Ministerstvo obrany dnes vyhlásilo tender na dodanie dopravných lietadiel pre slovenskú armádu. Do výzbroje ozbrojených síl by sa podľa skorších vyjadrení predstaviteľov ministerstva mali dostať minimálne dva stroje a náklady za nákup by nemali presiahnuť 7,5 miliardy korún (249 miliónov eur). Nové lietadlá by mali v budúcnosti nahradiť postupne dosluhujúce ukrajinské Antonovy a vyriešiť problém prepravy vojakov a techniky do mierových misií.
Verejnú obchodnú súťaž plánuje ministerstvo vyhodnotiť najneskôr do konca októbra a zmluvu s úspešným uchádzačom podpísať v januári budúceho roku, povedal ČTK národný riaditeľ pre vyzbrojovanie Stanislav Szabo. "Dodávku lietadiel predpokladáme v horizonte rokov 2010 až 2011. Máme ambície, aby to boli minimálne dve lietadlá," dodal Szabo.
Nové stroje by mali podľa riaditeľa pre vyzbrojovanie doletieť minimálne 5000 kilometrov a odniesť šesť ton nákladu. S ich využívanom sa počíta aj na území Slovenska napríklad v prípade prírodných katastrof.
Záujem dodať armáde lietadlá v minulosti prejavili tri spoločnosti. Na Slovensku sa predstavili americký Lockheed Martin s lietadlom Hercules C-130J-30, španielska EADS CASA so strojom CASA C-295 a talianska Alenia Aeronautica s lietadlom C-27J Spartan. "Trh v kategórii taktických dopravných lietadiel je, myslím si, dosť jasne striktne vymedzený týmito tromi typmi lietadiel," poznamenal Szabo.
Podmienkou podpísania zmluvy s dodávateľom bude podľa neho aj ponuka ofsetov, teda kompenzácia obranných výdavkov napríklad v podobe investícií. Tender vyhlásilo ministerstvo na svojej internetovej stránke a má byť vypísaný aj na stránke Európskej obrannej agentúry. Úspešný dodávateľ by mal podpísať s ministerstvom zmluvu s trvaním do konca roka 2019 s možnosťou predĺženia na dva roky. Uchádzači musia do 21. augusta požiadať o vydanie súťažných podmienok.
Ministerstvo obrany pôvodne vo svojom návrhu pre vládu z konca júna počítalo s tým, že štát za nákup lietadiel zaplatí v najbližších rokoch 2,5 až 7,5 miliardy korún (83 až 249 miliónov eur) a uvažovalo o dvoch až šiestich strojoch. Materiál potom na rokovaní vlády prepracovali, minister obrany Jaroslav Baška však povedal, že by si prial nákup aspoň dvoch nových lietadiel. Náklady by podľa neho nemali presiahnuť plánovanú hornú hranicu. Splátkový kalendár by mal byť rozložený na obdobie ôsmich až desiatich rokov, povedal Szabo.
Slovenské ozbrojené sily majú v súčasnosti k dispozícii dve lietadlá An-26, tie by mali podľa Szaba lietať až do skončenia ich technickej životnosti. Pri preprave vojakov a materiálu do mierových misií armáda tiež využíva služby komerčných leteckých prepravcov. Úvahy o kúpe nových strojov posilnila jedna z najväčších tragédií v leteckej histórii Slovenska, keď pri páde vojenského lietadla An-24 v roku 2006 zomrelo 42 ľudí.
Plánový nákup kritizoval poslanec najväčšej opozičnej strany SDKÚ-DS a bývalý minister obrany Martin Fedor, podľa ktorého sa ministerstvo rozhodlo síce pre najjednoduchšie, ale zároveň aj pre štát najdrahšie riešenie. Za výhodnejšie Fedor považoval spoločné obstaranie viacerých krajín, ktoré majú podobný problém. "Tým sa znižujú tak priame obstarávacie náklady, ale aj náklady na opravy, logistiku, výcvik," poznamenal.
Predstavitelia ministerstva obrany už skôr vylúčili pôvodne zvažovanú možnosť, že by Slovensko obstaralo lietadlá spoločne s Českom. Spomínala sa aj možnosť spoľahnúť sa len na využívanie komerčných prepravcov, takýto dodávateľ by však podľa Szaba mohol odmietnuť letieť do krízovej oblasti vo svete.