Praha. Česko má za sebou jedno z najhorších železničných nešťastí v posledných rokoch. Medzinárodný rýchlik Eurocity 108 Comenius z Krakova do Prahy narazil v piatok okolo pol jedenástej južne od Ostravy do spadnutej mostnej konštrukcie. V súčasnosti je potvrdených sedem mŕtvych, 65 zranených, z toho 16 ťažko.
Záchranné práce, ktoré začali okolo jedenástej, sa podarilo ukončiť o pol tretej. Zomrelo päť žien a dvaja muži. Šesť obetí si nehoda vyžiadala ihneď, siedmy muž zomrel popoludní v nemocnici. "Ide o mladého muža z Ukrajiny. Mal amputovanú končatinu a jeho zranenie bolo nezlučiteľné so životom," uviedla hovorkyňa nemocnice Simona Součková.
Na obed bola podľa veliteľa hasičov Zdeňka Nytry väčšina ľudí z vlaku von. "Ešte o druhej popoludní sme štvrtý alebo piatykrát skúsili prejsť so psami všetky miesta. Pokúsili sme sa dostať aj do tých najhlbších zákutí vagónov, aby sme potvrdili, či vo vnútri ešte nie je niekto živý."
V novojičínskej nemocnici, kam bolo prevezených osem zranených, bojuje ešte o život mladý muž zo Slovenska, ktorý má amputovanú nohu a stratil množstvo krvi. Slovenská televízia v hlavnej spravodajskej relácii Noviny STV informovala, že okrem neho sa zranili ešte dvaja Slováci. Zranenia utrpelo 20-ročné dievča a 38-ročný muž.
Ihneď po nehode bolo ošetrených 65 ľudí. Prevládali Česi, ale medzi zranenými je aj jedenásť Poliakov, dvaja Slováci, dvaja Francúzi a jeden Ukrajinec.
Medzi zranenými v kritickom stave je aj osemročné dievča. Polícia nepozná jej totožnosť. Nikto sa zatiaľ neozval, že im chýba. Doklady u seba nemalo množstvo zranených.
"Je to masaker. Lokomotíva sa otočila do protismeru a zničené sú prvé vagóny, z ktorých záchranári okienkami stále vykliesňujú cestujúcich. Na mieste sú stovky záchranárov. Neustále odlietajú a prilietajú vrtuľníky," opisoval situáciu na mieste redaktor českého denníka MF DNES.
Strojvodca prežil, snažil sa brzdiť
Rýchlik pri obci Studénka v okrese Nový Jičín narazil do spadnutej konštrukcie rekonštruovaného mosta. K nehode došlo v rýchlosti až 120 kilometrov za hodinu. "Vykoľajila sa lokomotíva a šesť vagónov," povedal pre iDnes.cz Jan Kučera z Železničnej inšpekcie.
"Strojvedúci vypovedal, že si pri prejazde stanicou v rýchlosti asi 135 kilometrov za hodinu všimol, že konštrukcia mosta sa pred ním ohla a začala padať. Použil rýchlobrzdu a schoval sa do strojovne. Za šesť sekúnd došlo k nárazu pri rýchlosti zhruba 120 km/h," uviedol Kučera.
Strojvodca má ľahšie zranenia a komunikuje. Podľa vlastných slov ale už do vlaku nikdy nenastúpi. Život mu zachránilo to, že sa včas schoval v strojovni.
"Už sa s tým nedalo nič robiť. Už nikdy nenastúpim do vlaku," povedal novinárom strojvodca.
Zábery z miesta nešťastia - viac kliknite.
"Jediné, čo mohol urobiť, je použiť rýchlobrzdu, aby zmiernil rýchlosť. Zachoval sa najlepšie ako mohol. Učia ich, že ak im hrozí nebezpečie, tak majú využiť možnosti a po použití rýchlobrzdy sa skryť, utiecť do strojovne," povedal pre ČTK Poláček.
Cestujúci: Ľudia leteli cez sedačky
"Mali sme šťastie, že máme radi pivo. Boli sme preto v jedálnom vozni, ktorý je vzadu. Naraz sa ozvali dve rany a všetci leteli cez sedačky. Nikto nevedel, čo sa deje," povedal pre iDnes.cz 37- ročný Janusz Recman z Albrechtíc. Podľa neho ľudia v zadných vozoch neboli príliš zranení, ale tí, čo cestovali vpredu, "si nehodu odniesli".
"Ozvala sa rana a potom som spadla pod sedačku. Museli mi pomôcť von traja ľudia," uviedla 68-ročná Olga Válková z Karvinej, ktorej v nemocnici ošetrili poranenú hlavu a porezané ruky. "Bolo to hrozné, všade sa ozýval plač a krik. Už nikdy nepôjdem vlakom," dodala.
Most postavený v roku 1961 vedie na okraji Studénky nad hlavným železničným koridorom a s jeho opravou sa začalo v apríli tohto roka. Dôvodom rekonštrukcie bol veľmi zlý stav mostnej konštrukcie, čo zistila odborná kontrola. Stavbu financuje krajský úrad, stavebníci mali opravy ukončiť do konca októbra.
Most opravuje stavebná spoločnosť ODS - Dopravní stavby Ostrava. Generálny riaditeľ Tomáš Vítek už dorazil na miesto nešťastia. "Som v šoku, neviem povedať, čo sa vlastne stalo, kde sa stala chyba," konštatoval.
