Nitra 20. augusta (TASR) Mesto Nitra finišuje s prípravami na Slovensku ojedinelého zámeru, ktorý obyvateľom mesta umožní vybaviť si drvivú väčšinu svojich záležitostí na mestskom úrade prostredníctvom internetu.
Do konca roka by sa mala skončiť ročná testovacia fáza projektu virtuálnej klientskej karty. Tá umožní firmám a v ďalšej etape aj občanom komunikovať s mestským úradom a vybavovať si svoje záležitosti prostredníctvom internetu. Ľudia sa cez portál klientskej karty dozvedia o svojich záväzkoch voči mestu, o tom, v akom štádiu je vybavovanie ich žiadostí, prípadne sťažností. Užívatelia klientskej karty budú môcť elektronicky, prostredníctvom internetového rozhrania vypĺňať formuláre a úradné tlačivá, pretože systém bude okrem iného fungovať aj ako elektronická podateľňa," uviedol prednosta Mestského úradu v Nitre Ľubomír Martinka. V prípade, že návšteva mestského úradu bude nevyhnutná, môžu si užívatelia cez internet rezervovať termín u príslušného referenta. Množstvo vecí, pre ktoré musia ľudia ešte dnes chodiť na úrad, budú môcť vybaviť bez toho, aby vstali od svojho počítača," skonštatoval prednosta Mestského úradu v Nitre Ľubomír Martinka.
Systém virtuálnej klientskej karty je v rámci Slovenska pilotným. Bude rozdelený na verejnú a privátnu sekciu. V bežne dostupnej verejnej časti bude možné nájsť dôležité informácie o rozpočte mesta, výdavkoch, smerniciach a nariadeniach, o počte obyvateľov a množstvo ďalších údajov. Do privátnej sekcie sa dostanú zaregistrovaní majitelia virtuálnej klientskej karty. Priamo z domu môžu získať všetky zaznamenané informácie o svojom vzťahu s mestom. Časť informácií bude generovaná systémom, časť získajú pomocou e-mailov alebo priamym chatovaním s príslušným referentom úradu," doplnil Martinka.
Celý projekt elektronických služieb je rozpracovaný na niekoľko etáp. Virtuálna klientska karta je iba jednou z nich. Magistrát už dnes pracuje aj na systéme mestskej platobnej karty. Pôjde o kódovanú autorizovanú kartu, ktorou sa bude dať platiť bez ohľadu na to, v ktorej banke má jej držiteľ zriadený účet," uviedol Martinka. Bude tu fungovať aj istý bonusový systém, vďaka ktorému bude mať držiteľ karty v partnerských prevádzkach zľavy. Podobné karty pripraví mesto aj pre turistov, ktorí nimi budú môcť platiť pri návštevách múzeí, kultúrnych akcií alebo reštaurácií. Táto ponuka by sa neskôr mala rozšíriť aj o služby poskytované prostredníctvom mobilných telefónnych operátorov. Celý projekt je rozplánovaný na roky 2009 až 2013. Od 1. januára 2009 sa ako prvá spustí do plnej prevádzky virtuálna klientska karta.