SME
Štvrtok, 14. november, 2019 | Meniny má Irma

Protipožiarna ochrana železníc prejde na hasičov

Bratislava 10. augusta (TASR) - Závod protipožiarnej ochrany železníc prejde od Železníc SR pod Hasičský a záchranný zbor (HaZZ) patriaci ministerstvu ...

Bratislava 10. augusta (TASR) - Závod protipožiarnej ochrany železníc prejde od Železníc SR pod Hasičský a záchranný zbor (HaZZ) patriaci ministerstvu vnútra. Tento krok predstavuje podľa Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR ďalší stupeň transformácie železničnej dopravy.

Jedným z dôvodov tohto prechodu je fakt, že služby závodu využívajú dopravcovia len v tom prípade, ak sa požiar nachádza v obvode sídla závodu (jeho útvary sú umiestnené v Bratislave, Žiline, vo Zvolene, v Nových Zámkoch s vysunutým družstvom v Štúrove, v Košiciach s vysunutým družstvom v Poprade a v Čiernej nad Tisou, zamestnáva 178 ľudí a deväť členov riadiaceho aparátu). V opačnom prípade využívajú služby HaZZ.

Článok pokračuje pod video reklamou

Úlohou jednotlivých závodných útvarov je okrem iného zachraňovanie osôb, zvierat a majetku ohrozených požiarom alebo živelnou pohromou, hasenie požiarov použitím vody, penidla, CO2 či hasiaceho prášku, likvidácia únikov nebezpečných škodlivín a čerpanie vody z budov, podchodov. Musia si poradiť aj s vykonávaním záchranných prác pri dopravných nehodách, vyslobodzovaním osôb, poskytnutím základnej prvej pomoci či technologickou pomocou pri nebezpečných stavoch. "Na každom útvare je zabezpečený nepretržitý výkon služby tak, aby výjazd k zásahu po vyhlásení poplachu bol vykonaný do jednej minúty," uvádza sa v materiáli.

V rámci Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s., (osobný prepravca) došlo v uplynulých troch rokoch k 83 požiarom. Celková škoda sa vyšplhala na 16,3 milióna Sk (541.061 eur), včasným zásahom však uchránené hodnoty predstavujú 227,6 milióna Sk (7,6 milióna eur). V prípade spoločnosti Cargo Slovakia, a. s., (nákladný prepravca) došlo v rokoch 2005 - 2007 k 80 požiarom. Spôsobená škoda predstavuje 8,2 milióna Sk (272.190 eur), uchránená hodnota je 164,3 milióna Sk (5,5 milióna eur).

Ako ďalej vyplýva z návrhu transformácie, ktorý je predložený na pripomienkovanie, rezort vnútra bude musieť v najbližších troch rokoch vynaložiť na mzdy nových zamestnancov, poistné a príspevky do poisťovní vyše 243 miliónov Sk (8,1 milióna eur). Položka tovarov a služieb vyjde MV v rokoch 2009 - 2011 na viac ako 136 miliónov Sk (4,5 milióna eur). Kapitálové výdavky sa vyšplhajú na 42 miliónov Sk (1,4 milióna eur).

MDPT pripomína, že železničná doprava je najekologickejším a najbezpečnejším druhom dopravy, ktorá na slovenskom dopravnom trhu plní dôležitú úlohu. "Napomáha rozvoju priemyselnej výroby, umožňuje veľkú intenzitu prepravy osôb a tovaru. Aby železničná doprava bola schopná konkurenčne obstáť na liberalizovanom dopravnom trhu a udržala si minimálne svoje doterajšie postavenie, muselo sa teda pristúpiť k jej postupnej revitalizácií transformáciou železníc," konštatuje rezort.