Na mieste Topolánek aj Tusk
Na sever Moravy sa prišiel aj český premiér Mirek Topolánek, vicepremiér Jiří Čunek a minister dopravy Aleš Řebíček. Krátko po 16. hodine si prezreli miesto nehody.
Z Poľska, odkiaľ vlak odchádzal, prišiel za zranenými predseda vlády Donald Tusk. Po prehliadke zasadala priamo pri nehode bezpečnostná rada, na ktorej sa zúčastnil aj Tusk.
Najväčšie vlakové nešťastia v Česku
24. december 1953 - došlo k zrážke rýchlika a osobného vlaku pri stanici Šakvice na trati Brno-Břeclav - 103 mŕtvych, 83 zranených
14. november 1960 - došlo k zrážke dvoch osobných vlakov pri stanici Stéblová v pardubickej oblasti - 110 mŕtvych, 106 zranených
21. september 1965 - došlo k zrážke nákladného vlaku s osobným vlakom na zastávke Praha-Hloubětín - 14 mŕtvych, 70 zranených
1. november 1969 - došlo k zrážke dvoch nákladných vlakov medzi Rakovníkom a Lužnou - 3 mŕtvi, 3 zranení
23. február 1970 - došlo k zrážke osobného vlaku s lokomotívou na trati Valašské Meziříčí-Púchov - 11 mŕtvych, 15 zranených
11. december 1970 - došlo k zrážke expresu s vykoľajenými vagónmi pri stanici Řikonín pri Tišnove - 31 mŕtvych, 18 zranených
4. jún 1982 - došlo k zrážke osobného vlaku s prázdnou vlakovou súpravou pred stanicou Praha-stred - 1 mŕtvy, 42 zranených
2. november 1982 - došlo k zrážke osobného vlaku s nákladným vlakom pri Veselí nad Lužnicí - 3 mŕtvi, 1O zranených
17. máj 1983 - došlo k zrážke rýchlika s lokomotívou posunovanej súpravy v stanici Břeclav - 1 mŕtvy, 33 zranených
31. marec 1988 - osobný vlak narazil do stojacieho nákladného vlaku medzi pražskými stanicami Hostivař a Vršovice - 2 mŕtvi, 16 zranených
v noci z 15. na 16. augusta 1989 - dve spojené lokomotívy narazili do stojacieho nákladného vlaku v železničnej stanici Povrly pri Ústí nad Labem - 1 mŕtvy
25. október 1989 - došlo k zrážke dvoch nákladných vlakov na trati Sebuzín-Ústí nad Labem-Střekov - 1 mŕtvy
10. november 1989 - došlo k zrážke rýchlika a stojaceho vlaku pri stanici Nové Kopisty - 5 mŕtvych, 52 zranených
25. august 1990 - došlo k zrážke osobného vlaku s manipulačnou súpravou pri obci Spálov v okrese Semily - 14 mŕtvych, 32 zranených
20. november 199O - došlo k zrážke dvoch nákladných vlakov medzi stanicami Moravany a Turov na trati Pardubice-Česká Třebová - 1 mŕtvy
24. marec 1992 - došlo k čelnej zrážke neobsadenej pantografovej jednotky so samostatnou lokomotívou v železničnej stanici Břeclav - 1 mŕtvy, 2 zranení
5. november 1992 - došlo k zrážke dvoch nákladných vlakov medzi obcami Krasíkov a Hoštejn na trati Česká Třebová-Zábřeh - 1 mŕtvy
24. jún 1995 - došlo k zrážke osobného motorového jednovagónového vlaku so štyrmi nákladnými vagónmi pri obci Krouna na trati medzi Poličkou a obcou Skuteč v okrese Chrudim - 19 mŕtvych
26. apríl 1996 - došlo k zrážke osobného a nákladného vlaku v železničnej stanici Hněvice na Litoměřicku na trati Praha-Děčín - 2 mŕtvi, 41 zranených
7. jún 1996 - došlo k zrážke zmiešaného a osobného vlaku pri Kamenici nad Lipou na Pelhřimovsku na úzkokoľajovej trati z Jindřichovho Hradca do Obratne - 12 zranených, z toho 7 ťažko
9. december 1996 - došlo k zrážke motorového osobného vlaku s nákladným vlakom pri stanici Sedmihorky v okrese Semily na trati Turnov-Hradec Králové - 1 mŕtvy, 66 zranených
23. apríl 1997 - došlo k nehode pri pripájaní vagónov zrýchleného vlaku vo Veselí nad Lužnicí - 3O zranených, z toho 1 ťažko
17. október 1997 - došlo k zrážke osobných vlakov neďaleko stanice Mšené-lázně na Litoměřicku - 18 zranených, z toho 8 ťažko
28. apríl 1998 - došlo k čelnej zrážke vlakov na trati Jihlava-Havlíčkův Brod v stanici Střítež u Jihlavy - 9 ťažko a 16 ľahko zranených.
20. februára 2006 - zrážka českého rýchlika s nákladným vlakom neďaleko mesta Mladá Boleslav si vyžiadala 12 zranených, z toho jedna osoba - rušňovodič rýchlika - sa zranila ťažko.
TASR
Autor: idnes.cz, denik.cz

Beata
Balogová
