Bratislava 26. júla (TASR) - Väčšina rómskych detí zo sociálne znevýhodneného prostredia nie je vzhľadom na náročnosť existujúcich učebných osnov schopná vstúpiť do vzdelávacieho procesu bez dodatočnej pomoci. To bol jeden z hlavných dôvodov rozhodnutia rezortu školstva zaviesť tzv. nulté ročníky, uvádza sa v monitorovacej správe Inštitútu otvorenej spoločnosti (OSI) Rovnaký prístup Rómov ku kvalitnému vzdelávaniu za rok 2007.
Ministerstvo školstva uznalo dôležitosť predškolskej výchovy pre rómske deti a zaviedlo alternatívny nultý ročník, aby bola zabezpečená príprava pred ich vstupom do prvého ročníka základnej školy. Podľa hovorkyne rezortu Dany Špankovej sa predškolské vzdelávanie ukázalo ako účinné. "Nový zákon zaradil predškolské zariadenia do školského systému a sú bezplatné aj pre rómske deti," uviedla. Podľa prípadovej štúdie zo Zborova je väčšina rómskych detí umiestnená v nultom ročníku, okrem jednej až dvoch výnimiek rómskych detí, ktoré navštevovali predškolské zariadenia. Tie boli zaradené do prvého ročníka. Podľa zástupkyne riaditeľa základnej školy v Zborove Silvie Ildžovej väčšina rómskych detí chodí do školy nepripravená. "Nevedia ani, ako držať ceruzku," uviedla. Spomenula tiež význam nultého ročníka ako veľmi užitočného nástroja na prispôsobenie sa rómskych detí v školskom prostredí, lebo "osnovy 1. ročníka sú rozdelené na dva roky a deti nadobudnú komunikačné schopnosti a znalosť slovenského jazyka, ktoré pri zápise do školy nemajú".
Zriadenie týchto tried závisí od rozhodnutia každej školy. Od januára 2006 predstavuje normatívne financovanie na žiaka v nultom ročníku 170 percent štandardnej školy. Nulté ročníky boli prvýkrát testované v školskom roku 1992/1993 a odvtedy sa považujú za jeden z kľúčových nástrojov na zlepšenie vzdelávania rómskych detí. Od roku 2002 boli nulté ročníky právne zakotvené vo forme novely školského zákona. Novela však nezaväzuje riaditeľov škôl zriadiť nulté ročníky na každej škole. Vytvára len nevyhnutné podmienky pre školy, ktoré chcú vytvoriť nultý ročník. Táto povinnosť nejestvuje ani pre školy s vysokým podielom rómskych detí.
Pozitívnou stránkou je podľa výskumníkov OSI to, že navštevovanie nultého ročníka základnej školy, na rozdiel od dochádzky do materskej školy, je povinné, čo môže zvýšiť dochádzku rómskych detí. Ak na škole nie je zriadený nultý ročník, deti obyčajne nastúpia do prvého ročníka. V školskom roku 2005/2006 navštevovalo 160 nultých ročníkov približne 1059 žiakov základných škôl.