učiteľom a žiakom počas vyučovania, tento názor však nezdieľali pedagógovia venujúci sa výcviku asistentov učiteľa. Tí videli úlohu asistentov v pomoci deťom pri mimoškolských klubových aktivitách a rozvíjaní hygienických návykov.

Zatiaľ čo asistenti učiteľa, učitelia na školách a vysokoškolskí pedagógovia zastávali názor, že kľúčovými zručnosťami asistenta je riešenie konfliktov a komunikačné zručnosti v kontakte s rodičmi, výskum poukázal na značné rozdiely v požiadavkách na teoreticko-pedagogické znalosti asistenta, komunikáciu a skupinovú prácu. Samotní asistenti považovali tieto aspekty za veľmi dôležité pre ich výcvik aj prax, zatiaľ čo učitelia a univerzitní pedagógovia im pripisovali malý význam. Autori správy dospeli k záveru, že existuje určitá nekonzistentnosť medzi ambíciami a vôľou prispievať do vzdelávacieho procesu na strane asistentov a pomerne nízkymi očakávaniami ich nadriadených.

Asistenti učiteľa podľa nového zákona budú musieť mať maturitu a na dvoch fakultách sa pripravujú v prvom stupni vysokoškolského vzdelávania, uviedol Zelina. Tým by sa podľa neho mala podstatne zlepšiť ich kvalita a aj viac porozumenia medzi praxou asistentov a vysokoškolskými učiteľmi. Zelina tiež predpokladá, že práca asistentov sa podstatne zlepší aj ich zaradením medzi pedagogických pracovníkov, bakalárskym štúdiom a pokračujúcim výskumom užitočnosti, efektívnosti ich práce. Podľa hovorkyne rezortu školstva Dany Špankovej majú učitelia prístup k vzdelávaniu v špeciálnej práci s rómskymi deťmi. "Školenia nerobia len mimovládky, ale sú organizované aj štátom," myslí si. "A nie sú len pre rómske deti, sú pre všetky znevýhodnené deti," uzavrela.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  2. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Modesta Real Estate sprostredkovala pre Emil Frey halu v P3
  2. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  3. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  4. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  5. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  6. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  7. Cíťte sa v priestore príjemne
  8. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  10. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 9 521
  2. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 479
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 460
  4. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 276
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 831
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 3 680
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 881
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 807
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 909
  10. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek 787

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Máme plán B, chváli sa Erdogan. Európu už nepotrebuje

Turecko potrebuje Európu viac ako Európa Turecko.

KOMENTÁRE

S Tureckom sa dá iba bartrovať, nie kádrovať

Únia by nemala teraz zmeniť zvyk a povedať Ankare, že ju nikdy neľúbila.

KULTÚRA

Orhan Pamuk: Nie sme radi otrokmi autoritatívnych režimov

Exkluzívny rozhovor s nositeľom Nobelovej ceny.