Začiatok školského roka bude pre žiakov a učiteľov zároveň štartom reformy vzdelávania. Zmeny v obsahu sa dotknú najmä prvého a piateho ročníka na základných školách a prvého ročníka stredných škôl. Viaceré novinky, ktoré priniesol v máji schválený školský zákon, však zasiahnu celé školstvo:
Nové vzdelávacie programy
Tvorcovia reformy rozdelili učivo na dve časti. Informácie, ktoré by mali ovládať všetci žiaci, zhrnuli do štátneho vzdelávacieho programu. Zvyšné hodiny si školy naplnia podľa vlastných predstáv prostredníctvom školských vzdelávacích programov. Aby učiteľom vznikol priestor na nové predmety či lepšie precvičenie látky so žiakmi, povinné učivo sa podľa ministerstva školstva zredukovalo o 20 až 30 percent.
Rozšírená výučba cudzích jazykov
Prvý cudzí jazyk sa začnú deti učiť už v tretej triede základnej školy a nie v piatej, ako bývalo zvykom doposiaľ. Od šiesteho ročníka žiakom pribudne aj druhý cudzí jazyk.
Posilnená slovenčina pre menšiny
Deti z prostredia národnostných menšín sa budú musieť učiť v povinnom obsahu slovenčinu v rovnakom rozsahu ako svoju materčinu. Doposiaľ najmä na školách s vyučovacím jazykom maďarským zvyčajne prevyšovali hodiny maďarčiny výučbu slovenčiny.
Nižšie počty žiakov v triedach
Znižuje sa povolený počet žiakov v triedach, čo by malo viesť ku kvalitnejšej práci učiteľov. Pri menšom počte žiakov sa im budú môcť viac venovať.
- v materskej škole z doterajšieho maxima 28 na 20-22 v závislosti od veku detí
- v 1. ročníku základnej školy z 29 na 22
- v 2. až 4. ročníku základnej školy z 34 na 25 žiakov
- v 5. až 9. ročníku základnej školy z 34 na 28
- v stredných školách z 34-38 na 30.
Ďalšie zmeny
- dotácia pre rodičov päťročných detí na náklady súvisiace s návštevou škôlky (cieľom je pritiahnuť viac detí do materských škôl)
- žiaci prvého až štvrtého ročníka nebudú musieť chodiť do školy, učiť ich môžu napríklad rodičia, ale len vtedy, ak majú vzdelanie pedagóga
- ruší sa delenie na učilištia a stredné školy, po novom budú stredné odborné školy
- na osemročné gymnázia bude možné prijať len päť percent detí z populačného ročníka, aby bežné školy neopúšťal príliš vysoký počet talentovaných žiakov, od ktorých by sa mohli učiť slabší školáci.
Piataci sa nemusia učiť desatinné čísla
Geometrické uhly, desatinné čísla či skladba súvetí. Tieto znalosti už piataci od septembra nebudú musieť ovládať. S novým školským rokom sa totiž v prvých a piatych ročníkoch základných škôl a prvých ročníkoch stredných škôl začína reforma vzdelávania. Očakáva sa od nej modernizácia výučby a väčšia spätosť učiva s praxou. Niektoré predmety sú spracované výborne, iné horšie, hodnotili zmeny krátko pred začiatkom školského roka oslovené školy.
"V doteraz platnom učive 5. ročníka základných škôl sa nenachádzajú napríklad základné pravidlá rysovania, desatinné čísla či výpočet obsahu obdĺžnika a štvorca," zhrnula najvýraznejšie zmeny v matematike hovorkyňa ministerstva školstva Dana Španková. Na hodinách slovenčiny by podľa nej zase žiaci mali mať viac priestoru na písanie slohov. Zopakovať si budú môcť aj znalosti zo štvrtého ročníka, odkiaľ sa presunula látka o vzoroch podstatných mien, dodala hovorkyňa.
Časť informácií však piatakom v matematike pribudne. Na rozdiel od svojich predchodcov by mali zvládnuť stereometriu - stavbu telies zo stavebnicových kociek, či zhromaždiť údaje a zobraziť ich graficky. Obsah piatackého dejepisu sa zase podľa ministerstva školstva výraznejšie nezmení.
"Došlo k istej racionalizácii v rozsahu učiva, ide najmä o matematiku," zhodnotila riaditeľka základnej školy Andreja Kmeťa v Leviciach Božena Papšová. "Vcelku sme spokojní. Sú tam ešte chybičky, ale počítame s tým, že sa postupne odstránia," poznamenal riaditeľ trnavskej školy Kornela Mahra Jozef Gábor. Výraznejšie mohli tvorcovia osnov podľa nich ubrať napríklad aj v biológii či geografii.
Vypustiť časť povinného učiva žiadala väčšina učiteľov. Deti sa totiž doposiaľ museli učiť veľké množstvo informácií, ktoré v praktickom živote neuplatnili.
Reforma vzdelávania by mala podľa jej autorov postupne priniesť nielen zmeny v obsahu, ale aj modernizovať metódy učenia. Žiaci by sa vo väčšej miere mali učiť cudzie jazyky, školy zase môžu časť vyučovacích hodín využiť podľa vlastných predstáv.
Autor: ks

Beata
Balogová