Železnice SR vznikli zákonom NR SR z roku 1993. K 1. januáru 2002 sa rozdelili na dve spoločnosti, a to manažéra infraštruktúry prevádzkovateľa dráhy a prevádzkovateľa dopravy na dráhe (ZSSK). Proces transformácie železničnej dopravy pokračoval ďalej a k 1. januáru 2005 vznikli rozdelením ZSSK dve nástupnícke spoločnosti - osobný železničný dopravca Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. a nákladný železničný dopravca Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a. s. "Dôvodom rozdelenia bola najmä skutočnosť odlišnej filozofie podnikania v osobnej doprave a nákladnej doprave, ako aj vzájomný vzťah k štátu," zdôrazňuje MDPT s tým, že kým osobná preprava je vo všeobecnosti zameraná na poskytovanie verejných služieb, musí zabezpečovať dohodnutý rozsah výkonov vo verejnom záujme, ktoré si objednáva štát, nákladná preprava je orientovaná podnikateľsky.

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať
  2. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou
  3. Obyčajné dáta sa dokážu premeniť na neobyčajné veci
  4. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  5. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme
  6. Raj prírodného snehu Aflenzer Bürgeralm v regióne HOCHsteiermark
  7. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček
  8. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku?
  9. Darčeky sa dajú tento rok kúpiť výhodnejšie
  10. Nestarnú, ale dozrievajú
  1. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou
  2. Zo staršieho domu moderné sídlo pre mladú rodinku
  3. Raj prírodného snehu Aflenzer Bürgeralm v regióne HOCHsteiermark
  4. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  5. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček
  6. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku?
  7. Prezentácia zahraničných partnerských univerzít na EUBA
  8. Tatras guide: A fresh take on the stunning soul of Slovakia
  9. Nové palivo E10 zníži emisie v doprave
  10. Denisa Fedáková: Štyridsiatka nie je vôbec prekážkou
  1. TOP pätnásť miest v Spojených arabských emirátoch 11 195
  2. Príbehy z raketovej základne, ktoré ste nikdy nemali počuť 7 608
  3. 5 najúčinnejších tipov, ako sa zbaviť bolesti hlavy 7 496
  4. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať 7 210
  5. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku? 6 464
  6. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 5 907
  7. Vykurujete plynom? Využite špeciálnu ponuku od ZSE 5 857
  8. Pre prácu v banke sú nevyhnutné tri schopnosti. Máte ich? 5 532
  9. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme 5 076
  10. VIVO! prišlo do Bratislavy 4 852

Téma: Vlaky


Článok je zaradený aj do ďalších tém Železnice Slovenskej republiky

Hlavné správy zo Sme.sk

Nežná revolúcia

Edward Nowak: Všetko, čo sa nám podarilo dosiahnuť, je zničené. PiS ruinuje túto zem

PiS by si dnes za okrúhly stôl s nami nesadli.

Edward Nowak.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Havária ako výjazdové zasadnutie vlády

Pred voľbami minister neodolá a príde sa pozrieť na nehodu.

Peter Tkačenko

Kotleba a Harabin pôjdu do volieb samostatne

Harabinova strana chce osloviť aj Smer, SNS či Sme rodina.

Štefan Harabin (vpravo) a Marian Kotleba na spoločnej tlačovej konferencii.

Cesta pri Nitre je po nehode stále uzavretá, polícia začala stíhanie

Nehodu neprežilo dvanásť ľudí z Kolíňan a Jelenca.

CYNICKÁ OBLUDA

Šoféri a upratovačky

Tiež by ste pri množstve mien z justície, ktoré robili pre Kočnera, radi videli ráznejší postup ministerstva? Minister Gál vysvetľuje, prečo sa to nedá.

Neprehliadnite tiež

V niektorých okresoch stredného a východného Slovenska hrozia povodne

Meteorológovia vydali do štvrtka večera výstrahu prvého a druhého stupňa.

Ilustračné foto.
Šéf ÚVO Miroslav Hlivák.

Kotleba a Harabin pôjdu do volieb samostatne

Harabinova strana chce osloviť aj Smer, SNS či Sme rodina.

Štefan Harabin (vpravo) a Marian Kotleba na spoločnej tlačovej konferencii.
Stromy popadali aj pri Tatranskej Lomnici.