KOŠICE 4. augusta (SITA) - Nový cestovný poriadok a zmena liniek, ktoré začali platiť od soboty v košickej mestskej hromadnej doprave, spôsobili cestujúcim menšie problémy. Dnes ráno z konečnej zastávky na Lingove (košické sídlisko Furča) nepremávali trolejbusy a nahradili ich autobusy. Došlo aj k výpadku viacerých autobusových liniek a meškaniam, potvrdil generálny riaditeľ Dopravného podniku mesta Košice (DPMK) Michal Tkáč. "Museli sme spoje redukovať cez víkend, aj dnes. Ráno nám nenastúpilo do služby šesť či sedem vodičov, preto niektoré linky vypadli,“ povedal Tkáč. Dodal, že podrobnejšie informácie poskytne DPMK médiám v tlačovej správe.
Ako pre agentúru SITA dnes ráno uviedol hovorca spoločnosti U.S. Steel Košice Ján Bača, podľa jeho informácii nemajú hlásenia, že by mali zamestnanci vážnejšie problémy dostať sa do práce.
"Situácia dnes nie je taká katastrofálna, ako som pôvodne očakával, no DPMK to robí za veľkých obetí. Na dopravnom úseku na tom robili celý víkend,“ povedal dnes ráno predseda jednej z dvoch odborových organizácií v DPMK Vladimír Stankovič. "Pôvodný návrh linkového vedenia nebol zlý, ale po pripomienkovaní je z toho hybrid, ktorý neprinesie očakávané efekty,“ tvrdí Stankovič. Podľa neho je za problémy v DPMK zodpovedné vedenie mesta a mestské zastupiteľstvo.
"Mestská doprava je viac ako desať rokov neustále podfinancovaná, riešenie problémov sa odsúvalo z roka na rok a mesto neustále operovalo s tým, že na mestskú dopravu viac peňazí nemá. Dôsledkom toho je nevyhovujúci vozový park, ale aj časté odchody vodičov pre nízke mzdy,“ skonštatoval Stankovič a dodal, že mnohí vodiči odchádzajú pracovať do zahraničia, najmä do Nórska, kde zarobia niekoľkonásobne viac. Podľa neho by podnik potreboval o 90 vodičov viac, ak chce optimálne zabezpečovať plánované výkony.
"Podľa nového systému má denne jazdiť 149 autobusov a k tomu je potrebných 323 vodičov – bez dovoleniek, bez práceneschopnosti a bez iných prekážok v práci. Stále hovorím len o autobusovej doprave. V trolejbusovej doprave sa zvyšuje počet služieb z 24 na 38. Ale vodičov bolo málo aj pri doterajšom počte a ich stav sa nezvýšil,“ hovorí Stankovič. S počtom chýbajúcich vodičov nesúhlasí generálny riaditeľ Tkáč, ktorý tvrdí, že podniku chýba 20 až 30 vodičov. Podľa neho problémy spôsobuje vysoká práceneschopnosť vodičov, ktorá v tomto polroku v porovnaní s minulým rokom stúpla o 24 percent. Je to dôsledok obrovského množstva nadčasov, ktoré vodiči odpracujú, povedal Stankovič.
Ako uviedol generálny riaditeľ Tkáč, fluktuáciu vodičov chcú znížiť zvýšením miezd, ku ktorému by malo dôjsť už tomto roku, ako aj postupným zvyšovaním v nasledujúcich troch rokoch. DPMK uvažuje aj o ďalších benefitoch, napríklad poskytovaní bytov a podobne. "O koľko mzdy vzrastú, o tom rokujeme s vedením mesta, ktoré je našim stopercentným akcionárom ako aj našimi odborovými organizáciami. Našou snahou je uzavrieť rokovania dohodou do konca augusta,“ povedal Tkáč.